Författare Ämne: posta di madonna- sparring klipp  (läst 8504 gånger)

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
posta di madonna- sparring klipp
« skrivet: 2009-01-08, 16:02:38 »
Ett interesant sparringklipp utan skydd. garden 00:16 sek in i klippet är den ökända italienska "Posta di madonna"...en mystisk gard många har frågat om på träningen:http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=40651864Ett klipp med Haliber när vi ändå är igång: http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=40651430
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: posta di madonna- sparring klipp
« Svar #1 skrivet: 2009-01-08, 17:10:40 »
Bara för att vara petig så kör Mike o.co bara tysk fäktning från meyer, så det är Zornhut dom visar. Det är väl i princip samma sak, fast bättre eftersom det är tyskt. Meyer säger att du kan göra alla tekniker från zornhut som du kan göra från ox, det verkar lite knepigt att fatta hur det ska gå till först men kolla hur snyggt killen går över från zornort till en hengen från vänster i 0:19, grym kul och rätt oväntad manöver.

Bra videoklipp allihop, jag gillar verkligen intensiteten, att dom går på så snabbt fast dom kör utan skydd och hur dom "driver" sin motståndare genom att konstant vara i rörelse, nåt Meyer pratar sig blå om i sin bok och som jag försöker göra utan att lyckas så bra, mer florysh krävs.


/Axel, Hillebard is the new black
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: posta di madonna- sparring klipp
« Svar #2 skrivet: 2009-01-08, 21:11:00 »
Jag gillar också klippen, fast jag tycker mig ana ett utbrett utnyttjande av bristen på skydd. Den ene av dem särskilt har en tendens att sticka fram huvudet hela tiden på ett sätt jag inte tror han skulle göra om det faktiskt var en fiende som stod emot honom. Men nu kan han göra det oavbrutet eftersom han vet 100% säkert att hans kompis inte faktiskt kommer att stöta honom i ansiktet utan förvarning. Det är sånt som får mig att tvivla lite på nyttan med att köra utan hjälm. Samtidigt är det kul, och det är en nyttig färdighet att ha för uppvisning och liknande.. så det lär väl hända att jag gör det igen jag också :-)

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: posta di madonna- sparring klipp
« Svar #3 skrivet: 2009-01-09, 16:13:04 »
Jag tycker det är jätte nyttigt att köra utan hjälm. fäktningen blir ju annorlunda då man inte slår varandra på vissa sätt-  det man egentligen tränar på är fokus och intensitet. man tvingas vara så mycket mer medveten om vad man själv och sin sparringpartner gör och det finns inget utrymme för slappa, okontrolerade eller ogenomtänkta manövrar.Men självklart är det ett komplement till vanlig sparring då man inte kan slå varandra på huvet utan hjälmPistol/
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck