Författare Ämne: Karl den XIIs fäktbok nu online både på Hroarr och Nordiska Museet!  (läst 7834 gånger)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Efter en hel del korrespondens med många inblandade finns det nu äntligen online i komplett version här:
www.hroarr.com/manuals/sabre-cutlass-broadsword-rapier/Porath-Diederich-Palaestra-Svecana-1693.pdf


Jag har blivit lovad en version i ännu högre uppläsning. Dagens stora ljuspunkt! :D


Ska vi lägga upp den som en nyhet på siten?

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Mycket spännande. Lite svårläst på sina ställen pga den dåliga upplösningen och slarvig scanning, så den högupplösta varianten blir välkommen.


Det var mycket mer text än jag tidigare fått uppfattningen att det skulle vara. Verkar pedagogiskt upplagt och genomarbetat. Börjar vi med värja i föreningen skall helt klart denna utvärderas som en möjlig primärkälla.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Jag hoppas också på de högupplösta bilderna, så att det blir litet lättare att läsa. Det är dock bara en preliminär scanning med gammal utrustning.De ska köpa in helt ny scanningutrustning, så då blir det nog roligare. :)


Hittar jag tid så ska jag försöka transkribera det jag kan. Det lär dock bli några luckor där jag saknar terminologin...


Insåg också att jag glömde att tacka biblioteket på Nordiska Museet för deras fantastiska hjälp här.Helt gratis, dessutom. :)

Utloggad Magnus Mårtensson

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Den blev precis färdignerladdad så jag ska se till att titta igenom den. Kul!


Edit:Bara de första sekunderna så är mina tankar: Otroligt pedagogiska bilder, och kul att se svenska översättningar på mutieren=mutering etc.
Talk is silver, violence is golden.