Regler för GHFS internturnering i långsvärd våren 2009[/b]
[/b]
Allmänt[/b]
- Turneringen är öppen för GHFS-medlemmar i fortsättningsgruppen, turneringen är ej öppen för tränare[/b]
- Ingen tillåts delta under påverkan av alkohol eller andra droger, eller som har skador eller medicinska skäl som kan anses utgöra en risk för deltagaren[/b]
- Beroende på antal anmälda deltagare kommer turneringen vara av karaktären ?alla möter alla? plus slutspel eller direkt utslagsturnering[/b]
[/b]
[/b]
Utrustning[/b]
- Turneringen använder syntetiska (nylon)-wasters, som tillhandahålls av GHFS.
- Deltagare ska ha som minimum fäktmask, halsskydd och handskar. Övriga skydd som t.ex gambeson, fäktjacka, munskydd och ledskydd är tillåtna.
- Inga hårda skydd tillåts, dvs inga skydd av metall eller med delar av hårdplast
- Manliga deltagare ska ha suspensoar, kvinnliga deltagare uppmuntras använda bröstskydd.
Innan matcherna[/b]
- Deltagaren ska befinna sig vid ringen senast två minuter innan matchstart[/b]
- När ringdomaren ropar fram deltagarna ska dessa stiga in i mitten av ringen med fäktmasken avtagen och skaka hand med ringdomaren och sin motståndare, får att sedan återgå till sin designerade ringhörna.[/b]
Under matchen[/b]
- Vid ringdomarens förfrågan om ?redo?? ska båda deltagarna visa att de är redo med salut eller muntligt svar
- Vid ringdomarens kommande: ?fight? startar matchen
- Vid ringdomarens kommando ?halt!? ska båda deltagarna omedelbart sluta slåss och återvända till sin designerade ringhörna
- Vid kommandot ?tid!? är ronden slut och deltagarna återvänder till sin designerade ringhörna
Regler[/b]
- Matchen är 2x1 minut, med 30 sekunders paus mellan varje rond
[/b]
- Attacker mot nacke och ryggrad är förbjudna, överträdelser resulterar i varning för farligt agerande[/b]
- Brytningar, slag, och sparkar mot leders naturliga brytpunkt är förbjudna och resulterar i varning för farligt agerande[/b]
- Vid två varningar för farligt agerande dras ett poäng av, vid tre varningar går segern automatiskt till den andre deltagaren[/b]
- Slag med öppen hand, sidosparkar, kast och markstrid är tillåtna[/b]
- Hammarslag mot ovansidan av huvudet, stampsparkar, knäning är förbjudna, liksom slag mot hals[/b]
- Slag, spark, kast eller pommelslag ger inga poäng[/b]
- Om markstrid är tillåten kan man vinna antingen på träff med wastern som vanligt eller på dominant läge, vilket innebär att ringdomaren bedömer att man uppnått ett dominant läge i brottningspositionen och lyckats hålla det i fem sekunder. Om ingen av deltgarna lyckats få in en träff med wastern eller uppnått ett dominant läge bryter ringdomaren markbrottningen efter tio sekunder och ingen poäng utdelas[/b]
- Om ingen markstrid är tillåten och deltagarna hamnar i stående brottning i clinch, bryter domaren om ingen uppnått dominant position, fått in en träff med wastern eller tagit sig ur clinchen efter fem sekunder, ingen poäng utdelas[/b]
- När ringdomaren uppfattar en godkänd träff ropar denne ?halt? varvid båda deltagarna slutar fäktas och återgår till respektive ringhörna[/b]
- En godkänd träff inkluderar hugg, stöt och kraftfullt snitt, det åligger ringdomaren att avgöra om en träff var godkänd eller inte[/b]
[/b]
- Deltagaren kan när som helst bryta matchen genom att ropa ?halt!?[/b]
- Deltagaren kan när som helst avbryta brottningsläge genom att klappa ut eller ropa ?halt!?[/b]
[/b]
Bedömning[/b]
- Bedömning sker på poäng, poäng ges för godkänd träff (hugg, stöt och kraftfullt snitt), submission eller dominant läge
- Vid träff ropar ringdomaren ?halt? och visar för sekretariatet vilken deltagare som ringdomaren ansåg fick poäng. Vid sidan av ringen står ett antal poängdomare, deras uppgift är att vid varje rop från ringdomaren om ?halt? avgöra om de ansåg att det förekommit en godkänd träff, vem som fick in träffen och därmed poängen, eller om det var dubbelträff.
Dubbelträffar[/b]
- Vid dubbelträff ges ingen poäng. Som dubbelträff räknas träffar som sker exakt samtidigt, eller som sker med ett ögonblicks mellanrum. Det är därför viktigt för att få poäng att man attackerar säkert
- Ringdomaren kan ge varning till en deltagare som anses offra sitt försvar för att orsaka dubbelträff, tre varningar resulterar i poängavdrag
- Ringdomaren kan utdela poäng vid dubbelträff om denne anser att en träff var avsevärt bättre än den andra, exempel:
Deltagare A får in en godkänd träff i huvudet på deltagare B, som ögonblicket efter får in en lättare träff mot A?s smalben eller finger, ringdomaren kan besluta att ge deltagare A poäng[/i]
- Sidodomarna har också möjlighet (inte skyldighet) att vid slutet av varje match ge ett extra poäng till en deltagare som de ansett utmärkt sig i matchen. Bedömningen för extrapoängen baseras på olika aspekter av god fäktning som t.ex teknisk variation, ringkontroll, defensiv/offensiv förmåga, avståndshantering etc.
- Vis slutet av matchen räknas alla poäng ihop, den deltagare med flest poäng förklaras som vinnare
- Vid oavgjort resultat vid full tid går matchen till Sudden death
Lycka till![/b]