Författare Ämne: Mitt Marto svärd  (läst 8883 gånger)

Utloggad Jonathan Ridings

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Mitt Marto svärd
« skrivet: 2008-12-25, 00:44:58 »
http://www.armsoftheworld.com/product_info.php\?cPath=21&products_id=248&osCsid=533e7ca9dc20461e23ac4aff6a952cae

Nu verkar det som om det finns mycket hat mot Marto runtom på nätet. Om det grundar sig i deras annars väldigt fula fantasykonstruktioner, eller kvalitéten på deras svärd är lite det jag undrar nu.

Frågan lyder helt enkelt: är mitt svärd skräp?

Utloggad Dick oskarsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Re: Mitt Marto svärd
« Svar #1 skrivet: 2008-12-25, 12:34:17 »
Hej!


Det är alltid skönt att få ett svärd i julklapp oavsett, och det ser ju snyggt ut..


Många retar sig på övriga saker som försäljare kan ha i sitt sortiment, tyvärr, men gillar du svärdet så strunta i det.


Kvalitén vet jag inget om men det kanske någon annan känner till bättre.


FAST kavlitén kan skilja sig åt även hos kändare personer, så man ska nog inte döma ut tex Marto för snabbt.


Jag har ju tex paul chen/Hanweii som jag säljer och kvalitén emellan de olika modellerna tycker jag är väldigt skum.


(När jag skriver detta så brukar en del maila och tjalla på mig, sen kan jag få skit för det....)


Men så är det faktiskt, en del vill spara in pengar eller får för sig att skära ned på annat i sin produktion.


Så vad jag tycker är att ett svärd ska bedömas separat inte för företaget eller smedens namn endast.


Ibland kan det vara bättre att inte säga var det kommer ifrån pga fördomar..:).


Mvh Nidingbane

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Mitt Marto svärd
« Svar #2 skrivet: 2008-12-25, 13:10:57 »
Hej!

Ser ut som en trevlig (om än lite prålig )  spansk värja. Det står att det är rostfritt stål vilket är i princip omöjligt att härda på ett riktigt bra sätt. Utsätter du klingan för för mycket påfrestning finns det stor risk att den bryts. Det höga innehållet av krom (13-15%) gör att strukturen inte blir lika hållbar. Det funkar för korta tjocka blad (som knivar) men blir väldigt märkbart på ett långt tunt blad som en värja.

Är det skarpt? Det framgår inte riktigt. Som jag förstått det har man ett val när det gäller rostfritt (det har man för all del för vanligt stål också, men där är inte skillnaden lika abrupt), nämligen att härda så att klingan kan behålla en egg (och då blir den ganska skör och bryts lätt om den är lång) eller också kan man göra klingan mjukare och mer flexibel och då kan den knappt hålla en egg över huvud taget utan blir väldigt snabbt slö.

I båda fallen är fortfarande klingan väldigt mycket mer skör än ett svärd gjort av "riktigt" stål med hög kolhalt och inget krom.

Häng det på väggen och/eller kör lite solodrillande med det. Jag skulle inte rekommendera att försöka hugga eller stöta mot mål, än mindre att fäktas med det. Det första är farligt för svärdet (och lite för dig själv också), det andra är dessutom farligt för din träningspartner.

Om det är skräp eller inte beror med andra ord på vad du hade tänkt använda det till. Ville du ha en snygg väggprydnad är det inte alls skräp. Ville du ha ett vapen att fäktas med är det däremot, tyvärr, nog skräp.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Jonathan Ridings

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re: Mitt Marto svärd
« Svar #3 skrivet: 2008-12-28, 00:00:54 »
Tack för svaren. De var informativa och ungefär precis det jag ville ha.

Att fäktas med svärdet är väl något jag aldrig riktigt hade tänkt gjort, då det märks att det är ett dekorationssvärd först och främst. Det är dessutom väldigt tungt. Jag har kännt på riktiga svärd, och de väger mindre än detta. Mycket mindre. Konstigt nog är det välbalanserat, vilket jag undrar lite varför de ens brytt sig om om de ändå gjort det så tungt... Aja.

Jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt göra med det. Men inom den snaraste framtiden, sådär det kommande året, kommer det ju hänga på väggen och se snyggt ut mest. Jag undrade mest lite allmänt angående Do's and Don'ts antar jag. Är Maskerad uteslutet, t.ex.? Klingan är inte skarp, och dessutom tjockare (gissar jag på) än vad en riktigt klinga är så det finns ingen fara inblandad på så sätt.

Jag pluggar film dessutom, så om klingan hade fått någon annan användning hade det väl varit som rekvisita (men aldrig att fäktas med såklart, då jag är för nojig för att saker ska gå sönder och skada andra... Dessutom vill man ju inte ha repor på en fin väggdekoration.).

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Mitt Marto svärd
« Svar #4 skrivet: 2008-12-28, 00:38:36 »
Hej igen,

Klart du kan ha den till maskerad eller rekvisita, eller till någon sorts reenactment/lajv eller vad du nu vill.. bara du inte slåss med den, men det hade du ju uppenbarligen inte tänkt. :-)

Ska du ha nån riktig nytta av den på det sättet gissar jag iofs att du också behöver fixa någon form av skida och gehäng/svärdsbälte. Du kan ju inte gärna traska omkring med dragen värja hela tiden. :-)

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)