Författare Ämne: Årsmöte  (läst 21971 gånger)

Utloggad Annika Corneliusson

  • GHFS tränare
  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Årsmöte
« skrivet: 2008-02-03, 17:05:22 »
Kallelse till årsmötet för GHFS


Härmed kallas alla medlemmar i GHFS till årsmöte.


Dag: Söndagen den 24 februari


Kl: 15:30


Plats: Träningslokalen - Inger Sergerstedts gymnasium


Slutgiltig dagordning 2008-02-17


       
  1. Mötets öppnande

  2.    
  3. Fastställande av röstlängd

  4.    
  5. Val av mötesordförande och mötessektreterare

  6.    
  7. Val av protokolljusterare och rösträknare

  8.    
  9. Fråga om mötets behöriga utlysande

  10.    
  11. Fastställande av föredragningslista (dagordning)

  12.    
  13. Presentation av styrelsens verksamhetsberättelse för det gågna året

  14.    
  15. Presentation av förvaltningsberättelsen för det gågna året (balans- och resultaträkning)

  16.    
  17. Revisorernas berättelse över styrelsens förvaltning under det gågna året

  18.    
  19. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen för den tid revisionen avser

  20.    
  21. Beslut om att skaffa försäkring motsvarande Riksidrottsförbundets försäkring för sina medlemmar

  22.    
  23. Fastställande av medlems- och träningsavgift för 2008

  24.    
  25. Fastställande av verksamhetsplan samt behandling av budget för det kommande verksamhets/räkenskaps året

  26.    
  27. Behandling av styrelsens förslag och i rätt tid inkomna motioner

  28.    
  29. Val av: Ordförande, Övriga ledamöter i styrelsen, revisorer jämte suppleanger, eventuella andra poster ex valberedning

  30.    
  31. Övriga frågor

  32.    
  33. Mötet avslutande



Punkt nr 12


Följande förslag kommer att läggas fram: Höjning av medlemsavgift med 100 kr / år för att täcka kostnaden för försäkring. Det innebär att medlemsavgiften kommer att för en yrkesarbetare kosta 400 kr och för studerande 300 kr per år. Medlemsavgiften kommer att gälla per kalenderår. Full avgift betalas fram till 30 juni. Börjar man träna från 1 juli och framåt betalar man halv medlemsavgift. Träningsavgiften på 200 kr per termin lämnas oförändrad.  


Punkt nr 14


a) En ny föreningslogga - styrelsen


b) Beslut om att arrangera Swordfish 2008 - styrelsen


c) Ändring av stadgar: §11 Utträde: All nuvarande text stryks och ersätts med följande text "Medlem som inte har betalat medlemsavgift för det senaste kalenderåret anses ha begärt sitt utträde ur föreningen. Medlemsskapet upphör i sådant fall genom att personen avförs från medlemsförteckningen - Conny Corneliusson


d) Ta paus från långsvärdet - Niklas Mårdby


e) Deltagande i Kungahälla medeltidsdagar - Niklas Mårdby


f) Svärd och bucklare - Magnus Hagelberg


g) Ny lokal - styrelsen


h) 5 års jubileum - styrelsen


I) Översyn av GHFS stadagar - Conny Corneliusson


Punkt nr 16


Diskussion om måndagsträningarna


samt eventuella tillkommande frågor


OBS tänk på att ha med kontanter för att betala medlemsavgiften på plats om du inte redan har betalat för 2008.


Det kommer att serveras lättare förtäring i form dricka, frukt, och annat tilltugg. För de som vill kan vi beställa gemensam pizza. Pizzan är dock på egen bekostnad.


Väl mött den 24 februari


/ Annika

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #1 skrivet: 2008-02-03, 18:34:43 »
Nuvarande stadgar som nämns ovan är:


Medlem som vill utträda ur föreningen, skall skriftligen anmäla detta till styrelsen och anses därmed omedelbart ha lämnat föreningen.









Fullständiga stadgar finns på föreningssidorna (vänsternavigationen)

"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #2 skrivet: 2008-02-03, 20:51:39 »
Förslag:

- att beslut om att arrangera Swordfish flyttas från punkt 14 till punkt 13 "

- att "information om ny lokal" stryks från punkt 16 "Övriga frågor" och att en ny punkt "Skaffa ny lokal" läggs till punkt 13. Årsmötet fattar beslut om nästa (detta) års styrelses verksamhetsplan och budget, och att skaffa en ny lokal kommer verkligen påverka vår verksamhet och budget. Årsmötet skall inte informeras utan besluta.

- att en ny punkt "Fira GHFS 5-årsjubileum" läggs till punkt 13 och att "Information om GHFS kommande 5 års jubileum" stryks från punkt 16. Igen, årsmötet skall inte informeras utan besluta. Fördelen med att flytta den till punkt 13 är att då kan vi även fastställa en budget till 5årsfirandet. Det kan vi inte om den ligger under punkt 16.
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #3 skrivet: 2008-02-04, 07:56:31 »
Citera
xedric wrote
Förslag:

- att beslut om att arrangera Swordfish flyttas från punkt 14 till punkt 13 "

- att "information om ny lokal" stryks från punkt 16 "Övriga frågor" och att en ny punkt "Skaffa ny lokal" läggs till punkt 13. Årsmötet fattar beslut om nästa (detta) års styrelses verksamhetsplan och budget, och att skaffa en ny lokal kommer verkligen påverka vår verksamhet och budget. Årsmötet skall inte informeras utan besluta.

- att en ny punkt "Fira GHFS 5-årsjubileum" läggs till punkt 13 och att "Information om GHFS kommande 5 års jubileum" stryks från punkt 16. Igen, årsmötet skall inte informeras utan besluta. Fördelen med att flytta den till punkt 13 är att då kan vi även fastställa en budget till 5årsfirandet. Det kan vi inte om den ligger under punkt 16.


Hej Niklas


Det är jag som "medlem" har lagt in motionen om stadgeändring (se punkt nr 14). Jag anser att §20, punkt 10 i stadgarna ska tas bort. Du vill lägga en del av punkterna där (nr 13 ovan). Jag anser att fastställande av verksamhetsplan samt budget för det kommande verksamhetsåret bör tas bort av den anledningen att det är den tillträdande styrelsen som ska ge förslag på hur de vill arbeta och vad de vill göra det kommande året. Det är bakvänt att först fastställa en verksamhetsplan och sedan välja en styrelse. När jag valdes in till Karlstad Studentkårs styrelse valdes jag och övriga i styrelsen i slutet av maj. Vi fick sedan sommaren på oss att arbeta fram en verksamhetsplan som fullmäktige sedan i månadsskiftet augusti/september fastställde.  Därav anser jag att punkt nr 14 "Behandling av styrelsens förslag och inkomna motioner" är en bättre plats för sådant som årsmötet ska besluta om.


Vad gäller lokalfrågan är skälet till att det är en informationspunkt och inte en beslutpunkt, att det idag inte finns något konkret förslag. Styrelsen (den avgående) vill informera om det arbete som pågår. Skulle det under våren komma fram ett skarpt och konkret förslag om ny lokal och det får ekonomiska konsekvenser för föreningen, då får sittande styrelse helt enkelt kalla till ett medlemsmöte och där besluta i frågan. Idagsläget vet jag inte vad årsmötet ska besluta om och då är det svårt att ha med den som en beslutspunkt.


Vad gäller 5-års jubileumet var tanken att det tillträdande styrelsen kommer att få ordna detta. Om det sedan kostar lite pengar, det måste ligga inom styrelsens mandat att besluta om det. Idagsläget finns det ingen konkret plan hur firandet ska gå till eller vad det kommer att kosta vad finns det då att besluta om?


Jag tror att du och jag Niklas har lite olika åsikter i frågan om kommande års verksamhetsplan. Om det är så att den tillträdande styrelsen ska ta fram en versamhetsplan och budget för denna, då måste styrelsen väljas och sedan få c:a 1 månad på sig att arbeta fram en sådan som sedan fastställs på ett medlemsmöte. M.a.o. vi behöver således ha ett årsmöte och sedan ett medlemsmöte med c:a 1-2 månaders mellanrum. Att som idag fastställa en verksamhetsplan (där inget förslag till en sådan finns eller kommer att presenteras på årsmötet) blir helt enkelt fel. Det innebär att årsmötet under själva mötet måste arbeta fram en sådan plan, en plan som den efteråt valda styrelsen måste rätta sig efter... det blir bakvänt.


// Conny

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #4 skrivet: 2008-02-04, 09:08:26 »
Angående verksamhetsplan så är det inte särskilt krångligt egentligen. Mig spelar det inte särskilt stor roll hur vi gör, men att fastställa en verksamhetsplan är inte bakvänt, eftersom årsmötet är föreningens högsta beslutande organ. Styrelsens roll är egentligen inte att fastställa vad föreningen ska göra, även om det praktiskt blir så i alla fall. Den ska utföra.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #5 skrivet: 2008-02-04, 10:31:26 »
Citera
Anders Linnard wrote
Angående verksamhetsplan så är det inte särskilt krångligt egentligen. Mig spelar det inte särskilt stor roll hur vi gör, men att fastställa en verksamhetsplan är inte bakvänt, eftersom årsmötet är föreningens högsta beslutande organ. Styrelsens roll är egentligen inte att fastställa vad föreningen ska göra, även om det praktiskt blir så i alla fall. Den ska utföra.

/Anders


Du har helt rätt i att det inte är styrelsens roll att fastställa verksamhetsplanen. Det är det årsmötet/medlemsmötet som skall göra. Men det är, enligt mig, den tillträdande styrelsen som ska arbeta fram ett förslag som medlemsmötet ska ta ställning till. Tänk efter hur det fungerar efter regeringsval etc. Nu är det samt Karlstad studentkår lite halvbra jämförelse då den senare under min tid omsatte 11 milj. Men som organistion fungerar det på samma sätt.


Det blir lustigt om årsmötet under rådande möte ska göra en verksamhetsplan och budget till den. Enligt din Anders och Niklas tanke blir styrelsen endast ett utförande organ av det som årsmötet/medlemsmötet bestämmer men så fungerar inte en styrelse. En styrelse är i högsta grad drivande. Den tar initivativ och i de fall det behövs enligt stadgarna eller styrelsen känner att den vill ha mer kött på benen, tas frågan upp på ett medlemsmöte. Det är därför medlemmarna  "väljer" individer att företräda dem som de tror driver de frågor medlemmen tycker är viktiga.


Om en medlem tycker att "denna" fråga vill jag att styrelse ska driva då säger man det till styrelsen eller skriver en motion om det.  


// Conny

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #6 skrivet: 2008-02-04, 10:44:53 »
En styrelse kan fungera på många olika sätt. Det här är ett sätt. Vi är en liten organisation som inte behöver ha en styrelse som går till val på vad de ska göra. Det fungerar inte på samma sätt i en förening som i politiken, eftersom man då skulle kunna gå till val på en dagordning som man sedan ska driva igenom. Men eftersom det inte är ett politiskt parti man röstar på skulle du i det fallet kunna få en ordförande som vill driva en linje, en kassör som vill driva en annan och så vidare. Det skulle vara som att man i politiken fick rösta på ledare inom varje parti. Det är inte samma system, utan två olika typer av demokrati. Vi följer föreningspraxis och det är inget konstigt med att årsmötet gör en verksamhetsplan. Eller att tidigare styrelse gör en förberedelse, som årsmötet tar ställning till. Sedan kan man överlämna ansvaret på styrelsen i ett stort antal frågor, men årsmötet bestämmer vad inriktningen ska vara. Exempelvis kan årsmötet säga att vi ska satsa på att locka till oss fler medlemmar. Styrelsen kan då driva den frågan, för att påföljande år rapportera vad man gjort och vad resultatet är. Självklart finns ändå handlingsutrymme för styrelsen i frågor som inte har ett övergripande inflytande på föreningens ekonomi (exempelvis kan vi inte höja eller sänka medlemsavgiften, lägga ner föreningen eller byta ut en ledamot).

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #7 skrivet: 2008-02-04, 12:04:38 »
Okej, jämförelsen med politiken blev lite sned men inte jämförelsen med Karlstad studentkår även om omsättning m.m. skiljer sig markant. Det du skriver om att ordförande kan driva en linje, kassören en annan. Det kan mycket väl bli så. Om GHFS blir riktigt stora och SHFS blir en del av en vardaglig verklighet kommer det säkert att bli så att man jämkar in olika personer som har olika ståndpunkter. Just för att alla vill ha "sin" företrädare. Nu är vi dock inte där ; - ) så den saken kan jag släppa. Vi ska inte göra det mer komplicerat än vad det behöver vara : - )


Du skriver att det är föreningspraxis att årsmötet gör en verksamhetsplan... jag har bara erfarenhet från Shindo och där satt jag inte i styrelsen så jag kan inte kommentera det... du har kanske rätt. Jag ska försöka kolla upp detta. Kan du eller någon annan ge mig någon referens eller sparka mig i rätt riktning. Kanske RF vet hur deras medlemsföreningar gör? Jag tycker fortfarande att det är lustigt men det behöver inte innebära att verkligenheten är sådan. Det skulle inte vara första gången jag och verligheten har skilda uppfattningar : - )


// Conny

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #8 skrivet: 2008-02-04, 12:22:44 »
Jag tror säkert att det är förenligt med föreningspraxis med båda alternativen. Vad jag påpekade var att det inte var underligt med vårt förfarande. Efter en snabbkoll på RFs stadgemall så gör tidigare styrelse upp verksamhetsplan som skall vara tillgänglig för medlemmarna en vecka innan årsmötet. Enligt Sveroks stadgeförslag beslutar årsmötet om verksamhetsplan. Sverok har för övrigt mycket bra information om föreningsaktivitet på sin hemsida.

RF:
"Verksamhets- och förvaltningsberättelser, revisorernas berättelser,
verksamhetsplan med budget samt styrelsens förslag och inkomna
motioner med styrelsens yttrande skall finnas tillgängliga för medlemmarna
senast en vecka före årsmötet. I kallelsen skall anges var dessa
handlingar finns tillgängliga."

Sverok har ungefär samma stadgar som vi. Det kan ju nämnas att dessa två stadgar fungerade som utgångspunkt för GHFS. I Sveroks stadgar står ingenting om vem som ska lägga fram förslag till verksamhetsplan, men man får förmoda att det antingen är avgående styrelse eller helt enkelt årsmötet, eftersom punkten finns upptagen på årsmötet.

"

















"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #9 skrivet: 2008-02-04, 12:28:42 »
I övrigt kan nämnas att det angående årsmötet och styrelseuppdraget står i våra stadgar följande (vilket jag tolkar som att styrelsen har just det uppdrag jag beskrev tidigare):


Och angående styrelsens uppdrag:


När årsmöte eller medlemsmöte inte är samlat är styrelsen föreningens beslutande organ, och ansvarar för föreningens angelägenheter.





• verkställa av årsmötet fattade beslut,











Det åligger sekreteraren särskilt att
• förbereda styrelsens sammanträden och föreningens möten














• föra medlemsförteckning och se till att medlemmarna betalar beslutade avgifter till föreningen












"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #10 skrivet: 2008-02-04, 17:08:50 »
Tack för all info Anders. Jag har idag blivit upplyst


Jag pratade med några kollegor idag och en hade erfarehet från en handbollsförening och där fanns kommande års verksamhetsplan med på årsmötet... Hon (SU´s inköpschef) svarade att även hon tyckte att det var ett lustigt förfaringssätt men så hade det alltid varit sa hon. Det lutar åt att jag och verkligheten har skilda uppfattningar i denna fråga. Dock, detta innebär att avgående styrelse måste arbeta fram ett hyffsat bra förslag att presentera till årsmötet. Dvs både verksamhetsplan samt budget.


// Conny

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #11 skrivet: 2008-02-04, 20:39:18 »
Jag förstår att du Conny som medlem skrev den motionen och jag som medlem kontrade med mina motioner. För jag håller inte med om att årsmötet inte skall bestämma verksamhet och budget. Egentligen är det åxå fel att sittande styrelse skriver en dagordning efter en stadgeändring som inte skett än. Förhoppningsvis sker den inte heller.

För mig är det absolut självklart att årsmötet skall rösta fram verksamhetsplan och budget för det kommande året. Alla beslut som ändrar på det kommer jag rösta emot direkt. Varför? För att årsmötet skall vara det högst beslutande organet och INTE styrelsen.  Föreningen styrs av medlemmarna och inte styrelsen.

Exempelvis som jag motionerade om i mitt förra inlägg: årsmötet beslutar att vi som förening skall fixa en ny lokal. Utrymme för det skapas i budgeten. En exakt plan om hur, vad och när får styrelsen sedan arbeta fram. Årsmötet kan inte bestämma om detaljerna (vart skall lokalen ligga, när ska vi flytta osv osv) för sådan kunskap sitter inte årsmötet på. Årsmötet lyfter frågan och bestämmer om man vill att styrelsen skall arbeta med det eller inte. Sen får den nya styrelsen utreda möjligheter och arbeta inom den ram som är satt av årsmötet.

Sverok är Sveriges största ungdomsförbund och omsätter bra mkt pengar (bara de föreningsbidrag de betalar ut ligger mellan 10 och 13 miljoner per år). De har exakt samma förfarande som vi, för att man sätter årsmötet över styrelsen. Årsmötet skall (och kan) inte bestämma varje lite detalj, men ramen sätts då. Styrelsens förslag samt medlemmarnas motioner jämkas ihop under årsmötet till en plan och budget för det kommande året.

Röstar vi in Connys förslag så har vi i princip tagit bort all makt från den vanlige medlemmen som går på årsmötet. Vi säger isåfall "rösta in en ny styrelse som du litar på och hoppas att de gör det som du tycker/vill att de skall göra". Nej, det går jag inte med på. Varför skall vi informera årsmötet om sådant som styrelsen arbetar med? Årsmötet skall inte informeras. Årsmötet skall besluta.

När jag ändå skriver kan lägga till ytterligare en motion (åxå för att visa föreningen förfarandet).

"Jag yrkar

- att GHFS deltar i årets Kungahälla Medeltidsdagar som del i sitt marknadsföringsarbete. Budget fastställs till 500 kr för att täcka bensinkostnader för de som kör utrustning mm till/från aktiviteten. Målsättningen är dock att förening tjänar på evenemanget. Möjligheterna till detta undersöks av styrelsen."

Observera att detta ger årsmötet makten. Skall vi till Kungahälla i år igen eller inte? Årsmötet bestämmer. Sen om vi skall ha 1, 3 eller 5 uppvisningar per dag, dolk eller brottning eller båda, fäktningsskola för barn osv osv osv får styrelsen arbeta fram. De har kunskapen och förtroendet att genomföra planen.
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #12 skrivet: 2008-02-04, 22:02:55 »
Men Conny verkar hålla med om detta när man läser föregående post. Och föreslår istället att nuvarande styrelse lägger fram ett förslag till verksamhetsberättelse, som årsmötet sedan tar ställning till. Och det är helt i sin ordning.
/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #13 skrivet: 2008-02-05, 08:06:34 »
Hej Niklas


Om du läser mina inlägg ordentligt ser du att jag aldrig hävdat något annat än att det är årsmötet (eller ett medlemsmöte) som fattar beslut om verksamhetsplan och budget. Det jag har reagerat på är VEM tar fram förslag till verksamhetsplan och budget. Jag anser att ska mötet fatta ett beslut bör ett förslag finnas att ta ställning till. Att sitta på ett årsmötet och arbeta fram en verksamhetsplan känns, som jag skrivit tidigare, bakvänt. Då bör istället det avgående styrelsen skriva ett förslag som behandlas på årsmötet och som den tillträdande styrelsen ska genomföra (om årsmötet är av den meningen vill säga).


Våra åsikter Niklas skiljer sig inte nämnvärt åt. Vi båda anser att årsmötet/medlemsmötet är det organ som ska fatta alla viktiga beslut. Det som skiljer oss åt är arbetssättet. Jag anser att en styrels mycket väl kan driva t ex lokalfrågan utan att ha medlemmarnas godkännande. Det har vi (styrelsen) också gjort nu under januari (utan godkännande från något årsmöte). När det sedan finns ett eller flera konkreta förslag, då måste styrelsen ta upp detta på ett medlems/årsmöte för beslut.


Du skriver i ditt inlägg att röstas mitt förslag igenom tar vi bort all makt från den vanlige medlemmen. Nej Niklas det gör det inte. Årsmötet/medlemsmötet är det organ som beslutar om verksamhetsplan och budget. Har aldrig hävdat något annat. Det kan tänkas att jag tar det där med "plan" lite för seriöst... men som medlem vill jag att det ska finnas en plan, en plan som godkänts av årsmötet, genomförts av styrelsen och som vid årets slut kan jämföras med vad som verkligen hände. Utan en ordentlig plan, vad kan man då jämföra mot. OBS jag pratar inte detaljer här. Jag är dock inte pragmatisk. Jag vet att oväntade saker händer under året och det måste en styrelse ha mandat att agera och reagera på utan att kalla till ett medlemsmöte. Dessutom, en medlem måste när som helst under året kunna säga till styrelsen att detta vill jag att ni tittar på, genomför eller dyligt. Tycker styrelsen att tanken är bra, anser jag att de ska ha mandat att göra det utan att ett medlemsmöte godkänt det.


Vad gäller just den § jag vill ta bort, anser jag att medlemmarnas möjlighet att påverka styrelsens arbete under året är genom att skriva motioner (precis som du gjorde med Kungahälladagarna) och genom att rösta för eller emot hela eller delar av presenterad v-plan och budget.


Kort sumerat, vi är till största del överens du och jag Niklas men vårt tillvägagångssätt skiljer sig lite åt. Om det gör det dig lite lugnare så kommer jag inte att stenhårt driva frågan om att §20 punkt 10 ska bort. Jag ser dock gärna att det blir en diskussion om hur v-plan och budget tas fram. Det viktigaste för mig är att alla medlemmar kan komma till tals, att styrelens är lyhörd för medlemmarnas åsikter och idéer, att årsmötet/medlemsmötet är och förblir GHFS tyngsta organ men att styrelsen ändå har ett tillräckligt starkt mandat att kunna arbeta rent praktiskt.


// Conny

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Årsmöte
« Svar #14 skrivet: 2008-02-05, 08:53:14 »
Vet inte om jag orkar/hinner förklara mig i skrivna ord. Lättare att göra det på plats på årsmötet. För Connys motion får inte röstas igenom. Jag har läst det du skrivit Conny, noggrant, och det är därför jag reagerar.

Citera
Conny wrote

Ändring av stadgar: §20 punkt 10 Fastställande av verksamhetsplan samt behandling av budget för det kommande verksamhets/räkenskaps året: Förslag att punkt nr 10 stryks från stadgarna.


Punkten skall alltså strykas ur stadgarna. Det är förslaget. Inte att den skall ersättas med en annan formulering. Om detta röstas igenom så finns det inte ngt i våra stadgar som säger vem som bestämmer hur verksamhetsplan och budget skall se ut. Det är inte längre årsmötet. Makten har då tagits ifrån årsmötet.

Citera
Conny wrote

Du skriver i ditt inlägg att röstas mitt förslag igenom tar vi bort all makt från den vanlige medlemmen. Nej Niklas det gör det inte. Årsmötet/medlemsmötet är det organ som beslutar om verksamhetsplan och budget. Har aldrig hävdat något annat.



Jo, det är ju just det din motion säger. Att årmötet inte längre skall besluta om verksamhetsplan och budget. Punkten skall ju strykas säger motionen vilket innebär att årsmötet inte längre skall behandla verksamhetsplan och budget. Det är det jag ställer mig emot. Din formulering av din motion säger inte det som du säger i din senaste post.

Jag blir lugn när du tar tillbaks din motion. Tills dess kommer jag argumentera emot den. Visst att vi tycker samma saker (om man läser din senaste post) men din motion säger inte det som din senaste post säger.
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)