Författare Ämne: bandyhandskar vs andra handskar  (läst 15166 gånger)

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
bandyhandskar vs andra handskar
« skrivet: 2008-07-04, 00:27:18 »
Jag sitter och tittar lite på handskar till sparring, det verkar som om många använder lacrossehanskar, landhockeyhandskar har jag sett användas också.


Men här i Sverige verkar det inte gå att få tag på, det är väl England som man kan beställa ifrån närmast. Har någon av er koll på hur dessa står sej mot vanliga bandyhandskar?  För halvtakigt skydd i sparring med nylonwasters och bluntat stål.

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: bandyhandskar vs andra handskar
« Svar #1 skrivet: 2008-07-04, 07:55:50 »
Hej Jose


Ingen i GHFS har några bandyhandskar utan det är lacrosse vi använder. I höstas beställde vi hem 20 par av en sort som visade sig mycket bra till ett kanonpris 350 kr inkl frakt. Dessvärre verkar dessa inte längre finnas kvar. Det har gjort att vi, genom  Andreas Engström, har tittat på andra alternativ. Andreas har nu beställt hem 9 st av följande handskar:


http://www.chiefsupply.com/Law_Enforcement/Crowd_Control/Personal_Protection/CRT100


Priset blir runt 600 kr eller strax däröver inkl frakt til Göteborg.


Rent allmänt vad gäller lacrosse så börjar denna sport växa i Sverige. Vi har ett lag här i Göteborg som jag har försökt få tag i för att höra hur de fixar sina handskar. Var två veckor sedan jag mailade dem, har ej fått svar ännu.


// Conny C

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: bandyhandskar vs andra handskar
« Svar #2 skrivet: 2008-07-04, 08:27:08 »
Jag har faktiskt använt ett par bandyhandskar tidigare, men de var en tunn variant som inte gav särskilt mycket skydd.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re: bandyhandskar vs andra handskar
« Svar #3 skrivet: 2008-07-05, 17:03:25 »
Conny:


Det låter intressant det där med lacrosseföreningen, berätta gärna om svaret du får. Rätt vad det är så finns det en svensk återförsäljare...


Anders: Bandyhandskar är i överlag rätt så tunna och ger inte mycket till skydd, dom duger bra till shinai men det använder vi inte längre.

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: bandyhandskar vs andra handskar
« Svar #4 skrivet: 2008-07-05, 20:14:50 »
Citera
Jose SP wrote

Conny:


Det låter intressant det där med lacrosseföreningen, berätta gärna om svaret du får. Rätt vad det är så finns det en svensk återförsäljare...




Jag lovar. Rätt som det är finns det en återförsäljare och då kommer vi vara där och göra affärer.


Ha en trevlig sommar.


// Conny

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: bandyhandskar vs andra handskar
« Svar #5 skrivet: 2008-10-10, 14:36:15 »
Här är ett par escrimahandskar: http://www.martialartsone.co.uk/proddetail.php\?prod=10024007
Ser ut att skydda lite sämre än lacrossehandskarna, men ser smidigare ut. billigare också tror jag. Man ska ju ändå inte bli träffad på händerna är det tänkt :).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re: bandyhandskar vs andra handska
« Svar #6 skrivet: 2009-01-13, 14:39:48 »
Hej
Vi köpte in två par såna här:
 

Från http://sportewahh.jetshop.se/ , i Sverige alltså. 599 kr /paret.
Jag har sett att dom fanns på Stadium också.
Dom säljs som bandyhandskar men jag har sett likadana nästan säljas som lacrossehandskar, fast med lite mer skydd på handleden. Inte i Sverige dock, men som ser ut såhär:

Första intrycket är att dom är riktigt bra