Göteborgs Historiska Fäktskola

Svenska forum => Historisk kampkonst => Ämnet startat av: Jimmie Segerstedt skrivet 2009-11-10, 21:12:45

Titel: Turneringsregler!
Skrivet av: Jimmie Segerstedt skrivet 2009-11-10, 21:12:45
Hej hej!


Jag antar att det har diskuterats turneringsregler till leda genom åren, men jag lyckas inte söka på ghfs så jag ställer en fråga istället:
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Erik Sternå skrivet 2009-11-10, 23:21:46
Hur skulle man räkna dubbelträffarna? Som vanligt enligt det där rankningssystemet eller?


I övrigt känns det som en bra idé tycker jag. Det återspeglar visserligen mer vad man bör priotera på att skydda, och jag håller absolut med om att du borde få mer poäng om du hugger av någon huvudet (väldigt säker död) än om du huggar honom två fingrar (antagligen inte död).


Vad gäller nachschlag så är det också allmänt väldigt svårt. Nachschlag är bra tycker jag, eftersom även om du hugger din motståndares fingrar så har hans svärd hastighet mot någon del av dig (kanske ditt huvud) och skulle antagligen göra en del skada även om det inte läggs någon aktiv kraft bakom det. Men, jag vet inte riktigt hur det fungerar med såna "dödsryckningar" i verkligenheten. Har aldrig testat att hugga mot någon medans hans dödar mig. (http://www.ghfs.se/Providers/HtmlEditorProviders/Fck/fckeditor/editor/images/smiley/msn/tounge_smile.gif)
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Anders Linnard skrivet 2009-11-10, 23:24:44
Det är en regel som diskuterats för pinnfajting iaf. SJälv är jag lite skeptisk eftersom det är en regel som krånglar till det och som bygger på att tvinga folk att hugga mot huvudet, istället för att tvinga folk att skydda händerna. En träff på handen med ett skarpt svärd kan vara lika oskadliggörande som ett hugg mot huvudet, eftersom du inte längre kan hålla i vapnet.


/A
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Magnus Hagelberg skrivet 2009-11-11, 00:21:06
Regler har väl aldrig varit så spännande som just nu?


Det diskuteras ganska flitigt på schola och wmacs forum just nu.


Olika inställning, men målet är snarligt.


De vill få till fights där stil och teknik ska ge vinsten.


David Rawlings har ett ganska elaborerat system som bygger på träffar.


ex: jag träffar dig. du missar mig. Jag får ett poäng.


dubbelträff variant : jag träffar dig. du träffar mig samtidigt, ingen får poäng. eller... jag träffar dig, du träffar mig väldigt nära inpå.. i nästa rörelse, samma resultat. inga poäng.


Eller lyxigt värre : jag träffar dig, och träffar dig igen. och du missar mig. Då får jag 2 poäng.


eller om jag tar ned dig i brottning.


Men blir jag huggd på vägen in, så är det troligare att han får ett poäng.


Reglerna är så här i grunden. Men sedan försöker de specifiera för en massa situationer.


Men läs gärna de diskusioner som de för. Era intryck är välkommna med. Men med Dawes regler, ska man pröva reglerna först. innan man pratar. Vilket låter ganska vettigt.


SCHOLA SWORDSMANSHIP FORUM \? Index page (http://www.fioredeiliberi.org/phpBB3/index.php\?sid=93cfee747b74fb88d8ef7f4df2ebed05)


Sedan har vi Scott B's och Mat G's regler. Det är de som användes i svärd och bucklar turneringen på swordfish.


De bygger på bedömning av de stridande parterna under fem kategorier


Det är fråga om bedömning efter vissa kriterier. Dessa är relativt enkla att förstå -så läs gärna om dem.


wmacoalition.com \? View forum - WMA Coalition Forums (http://www.wmacoalition.com/forum/viewforum.php\?f=1)


Ilka Pratade dessutom om Bolognas historiska regler, med olika värden för olika mål områden ger olika poäng.


Mera likt det du själv nämnde Jimmy.


Själv har jag startat en tråd angående regler, och syftar mera på att det ska vara relativt lättsmält att titta på. dvs.. poäng efter varje runda, men även att man definierar stridens vinnare utifrån bedömnings kriterier. Att man vid varje klasch ska bedöma vem som van den clashen. så kan man räkna efter när matchen är slut. och är det lika kan man använda sig av sudden death.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Anders Linnard skrivet 2009-11-11, 08:48:38
Citera
Magnus H wrote



Men läs gärna de diskusioner som de för. Era intryck är välkommna med. Men med Dawes regler, ska man pröva reglerna först. innan man pratar. Vilket låter ganska vettigt.







Och är lite lustigt eftersom Dave själv aldrig tävlat.


/A
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Andreas Engström skrivet 2009-11-11, 09:22:53
Citera
Anders Linnard wrote




   
       
           
       
   
Magnus H wrote
           
Men läs gärna de diskusioner som de för. Era intryck är välkommna med. Men med Dawes regler, ska man pröva reglerna först. innan man pratar. Vilket låter ganska vettigt.

           


           

Och är lite lustigt eftersom Dave själv aldrig tävlat.


Men pratar gör han. :-)


-Andreas
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Magnus Hagelberg skrivet 2009-11-11, 14:24:00
mm verkligen sant.


Men det hindrar honom inte från att ha en intresant uppsättning idér.





Ni får väl följa diskusionen själva :)


Kanske kan ställa en annan fråga då till er luttra människor som har stenkoll :)





Vad avgör vem som van ett möte om ingen lyckades landa en träff på sin motståndare?
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Andreas Engström skrivet 2009-11-11, 14:44:04
Citera
Magnus H wrote Vad avgör vem som van ett möte om ingen lyckades landa en träff på sin motståndare?


Tja, ingen vinner, skulle jag säga.. om nu inte regelsystemet kräver att varje utbyte måste ha en vinnare (vilket verkar konstigt). Vad har du vunnit om du inte träffat? Du kan ha försvagat/tröttat ut/skakat din motståndare, men i så fall kommer detta ju visa sig i nästa utbyte, som du då förhoppningsvis har ökat dina chanser att vinna. Och då är det ju då som poängen bör sättas.


-Andreas
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Anders Linnard skrivet 2009-11-11, 17:05:23
Citera
Magnus H wrote



Ni får väl följa diskusionen själva :)




Jag pratar dagligen med Dave angående hans regler. Och jag var med och gjorde första utvärderingarna av Matts/Scotts regler. Jag är inte förtjust i någodera, men kommer att presentera regler för kampsportsdelegationen i början av nästa år förhoppningsvis.


/Anders
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Conny Corneliusson skrivet 2009-11-11, 20:55:31
Citera
Anders Linnard wrote



Det är en regel som diskuterats för pinnfajting iaf. SJälv är jag lite skeptisk eftersom det är en regel som krånglar till det och som bygger på att tvinga folk att hugga mot huvudet, istället för att tvinga folk att skydda händerna. En träff på handen med ett skarpt svärd kan vara lika oskadliggörande som ett hugg mot huvudet, eftersom du inte längre kan hålla i vapnet.


/A




Tja... mina tankar går i banan att ställa frågan: Vad vill vi ha för fight? Jag förstår helt vad du menar Anders men något jag tänkte när jag såg nylonturneringen var att jag förstår hur den moderna fäktningen har uppkommit. Det jag såg på SF påminde en del om det. Mycket linjefotarbete och mer av hugg och stick (i bemärkelsen dra dig undan) än vad jag hade hoppats på. Jag tycker att en hel del av fighterna i turneringen skillde sig ganska mycket på hur vi sparras normalt sätt när det inte gäller något. Frågan är, är det denna typ av sparring vi vill ha?


Är det historiska dueller vi vill efterliknadå kanske ett system där en t ex träff mot huvudet innebär automatisk vinstdå det skulle innebära döden för motståndaren. Problemet blir då hur man bedömer icke dödliga träffar som ex handen, knät etc. Förr var det ok att sluta när första blodet kom eller när motståndaren gav upp. En träff mot hand eller knä skulle utan tvekan kunna leda till "vinst" pga att motståndaren var oförmögen att kunna fortsätta slåss.


Vi bör således först fundera ut vilken typ av sparring vi vill ha och sedan utforma regler som gynnar den typen av sparring.


Jag själv vill ha en tävling som är mer inriktad på den sparring vi normalt ser i vår träning och då gäller det att utforma regler som gynnar det. Jag tycker spontant inte att Jimmies tanke är dum.Sedan är det svårt att bedöma vilket effekt det får.


// Conny
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Dennis Ljungqvist skrivet 2009-11-11, 21:18:02
Jag måste säga att jag annser att regler som liknar de som gällde på långsvärds och sabelturneringarna är nog det som är den bästa återskapningen av historia utav den enkla logiken "saknar du din hand kan du inte svinga ditt svärd". Jag tror inte människorna som dog på medeltiden med svärd i hand brydde sig så mycket om hur många snygga kontringar dom kunde ha gjort efter det att de själva började tappa kroppsdelar. För att istället minska dubbelträffar bör vi nog titta mer på utrustningen tror jag, nylonsvärd som böjer sig och handskar som får händerna till att bli tre gånger så stora mål mot vad de igenkligen är. Dock är ju säkerheten viktig så vart man kan dra gränsen vet jag inte riktigt. Givetvis måste nog vi också tränna mycket mer för att minska dubbelträffarna. Försöka få in mer absetsen, naschraisen och vindningar i sparring.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Jimmie Segerstedt skrivet 2009-11-11, 23:54:55
Kul med alla åsikter och info!


Verkar vara snårigt detta, kan förstå varför dagens poängsystem används, det är mest rättframt och tydligt helt klart.


Provar ett par till argument för att ha olika poäng:




Jag funderar på det här med dubbelträffar, jag tycker att man skulle kunna fokusera mer på orsaken till att man inte vill ha dubbelträffar... Att inte få dubbelträffar är väl i verkligheten inte ett självändamål utan en bieffekt av att inte vilja bli träffad? Kanske lite petigt, men det känns som att det är principiellt felaktigt att optimera regler för det ifall det inte är ett huvudmål i en skarp situation.





Saker man kan veta med säkerhet att de hade som mål/motivation i en fight med skarpa vapen:





Båda vill vinna


Denna motivation finns kvar i nutida tävling





Ingen vill bli skadad/dö


Denna motivation finns kvar, men den blir kanske inte prioriterad på samma sätt med vissa regler. Räknar man t.ex. inte dubbelträffar får dessa ingen konsekvens, vilket gör att motivationen att slippa dubbelträff kan minska





Jag förstår att det kan vara lika förödande att få handen avhuggen. Men jag tror att om man skulle råka hamna i en situation där man inte har skydd och tvingas fäktas med skarpa svärd för sitt liv, så skulle man ha mer förkärlek till vissa kroppsdelar än andra. Dessutom skulle man nog hellre vilja träffa motståndaren i huvudet än på handen. Att attackera är ju inte utan risk, så man vill ju ha god utdelning på det man företar sig.





Så om man har olika poäng för olika områden så borde det bättre återspegla motivationen man har i en skarp situation, vilket borde få som bieffekt att fäktningen som utövas liknar en skarp situation i större utsträckning.





Nu är jag på väldigt tunn is, men detta kanske kan motivera varför långsvärd inte har mer skydd för händerna & varför det inte står mer om hur man skyddar händerna i gamla manualer... *duckar*
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Conny Corneliusson skrivet 2009-11-12, 07:10:39
Jag förstår ditt resonemang Dennis men då undrar jag lite vad kommer skilja sig åt mellan den moderna fäktningen och det vi håller på med, förutom vapnet? Om man får lika mycket poäng för träff på handen kommer vi att utveckla specialister på att "snipa" händer. Är det det vi vill?... (bara ställer frågan:-)


Det jag vill säga är att reglerna kommer att väldigt stor betydelse förhur folk kommer att sparras på tävlingar. Blir det dessutom så att prestigen höjs, det blir prispengar involverat då kommer visom grupp antagligen attdelas in i olika delar. En som satsar på tävlingar och blir duktiga "snipers" och en grupp som fortsätter utveckla tankar, idéer och tolkningaromhur man slogs. Självklart kan samma person göra båda saker. Det ena utesluter inte det andra men jag tror vi är i början på att fåen tydligare uppdelning inom Hema-världen och kanske är det den väg vi skall gå... kanske inte...?
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Magnus Hagelberg skrivet 2009-11-12, 10:49:13
Jag ser då hellre att vi har dommare som i simhopp.


träff på hand 1pts *svårighetsgrad 1* utförande 1 = 1pts


Shielhaugh, träff på arm


1pts för träff *svårighetsgrad 2*utförande 2= 4pts
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Nina Trollvige skrivet 2009-11-12, 11:57:28
Hoppas ni ursäktar en nybörjare som är fräck nog att ge sig in i denna diskussion?


Citera
Magnus H wrote



Jag ser då hellre att vi har dommare som i simhopp.


träff på hand 1pts *svårighetsgrad 1* utförande 1 = 1pts


Shielhaugh, träff på arm


1pts för träff *svårighetsgrad 2*utförande 2= 4pts


Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Andreas Engström skrivet 2009-11-12, 12:46:46
Citera
Nina T wrote



Hoppas ni ursäktar en nybörjare som är fräck nog att ge sig in i denna diskussion...


Är detta inte en kampsport? Är inte målet att (symboliskt) oskadliggöra motståndaren? Är inte anledningen till att vi tex övar på en teknik som har fått namnet schielhaw, endast att det är ett väl beprövat sätt att faktiskt besegra sin motståndare? Får tekniken ett estetiskt egenvärde såsom tex i simmhopp så har man väl kommit en bra bit ifrån en realistisk svärdsfight?



Du skall inte skämmas för dina åsikter, speciellt inte när de (som nu) är vettiga. :-)


-Andreas
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Conny Corneliusson skrivet 2009-11-12, 13:25:05
Citera
Andreas Engström wrote





   
       
           
       
   
Nina T wrote
           

           


           
Hoppas ni ursäktar en nybörjare som är fräck nog att ge sig in i denna diskussion...

           
Är detta inte en kampsport? Är inte målet att (symboliskt) oskadliggöra motståndaren? Är inte anledningen till att vi tex övar på en teknik som har fått namnet schielhaw, endast att det är ett väl beprövat sätt att faktiskt besegra sin motståndare? Får tekniken ett estetiskt egenvärde såsom tex i simmhopp så har man väl kommit en bra bit ifrån en realistisk svärdsfight?

           
           


           

Du skall inte skämmas för dina åsikter, speciellt inte när de (som nu) är vettiga. :-)


-Andreas




Ochjag som inte håller med tycker du kan förpassas ner till källaren och skämmas,....


Nejdå : -) Du är självklart välkommen att kommentera Nina. Du och ALLA andra. Detta är ny mark för oss alla och det finns inget rätt eller fel. Vad gäller din tanke så visst är det en kampsport men den skiljer sig åt jmf med t ex judo, boxning, MMA, brottning m.m. Dvs de kampsporter där skarpa vapen (som är det vi försöker efterlikna) inte förekommer. Vi kan inte ha samma regler som övriga kampsportsvärlden av den anledningen att en träff på armen med ett svärd (med en skarp egg) skulle (teoretiskt) innebära slutet på fighten. Vår bedömning skulle aldrig bli helt rättvis som i de kampsporter där skarpa vapen inte ingår.


//Conny
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Nina Trollvige skrivet 2009-11-12, 13:57:11
Tack Andreas! Men du behöver inte oroa dig... lite äkta falsk ödmjukhet bara;-)


Conny; du verkar ha svarat på något annat än det jag skrev, men det har du ju själv insett...
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Erik Sternå skrivet 2009-11-12, 14:16:39
Citera
Nina T wrote





Hoppas ni ursäktar en nybörjare som är fräck nog att ge sig in i denna diskussion?




   
       
           
       
   
Magnus H wrote
           
           
Jag ser då hellre att vi har dommare som i simhopp.

           
träff på hand 1pts *svårighetsgrad 1* utförande 1 = 1pts

           
Shielhaugh, träff på arm

           
1pts för träff *svårighetsgrad 2*utförande 2= 4pts

           









Jag håller med mycket om denna. Vad jag förstår är det en medeltida kampkonst vi försöker analysera och lära oss. Jag tror att nånting som i simhopp skulle tyvärr göra väldigt mycket sportfäktning av det hela, och jag känner inte riktigt att vi vill gå samma väg som Kendo och liknande, med stenhård reglering om vad som är tillåtet och inte. Jag vill försöka efterlikna så som det faktiskt var på slagfältet, och där fanns det inga regler. Du skulle ha ihjäl din motståndare utan att själv bli dödad. Ingen berömde dig för at du högg honom snyggt när du gjorde det.


Samtidigt vill jag inte att det ska vara massa handträffar bara, eftersom det blir ganska tråkigt så. Däremot så måste man inse att ett hugg mot handen är ett väldigt effektivt sätt att oskadliggöra din motståndare inför din nästa attack. Med skarpa vapen hade han blivit av med handen och stått och ojat sig medan ditt svärd är på väg mot hans huvud. Men, som Conny sa, så kommer det att utvecklas specialister på att bara slå på händerna, vilket skulle bli tråkigt. Därför tycker jag att mer "cleana" träffar (såsom huvud och kropp) bör belönas mer än handträffar. Men jag är extremt kluven i den extremt svåra frågan.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Alexander Lundqvist skrivet 2009-11-12, 14:51:23
Vill man gå ännu ett steg ifrån sport-idealet kanske man skulle strunta i rondindelning helt och sluta direkt efter första träffen. Det skulle förmodligen gör turneringar lite snabbare (och mindre intressanta att titta på).
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Andreas Engström skrivet 2009-11-12, 14:58:52
Jag tror inte folk behöver oroa sig så mycket som många verkar göra över de hemska "handsnipingspecialisterna" de ser framför sig kommer att utvecklas. SÅ jäkla effektivt är det inte att ständigt försöka slå folk på händerna. Det finns många elaka saker man kan göra mot folk som försöker det, och ju vanligare det blir desto bättre kommer folk att bli på att hantera det. Vilket är bra! Glöm för övrigt inte att det definitivt och tveklöst är en väldigt viktig del av systemet! Krumphaw är speciellt avpassat för att träffa händerna och det finnsmånga andra tekniker som har dem som mål.


Se på attacker mot benen (Geissler):för drygt ett år sedan förekom de knappt i föreningen. När de började komma var folk väldigt dåliga på att hantera dem, så de blev ett tag väldigt effektiva (tro mig!). Nu har folk börjat vänja sig, så de funkar inte lika grymt längre. De är fortfarande bra i rätt situation, och är ett bra tillskott till arsenalen för att kunna variera sig.. men de löser inte allt. Det gör inte att hela tiden sikta på händerna heller.


Precis som i naturen är det en ständig balans mellan attack och försvar, rovdjur och byte, och resultatet blir en mer och mer effektiv fäktning. Superspecialister kommer alltid att finnas (geparder, säg)men vanligen klarar sig allroundanpassade bättre (pumor, vargar). De superspecialiserade är väldigt känsliga för förändringar och blir sämre på allt annat än sin specialitet (jämför återigen geparder). Ju mer reglering man inför desto lättare blir det för superspecialister att komma undan med sin "grej" eftersom potentialen för förändring och variation minskar.


Skydda fäktningsekosystemet genom att så mycket som möjligt ge katten i att försöka styra och reglera det. Sånt leder sällan till vad man tänkt sig ändå.


-Andreas
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Conny Corneliusson skrivet 2009-11-12, 15:28:36
Mmmm.... jag önskar du har rätt om "handsnipingspecialisterna" Andreas. Jag är dock inte lika säker. Händer o armar är och kommer alltid att vara utsatta. Titta på den moderna fäktningens utveckling och hur den ser ut idag. Den har trots allt sina rötter i det vi håller på med. Detta kan dock kanske bero på för mycket reglering... är lite osäker där.


Jag är dock heller inte säker på att det vi tränar och sparras är för slagfält utan snarare är det dueller eller spontana fighter av mindre grupper. Slagfältsstrid är annorlunda (eller rättare skrivet, jag skullebete mig annorlundapåett slagfält jmf med såsom jag sparras med någon idag).


//Conny
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Andreas Engström skrivet 2009-11-12, 15:57:54
Citera
Conny Corneliusson wrote


Mmmm.... jag önskar du har rätt om "handsnipingspecialisterna" Andreas. Jag är dock inte lika säker. Händer o armar är och kommer alltid att vara utsatta. Titta på den moderna fäktningens utveckling och hur den ser ut idag. Den har trots allt sina rötter i det vi håller på med. Detta kan dock kanske bero på för mycket reglering... är lite osäker där.


Jag är dock heller inte säker på att det vi tränar och sparras är för slagfält utan snarare är det dueller eller spontana fighter av mindre grupper. Slagfältsstrid är annorlunda (eller rättare skrivet, jag skullebete mig annorlundapåett slagfält jmf med såsom jag sparras med någon idag).





Klart händer och armar är utsatta. Det ska de vara! Det är inte ett problem, det enda problem som finns är att händer är ömtåliga och handskarna är för dåliga, vilket skulle vara ett problem oavsett. Majoriteten av handträffar jag fått har varit oavsiktliga. Iövrigt: kan folk inte skydda sina händer/armar så SKAde få smäll där. Personligen går jag dock hellre på underarmen just eftersom handskarna är otillräckliga och jag inte vill skada folk.


Sportfäktningens utveckling har så gott som enbart med reglering att göra. Likaså kendon. Ju mer regler och styrning, desto mer artificiellt har det blivit. Flera av reglerna var dessutom så vitt jag förstår ursprungligen till för att få en "renare" och bättre fäktning. :-) När sen folk började utnyttja reglerna och spela efter dem fick man införa ännu fler regler för att försöka motverka detta, vilket ledde till ännu fler möjligheter att utnyttja reglerna och en ännu mer inskränkt frihet och än mer "konstgjord" fäktning.


Låt oss inte gå och bita oss själva i foten på samma sätt, tack. Ju mindre reglering desto bättre, och det gäller även reglering med goda intentioner bakom.


Fäktning i grupp på slagfält är något helt annat och har som du säger rätt lite med det vi gör att göra (jag sa väl inte att det hade det?du svarade säkert till någon annan.. Edit: Ja, Erik var det visst. :-)). Långsvärd har för övrigt aldrig varit ett särskilt viktigt vapen i fältslag, stångvapen av olika slag var oerhört mycket viktigare. Svärd har historiskt ofta varit den där sista grejen man tar fram när allt annat misslyckats, när det gäller masstrid.


-Andreas
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Conny Corneliusson skrivet 2009-11-12, 17:08:52
Det var ditt tidigare inlägg där du skrev:




Men du menade kanske slagfält i ett vidare perspektiv. I princip är platsen för en duell också ett slagfält. Jag kanske tolkade dig lite fel där.


//Conny
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Jimmie Segerstedt skrivet 2009-11-12, 17:28:49
Citera
Andreas Engström wrote



Jag tror inte folk behöver oroa sig så mycket som många verkar göra över de hemska "handsnipingspecialisterna" de ser framför sig kommer att utvecklas. SÅ jäkla effektivt är det inte att ständigt försöka slå folk på händerna. Det finns många elaka saker man kan göra mot folk som försöker det, och ju vanligare det blir desto bättre kommer folk att bli på att hantera det. Vilket är bra!


Jo det ær sant, det ær dumt att lasta på regler før att kompensera før att man helt enkelt ær før kass. Fast det ær svårt att veta om så ær fallet, eller om den simulerade situationen ær lite skev.


Hur ær det egentligen med skydd før hænderna på långsværd? Finns det gamla sværd som har det?
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Robert Molin skrivet 2009-11-12, 20:38:22
Absolut. Det blir vanligare senare i historien. Ricasson på Albion Meyer är ett typ av handskydd. Sedan sätter man byglar till hjaltet för att händerna skall klara sig bättre. Byglar som liknar de på en del Rapier och liknande. Två replikor eller imitationer från Flagellum Dei med handskydd.


http://www.thetimeseller.com/product/1334/0/0/1/2/Hand-and-a-Half-Captain.htm


http://www.thetimeseller.com/product/1340/0/0/1/2/Hand-and-a-Half-Oberst.htm


Sedan har har du denna tanken om "regnskyddet" http://www.youtube.com/watch?v=-8QBr4dTAR0 Jag anser att de inte är helt ute och cyklar. Jag hade en gummi snodd på min nylonwaster ett tag och tummträffarna minskade avsevärt.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Andreas Engström skrivet 2009-11-12, 22:18:00
Citera
Conny Corneliusson wrote


Det var ditt tidigare inlägg där du skrev:




Men du menade kanske slagfält i ett vidare perspektiv. I princip är platsen för en duell också ett slagfält. Jag kanske tolkade dig lite fel där.



Det var som sagt Erik som skrev det där, inte jag. Men du kanske pratar med honom. :-)


-Andreas
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Magnus Hagelberg skrivet 2009-11-12, 23:20:30
Citera
Nina T wrote





Hoppas ni ursäktar en nybörjare som är fräck nog att ge sig in i denna diskussion?




   
       
           
       
   
Magnus H wrote
           
           
Jag ser då hellre att vi har dommare som i simhopp.

           
träff på hand 1pts *svårighetsgrad 1* utförande 1 = 1pts

           
Shielhaugh, träff på arm

           
1pts för träff *svårighetsgrad 2*utförande 2= 4pts

           


           









Bra inlägg Nina.


Men jag perssonlige är av åsikten att det inte är fråga om kamsport som vi håller på med. Utan det är fråga om kampKonst.


Estetiska i en svärdsfigth är imo effektiva, bra tekniker, hur exact man ska bedömma fights, har inte jag lyckats komma fram till än. Jag är kluven.


Så den estetiska linjen tycker jag mig redan finnas på platts. Sedan kommer det kluriga -definiera vad som är snygg still och bra hugg. Det är ju väldigt ofta baserat på kriterier som -träffa din motståndare, på ett sådant sätt att hans motattack inte kan nå dig. Ett så kallat maesterhaug per se.


Att hugga någon över händerna är svårt, om denna någon har en teknik som gör detta svårt. Somliga i föreningen är lätta att plocka händerna på, andra är ricktigt svåra att ta händer av, så skulle säga att handsniping mest är fråga om kunskap och teknik. Att annars få in en dubbelträff på händer... det är lättare imo.


Sedan, är det lite som jag har skrivit på andra ställen. Att jag är av uppfattningen att sporten kommer att växa fram vare sig vi vill det eller inte.


När det finns tillräckligt stor bas av stridslystna individer, så vill de testa sina kunskaper mot andra individer som de anser vara bra eller kassa, för att ge sig själva ett bättre ego eller att testa sina tekniker under stressiga former. Finns naturligtvis fler anledningar.. men de flesta är imo ego centrerade.


Så att då göra vårt bästa för att främja så att det blir bra resultat känns som naturligt för mig.


Kan man sedan få in lite publikfrieri.. desto bättre! (ja.. jag har inget som hellst emot att stärka mit ego av att tävla. Nerverna jag dras med innan tävllingen måste ju ge mig något i utdelning tycker jag!)
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Conny Corneliusson skrivet 2009-11-13, 06:53:33
Citera
Andreas Engström wrote





   
       
           
       
   
Conny Corneliusson wrote
           


           
Det var ditt tidigare inlägg där du skrev:

           

           
Men du menade kanske slagfält i ett vidare perspektiv. I princip är platsen för en duell också ett slagfält. Jag kanske tolkade dig lite fel där.
           


           


           

Det var som sagt Erik som skrev det där, inte jag. Men du kanske pratar med honom. :-)


-Andreas




Asså, det är du som mod som har pillat med detta på något sätt. Hur vet jag inte men inte skulle jag väl se SÅ fel??? (http://www.ghfs.se/Providers/HtmlEditorProviders/Fck/fckeditor/editor/images/smiley/msn/wink_smile.gif)


Nu vet jag inte vem jag har förolämpat mest genom detta misstag men... äh...äsch. Se det som en komplimang till er båda : -)


Conny - som uppenbarligen tycker att Andreas och Erik S är VÄLDIGT lika.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Erik Sternå skrivet 2009-11-13, 09:29:19
Jojo, sammer frisyr och allt (http://www.ghfs.se/Providers/HtmlEditorProviders/Fck/fckeditor/editor/images/smiley/msn/tounge_smile.gif)


Men, för att förtydliga lite så är det snarare dueller och spontana mindre strider jag menar, snarare än ett ordentligt slagfält (som sagt så kommer det in mer i stångvapen).
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Jimmie Segerstedt skrivet 2009-11-13, 12:17:28
Citera
Robert Molin wrote


Absolut. Det blir vanligare senare i historien. Ricasson på Albion Meyer är ett typ av handskydd. Sedan sätter man byglar till hjaltet för att händerna skall klara sig bättre. Byglar som liknar de på en del Rapier och liknande. Två replikor eller imitationer från Flagellum Dei med handskydd.


http://www.thetimeseller.com/product/1334/0/0/1/2/Hand-and-a-Half-Captain.htm


http://www.thetimeseller.com/product/1340/0/0/1/2/Hand-and-a-Half-Oberst.htm


Sedan har har du denna tanken om "regnskyddet" http://www.youtube.com/watch?v=-8QBr4dTAR0 Jag anser att de inte är helt ute och cyklar. Jag hade en gummi snodd på min nylonwaster ett tag och tummträffarna minskade avsevärt.







Aha, intressant! Kanske är något som man kommer få se på våra sparringvapen i framtiden också... har tyckt att det är märkligt att det inte finns mer skydd för händerna på svärd, när det är så enkelt att åtgärda. Ska bestämt läsa på lite om svärdets utveckling :)
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Anders Linnard skrivet 2009-11-13, 15:49:49
Jag är negativ till stilbedämning vid fäktningstävlingar.


När man bedömer stil så handlar det om fasta kriterier som exempelvisdominans, aktivitet och liknande. Men det saknar i mina ögon relevans inom fäktningen. Boxning är en annan sak, där är en träff inte avgörande, om motståndaren står pall så står han pall. Träffen symboliserar inget annat än vad den faktiskt är. I vår kampsport så är träffen i sig målet, eftersom ett svärd gör betydligt mer skada och våra simulatorer är just simulatorer. Med andra ord eftersträvar vi träffar. Om man är en god fäktare så träffar man utan att bli träffad. En god boxare kan stå en hel match och ta stryk för att sedan knocka motståndaren. Det är först när ingen lyckats knocka som poäng blir relevanta. Fast det är väl något annorlunda i svensk amatörboxning av politiska/säkerhetsmässiga skäl.


Att göra fäktningen till en bedömningssport ställer oss inför uppenbara problem, bland annat att vi saknar domare som är tillräckligt duktiga för att bedömningen ska bli giltig och att det är svårtillgängligt för åskådare.


/Anders
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Anders Linnard skrivet 2009-11-13, 16:06:24
Citera
Conny Corneliusson wrote



Jag förstår ditt resonemang Dennis men då undrar jag lite vad kommer skilja sig åt mellan den moderna fäktningen och det vi håller på med, förutom vapnet? Om man får lika mycket poäng för träff på handen kommer vi att utveckla specialister på att "snipa" händer. Är det det vi vill?... (bara ställer frågan:-)


Det jag vill säga är att reglerna kommer att väldigt stor betydelse förhur folk kommer att sparras på tävlingar. Blir det dessutom så att prestigen höjs, det blir prispengar involverat då kommer visom grupp antagligen attdelas in i olika delar. En som satsar på tävlingar och blir duktiga "snipers" och en grupp som fortsätter utveckla tankar, idéer och tolkningaromhur man slogs. Självklart kan samma person göra båda saker. Det ena utesluter inte det andra men jag tror vi är i början på att fåen tydligare uppdelning inom Hema-världen och kanske är det den väg vi skall gå... kanske inte...?




Anledningen till att fäktningen ser annorlunda ut på tävling är för att mer står på spel. På sparring kan du chansa. En andra aspekt är att vi alla, inklusive vi som varit med på flera tävlingar, är relativt oerfarna vad gäller tävling.


Det du är ute efter Conny liknar mer sportfäktning än ett fritt poängsystem. I sportfäktning har du just begränsningar av tekniker genom regler och premiering av träffområden. Du fårinte poäng på hela kroppen och det räcker med att du får poäng en millisekund innan din motståndare.I HEMAfår du poäng på hela kroppen med en mängd tekniker, du får hugga, sticka, skära, brottas, slå, sparka, armbåga m.m. Och du måste se till att en utdelad träff inte följs av en träff från motståndaren. Det innebär att mekanikerna i spelet är gjorda för att belöna samma saker som riktig fäktning. Du får inte poäng för allmän dominans eller annat godtyckligt utan istället för att träffa och inte bli träffad. Det spelar heller ingen roll om du oskadliggör motståndaren med en strypning, med en handträff eller genom att du klyver skallen. Huvudsaken är att du står och den andre ligger. Mycket rakare rör än så kan det inte bli.


/Anders
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Nina Trollvige skrivet 2009-11-13, 20:03:44
Citera
Anders Linnard wrote



Jag är negativ till stilbedämning vid fäktningstävlingar.


I HEMAfår du poäng på hela kroppen med en mängd tekniker, du får hugga, sticka, skära, brottas, slå, sparka, armbåga m.m. Och du måste se till att en utdelad träff inte följs av en träff från motståndaren. Det innebär att mekanikerna i spelet är gjorda för att belöna samma saker som riktig fäktning. Du får inte poäng för allmän dominans eller annat godtyckligt utan istället för att träffa och inte bli träffad. Det spelar heller ingen roll om du oskadliggör motståndaren med en strypning, med en handträff eller genom att du klyver skallen. Huvudsaken är att du står och den andre ligger. Mycket rakare rör än så kan det inte bli.


/Anders


Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Robert Molin skrivet 2009-11-16, 21:22:17
Citera
Magnus H wrote



När det finns tillräckligt stor bas av stridslystna individer, så vill de testa sina kunskaper mot andra individer som de anser vara bra eller kassa, för att ge sig själva ett bättre ego eller att testa sina tekniker under stressiga former. Finns naturligtvis fler anledningar.. men de flesta är imo ego centrerade.


Jag håller med om att man tävlar för sin egen skull, men inte för att känna mig bättre än någon annan. Däremot tycker jag att det är det närmaste forumet jag kan komma till fäktning med skarpa vapen.


       
  1. Jag har nervositeten att kämpa emot.

  2.    
  3. Jag har förmodligen en okänd fäktare emot mig och är det en känd fäktare så kan jag lova er att det är inte många som fäktas som de gör på sparring när det är tävling. Som sagt innan...man chansar inte.

  4.    
  5. Hålla sig ifrån träffar. Konsekvenserna är uppenbarligen inte lika stora, men man har ett försprång att ta igen vilket ökar på stressen.



Dessa aspekter är det som jag tycker är det som gör att jag vill tävla. Jag har lärt mig extremt mycket om min fäktning genom att tävla. Jag vet vad som fungerar, i de flesta fallen, och jag blir mer och mer medveten om mina blottor. Visst är det egocentrisk, men det är svårt att inte göra något för sin egen skull i en enmanssport. Däremot gör jag det för att vinna kunskap om mig själv. Hur klarar jag stress, press, Nach, Vor, Fühlen, Indes mot någon helt okänd för mig. Det bästa med våran tävlingsform är att jag kan se om jag kan läsa av en okänd fäktare om den börjar dominera mig och sedan hämta in försprånget. Det innebär att jag i förlängningen, förhoppningsvis, att jag inte kommer låta någon ställa mig för den situationen igen. Om jag självmant inte väljer det för att träna på sparringen på klubben.


Däremot hoppas jag att kunskapen av att sättas mot något okänt kommer driva tävlingarna framåt istället för vinnarskallar, för då kommer vi få system som är utvecklade efter en eller flera personers sätt att kunna vinna.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Thomas Hagaeus skrivet 2009-11-16, 23:29:30
Jag instämmer i mycket som Anders, Engstöm och Robert med flera skriver. En träff är en träff oavsett hur snygg den är.


Dock vill jag nyansera med att en träff mot huvud inte alls behöver avgöra en strid. De flesta av de träffar man lyckas få in i sparring och tävling är mycket lätta och går inte att jämföra med testhuggningens frislag. Skallen är relativt hård och står pall för ett stressat schaittler efter en bindning. Frågan är alltså om man skall premiera hårda, rena träffar oavsett var de landar med fler poäng än en mesig pet på skalpen?


Dubbelträffar har jag inga problem med utom i vissa specifika fall. Jag gjorde exempelvis två shielhew på tourneringen men eftersom motståndaren omedelbart högg tillbaks efter att ha blivit träffad på armen dömdes det som dubbel och jag lade ner den tekniken.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Anders Linnard skrivet 2009-11-16, 23:33:08
En sådan situation är så klart upp till domaren att avgöra. Vilket återigen belyser behovet av bra domare och utbildning för dem. Troligtvis en fråga som blir svår att lösa innan förbundsfrågan är löst.


/A
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Thomas Hagaeus skrivet 2009-11-17, 00:47:14
Jag skall se om jag kan prova ett system på söndag utifrån mina tankar om att inte allt är dödligt. Jag tänker mig att sidodomarna räknar poäng på alla träffar och att huvuddomaren bryter först för en klockren träff. Den som utdelade den bra träffen får två eller tre poäng av alla domare. Efteråt adderas alla sidodomares poäng. Dessa skulle då ha en publikräknare i var hand.


Huvuddomaren kan då koncentrera sig på säkerheten och de uppenbara träffarna. Sidodomarna räknar bara de träffar de ser, var den inte tydlig kanske bara en domare såg och bara en poäng utdelas. Ju tydligare träff desto mer poäng.


Ex:


A hugger B i huvudet. A-2 B-0. (En föredömlig attack)


A hugger B i huvudet och B petar till A på handen. A-2 B-1. (lite slarvigt attackerat)


A hugger B i huvudet och B träffar A lätt både före och efter. A-2 B-2 (självmordsbelägen attack premieras inte)
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Anders Linnard skrivet 2009-11-17, 16:52:48
I mina ögon är det alltför komplext och godtyckligt.


Bättre att ha regeln att dubbelträff gäller fram tills att domaren bryter och att domaren avgör huruvida träffarna räknas eller inte. Det går inte att reglera sport för att fullt simulera verklighet. Inte på den nivån. Det är viktigare med duktigare domare. Poängen i SPADA-artikeln som jag tror vi har upplagd någonstans är att en tuff träff inte behöver innebära omedelbar död, och att en lätt träff kan vara omedelbart dödande.


/Anders
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Thomas Hagaeus skrivet 2009-11-17, 23:11:55
Komplext håller jag inte med om, men visst blir det lite godtycke om en träff är ordentlig eller inte, men det var det ju med systemet på swordfish också, för jag antar att det inte räcker att nudda sin motståndare med flatsidan.


Vi provade lite ikväll. Här är utvärderingen:


Nackdelar -


Det är svårt att hålla reda på vem som träffat hur många gånger när det smäller mycket. Enklare att bara se första träffen. Vi räknade dock på fingrarna så med en klickmackapär blir det nog lättare.


Att avgöra om en träff är avgörande eller inte är svårt. Ett snitt i halsen är bättre än ett hårdare hugg mot skalpen. Av personalbrist fick jag vara både huvud- och sidodomare vilket gjorde att jag inte kunde konsentrera mig fullt på de bra träffarna. Hoppas vi blir fler på söndag.


Fördelar -


Man måste fortsätta skydda sig även om man får in en bra träff vilket återspeglar verkligheten då man aldrig kan vara riktigt säker.


Det blir mer fart och kontinuitet än om man hade brutit direkt.


Sammanfattning:


Vi gav 2 poäng för avslut. 3 hade varit alldeles för mycket, och eftersom det kan bli lite för mycket godtycke som Anders säger så kanske man bara skall ge ett poäng. Det viktiga var egentligen att man inte bröt för minsta pet utan fick fortsätta tills det tveklöst var slut. Mer publikfriande och roligare.


Det är jävligt svårt att vara domare.


Med lite elektronik kan klicken direkt överföras till en poängtavla som alla kan se.


Detta är bara spontana kommentarer, mer underbyggnad behövs, prova gärna.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Anders Linnard skrivet 2009-11-18, 10:20:11
Det är klart att det blir mer komplext, du har ju fler variabler och poängsituationer. För jag antar att en lätt träff med flatsidan som kontring fortfarande inte ska ge poäng? Den andra nackdelen är att det är svårbegripligt för publiken.


Som jag ser det är en träff = en poäng ett väl beprövat och enkelt koncept. Att man öppnar upp för att kontra tills domaren bryter gör det hela bättre. Och domaren får sedan avgöra huruvida kontringen var giltigt eller inte.


Att försöka skapa regler för att undvika domarmissar är poänglöst. Domarna kommer inte lyckas bättre med mer komplicerade system.


/A
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Axel Pettersson skrivet 2009-11-18, 15:30:44
jag flyttar tråden till HEMA-forumet.


jag tror också på att hålla reglerna så enkla som möjligt, och att poängsystem baserat på träffar har större värde än bedömningsturneringar, eftersom de är tydliga för fighters och publik och låter de som tävlar fokusera på det de tränar för, att träffa motståndaren utan att bli träffad själva (här kommer nachschlag in). Det är för övrigt så vi gör när vi sparras så poängbaserade system ligger närmare sparringen än vad bedömnigssystem gör, men är ändå mer lika fäktning med skarpa eftersom, som Robert sa, det finns ett inslag av stress som sparring oftast saknar.





Oron för att tekniker kommer försvinna när det blir dags för tävling till förmån för handsniping tror jag är rätt obefogad, handsniping kan kontras med andra tekniker, vilka i sin tur kan kontras med andra tekniker osv osv, ett poängsystem som lämnar till fightern att avgöra hur hon/han ska fäktas är det system som lämnar mest öppet för tekniker att användas. Ser man inte en dubbel auswinden med backflip i varje fight är nog det inte så konstigt eller farligt eftersom:


-de fräcka teknikerna händer rätt sällan


-tanken är att man ska göra det så enkelt som möjligt för sig, och avancerade tekniker oftast är det som händer när de enkla grejerna inte fungerar, dvs de händer då och då


-folk i allmänhet inte har så mycket tävlingsvana än, och de flesta har inte tränat HEMA alls mer än några år, i takt med att folk blir bättre och bättre och får mer och mer tävlingsvana kommer vi också att se bättre och bättre fäktning i tävlingar, att försöka åtgärda det problemet, som jag alltså tror är en barnsjukdom som kommer växa bort, nu med hjälp av regler riskerar att ge oss regler som far iväg åt fel håll.





Det kanske vore intressant att ge högre poäng för huvudträffar, eftersom det kan uppmuntra fäktarna att gå närmare inpå varandra och därav tvingas göra mer avancerade tekniker, men det är ju ett publikfriande inslag isåfall. Det är iofs inget jag har något emot, vi kanske ska experimentera lite med det.





Innan vi vet säkert vad vi vill ha kan vi fortsätta som vi gjorde i år, med olika regler i olika tävlingar.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Martin Wallgren skrivet 2009-11-18, 18:16:02
Jag och Nelle har funderat på en form av tävling som är lite inpirerad av det system ARMA använde för att kolla hur bra man implementerade sin träning när man skulle gradera.


I grunden är det ett en träff och det är färdigt system. Detta är dock mycket tråkigt om man skulle göra en standard utslagning på detta sätt. Därför har vi tänkt oss att man har en pool på kanske 10 fighters där var och en ska möta de övriga 9 i en serie bouts. Alltså agerar de som för stunden inte har "huvudrollen" botar och går in en efter en och utmanar den som gör sin runda. Här hade vi två olika tankar det ena är att man kör nio fighter och kollar hur många man vann. Den andra är att man kör "last man standing" och det gäller alltså att ta så många i rad som möjligt. När alla har varit huvudrollsinnehavare gämför man sina resultat och om det är lika kör man en "sudden death"!


Vi kom på detta medans vi kollade på UFC i lördags så vi har inte testat ännu. Men det ska göras. Vi har en liknande övning vi brukar köra på träningen och det ställer lite andra krav och ger en ytterligare dimention när det är enda träffen vinner senariot som i alla fall jag gillar.


En tanke på ett system i alla fall.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Per Persson skrivet 2009-11-18, 18:43:33
Citera
Alexander Lundqvist wrote


Vill man gå ännu ett steg ifrån sport-idealet kanske man skulle strunta i rondindelning helt och sluta direkt efter första träffen. Det skulle förmodligen gör turneringar lite snabbare (och mindre intressanta att titta på).







Jag snubblade på ett slags herre-på-täppanregler från Belgien på 1500-1700-talet. Kan de va nåt?


En tråd som Matt Galas startade 2007:


http://forums.swordforum.com/showthread.php?t=80863


En video:


http://www.youtube.com/watch?v=1kZbYK0ggcE


Kort sammanfattning:


Man fäktas till första träffen. Om "kungen" träffar så vinner han. Om mästaren (the champion) träffar så har kungen rätt till ett nachslag.


Får han in det så vinner han. Vid dubbelträff vinner den som träffar "högst" (huvudet är högst och träffar under midjan eller armbågarna räknas inte).


Om kungen åker dit på dubbelträff har har han rätt till ett nachslag här också.


När matchen är slut kommer nästa mästare upp för en ny match mot kungen. Så fortsätter man till alla gjort ett visst antal matcher. Den som är kung då vinner.


Nån som vet om dom reglerna har använts i större sammanhang och i så fall hur det funkade?


Det som tilltalar mig är att matchen går till första träff, någon vinner och sedan börjar nästa match. Det borde vara lätt att markera hur många matcher folk har kvar och vem som är kung syns ju på mattan.


Det där med nachslag, träffytor, flatsideträffar och "högsta" träff är jag inte lika imponerad av.


Jag tycker gott att bägge kan åka ut vid en dubbelträff och nästa två i ordningen gör upp om vem som är nästa herre på täppan i stället.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Magnus Hagelberg skrivet 2009-11-24, 11:47:54
Det låter som en rolig form av turnering.


Bästa sättet är väl då att göra det till ett videospel.





först till tio fraggs....


eller bäst av tio rundor.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Axel Pettersson skrivet 2009-11-24, 12:03:28
Omväxling förnöjer, det vore ingen dålig sak i min mening med flera olika typer av tävlingar, det breddar HEMA, olika events kan ju köra olika typer av tävlingar med (om man t.ex bara har plats med en tävling) så får varje event sin egen unika touch.





Själv vill jag se Mike Stillwells idé om HEMA capture the flag, med en fotbollsplan fylld av hinder av olika slag och två lag med varsin flagga på sin egna kortsida, och där olika lagmedlemmar har olika vapenkombinationer (och så en massa huliganer på läktaren med bengaliska eldar, ansiktsmålning och upploppsambitioner). Han postade ett upplägg på Scholas forum, Magnus vet nog mer om det där än jag.
Titel: Re: Turneringsregler!
Skrivet av: Magnus Hagelberg skrivet 2009-11-24, 12:23:43
:)


Det testades lite olika varianter. Under fightcamp - det hela summerades med monty pythons scen om tanter som slåss i lera.


Det saknades mest bara folk som skrek på sidorna för att man skulle kunna kalla det för en rugby match. en lerig sådan.


Men, vi får se om det går att få till mera sådant här när nästa fightcamp kommer igång.


Då kanske vi kan få lite fler lag att ställa upp. Det kommer behövas lite mera organisering tror jag.


Som det spelades senast var vi aldrig mer än fem perssoner på vardera sida. OCh avstånde som spelades över var väsentligt mycket mindre än det som var tänkt att spelas över tidigare.