Författare Ämne: Ringeck Fråga  (läst 10856 gånger)

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Ringeck Fråga
« skrivet: 2008-12-16, 14:35:34 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Ringecki wikipedia artikeln står det att mauskriptet består av "148 folia" och att 22 av dem är tomma. vad menas med det? är manuskriptet inkomplett?sen står det också att texten är skriven "in two hands". menar dom att det var två författare?tack på förhandpistol/ som tycker att MS Dresd. C 487 är ett osexigt namn
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Ringeck Fråga
« Svar #1 skrivet: 2008-12-17, 00:16:29 »
pistol/ som tycker att MS Dresd. C 487 är ett osexigt namn-
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Ringeck Fråga
« Svar #2 skrivet: 2008-12-17, 09:43:25 »
On ni läst förordet till min "fullversion" som finns tillgänglig här på sajten hade ni vetat att "in two hands" bara betyder att det var två olika skrivare, inte författare.

Jag citerar mig själv:

Skrivare A skrev fram till sidan 26V. Sedan blev han avlöst fram till sidan 38V, men verkar ha stått för att skriva dit rubriker i efterhand på skrivare B:s sidor. Skrivare B skrev sidorna 27R-38V, bortsett som sagt från de flesta av rubrikerna och sidan 37R, som skrivare A skrev. Från och med sidan 39R återtog skrivare A sedan jobbet och skrev resten.

De oskrivna bladen är som Robert gissade insprängda lite här och där och betyder inte att något är "inkomplett". Däremot slutar den allra sista skrivna sidan i boken tämligen abrupt mitt i en mening, vilket kanske indikerar att det funnits åtminstone några sidor till. Det är i avsnittet om rustad halvsvärdsstrid, som jag inte har kollat så mycket på; det kan också vara en felinbindning/omkastning av sektioner. Hela boken har bundits om (för länge sedan) och det gjordes ganska slarvigt. Det är därför några av sidorna i den orustade långsvärdsdelen (som ju egentligen ligger i början av boken) hamnat nära slutet.

Här kan ni titta på hela verket i högupplöst färg:

http://digital.slub-dresden.de/sammlungen/werkansicht/280775717/0/

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Ringeck Fråga
« Svar #3 skrivet: 2008-12-17, 13:48:32 »
Vilken underbar länk Andreas. Finns det mer lysande material på denna sidan eller andra sidor där man kan se manuskripten så högupplöst.


Första killens skrivstil är så otroligt snygg. Älskar verkligen den mjuka, men dock något kantiga stilen som den är skriven i. Annat roligt är ju att man verkligen kan se var de har strykit över ord eller bokstäver på ett helt annat sätt när den är i färg. Om det är någons stil jag skall lära mig att kopiera innan jag dör så är det första skrivarens. Det blir att önska sig kalligrafi pennor i julklapp


Jag slog på Ringeck och fick upp denna lista över böcker. Är detta något material som någon här vet om de innehåller fäktning eller om de bara är så att Ringeck nämns i dessa böcker?
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Ringeck Fråga
« Svar #4 skrivet: 2008-12-17, 14:04:25 »
Det finns ganska mycket material online idag. Vill man se snygga manuskript så kan man exempelvis kika på Mair. Jag är för lat för att göra en länklista, men om någon är intresserad kan jag åtminstone bränna en DVD med material som jag själv har. Annars så brukar det inte vara så svårt att hitta. Vad jag saknar är däremot den illustrerade Lekuchner. Den har jag letat efter men inte hittat.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Ringeck Fråga
« Svar #5 skrivet: 2008-12-17, 20:26:54 »
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Ringeck Fråga
« Svar #6 skrivet: 2008-12-17, 22:44:33 »
Fan i mej, det är julafton hos GHFS redan idag. Är det historiskt korrekt?


Conny känner du igen denna bilden från i somras?




Den photoshopade versionen ser ut så här:




Tur jag har som skall jobba hela natten och "måste" vara vaken och titta på Mair. Så synd om mig
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: Ringeck Fråga
« Svar #7 skrivet: 2008-12-17, 22:59:13 »
Ooooh- snyggt move Robert- nu saknas bara att ha samma knopp som på bilden.För er som inte vet finns en del manuskript upplagda här:http://www.thearma.org/manuals.htmPistol/ som vill ha spikar på sin knopp
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Ringeck Fråga
« Svar #8 skrivet: 2008-12-17, 23:39:26 »
Citera
Scott Hellroth wrote
nu saknas bara att ha samma knopp som på bilden.
Det blir att gå till Järnia imorgon helt enkelt ;-)
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!