Författare Ämne: Gauntlets!  (läst 17938 gånger)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Gauntlets!
« skrivet: 2006-11-30, 09:42:06 »
För att få igång lite diskussion här tänkte jag dra igång en diskussion om gauntlets. Vad vill man egentligen ha? Och var får man det billigast och bäst?

Ett antal frågor inställer sig genast: Vill man ha individuella fingrar eller "vantar"? Och om man har individuella fingrar, vill man ha varianten med "knogar" eller med en massa överlappande "lameller"?

En annan grej är att vad jag sett så har alla autentiska historiska modeller ganska dåligt skydd för sidan av fingarna och sidan av tummen. Jag skulle vilja ha ungefär samma nivå av skydd som på min moddade högerhandske, fast i stål. Jag offrar med glädje historisk autenticitet mot att få behålla min tummetott i fungerande skick. :-)

Sen har vi handledsskyddet. Jag vet att Anders tycker det är bäst med "klockformat" (och därmed kort), men om handledsartikuleringen är välgjord så att man ändå kan vinkla handleden som man vill, så tycker jag det är bättre med ett lite längre skydd. Typ gotiskt, fast utan den bakåtriktade "spetsen" (den är bara en onödig skaderisk).

Sen, om man vill vara jobbig kan man diskutera material. Titan vore grymt men är dyrt som tusan. Rostfritt stål är underhållsfritt men kan inte härdas så bra så det blir oftast lite tyngre. "Spring steel" (härdat, lite tunnare stål) vore nog bäst om man inte kan få titan..

Låt diskussionen börja. Jag postar inom kort min digra länklista över gauntletmodeller som finns att köpa online. Hinner inte nu, jag måste faktiskt jobba. :-)

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Gauntlets!
« Svar #1 skrivet: 2006-11-30, 09:50:29 »
Tja,
jag vet inte riktigt vad man ska säga om handskar. Det är viktigt att rörligheten är stor och att det skyddar hela handen, men eftersom jag inte riktigt är bekant med de olika tillverkarna och modellerna, så är det svårt att säga något. Jag tror att klockade är bra, men ledade kan kanske fungera lika bra.

/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Gauntlets!
« Svar #2 skrivet: 2006-11-30, 17:47:26 »
Jag funderar starkt på de här(http://www.venditio.dk/product.asp?product=744&sub=3&page=1), efter att vi har flera lichtenauerblunts och vill gå loss lite. Vad jag vet är svärden härifrån bra men jag har ingen aning om kvaliten. Dock är priset bra, de harledade fingrar och har klockade handleder som ändå verkar gå rätt långt upp. Jag har mailat dom flera gånger, men danskarna har inte svarat (julinvasion över sundet kanske?)

P.S de gör inte vapen och rustningar själva, det mesta är återförsälning av
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Gauntlets!
« Svar #3 skrivet: 2006-11-30, 17:48:52 »
"

Det är kvaliteten på rustningsdelar jag menar, är en sucker på korrekturläsning.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Gauntlets!
« Svar #4 skrivet: 2006-11-30, 21:42:44 »
Nu har jag fixat så du kan editera dina postningar i stället. Dumt nog är det en inställning som en administratör måste göra individuellt för varje användare, per default kan man inte editera sina postningar i efterhand.. vilket jag tycker verkar lite korkat men det är inte mycket att göra åt.


-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Gauntlets!
« Svar #5 skrivet: 2006-12-28, 14:24:30 »
Hej Andreas


Hur går det med länklistan? (tappar med fingrarna... och väntar otåligt).


// Conny

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: Gauntlets!
« Svar #6 skrivet: 2007-01-02, 21:52:44 »
Jag tycker att bestarmour gör bra gauntlets, mycke pga att jag har version RG 6.2 som ni kan hitta på sidan 6

Det ska bli så kul att sparras med albionsvärden....riktigt myser......


/Sam

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Gauntlets!
« Svar #7 skrivet: 2007-01-03, 16:40:40 »
Helt klart ska det bli roligt att sparras med stålsvärd. Tror man kommer höja sig rejält och få en större förståelse får svärdet som "verktyg".


Såg priset på 8 500 Czk. Vilket i SEK idag skulle bli 2 883 kr. Nästan lika mycket som svärdet. Phuu.. det är ingen billig sport vi utövar .


// Conny

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Gauntlets!
« Svar #8 skrivet: 2007-01-03, 23:19:40 »
Jag kan nästan lova att du kan komma undan billigare. Men jag har tyvärr fortfarande inte tid att sätta ihop min eländiga länklista. :-P

Snart.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)