Författare Ämne: Hjälp till en nybörjare  (läst 7672 gånger)

Utloggad Robin Forsman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hjälp till en nybörjare
« skrivet: 2009-11-04, 08:54:11 »

Hej alla fäktare!


Jag har ett litet dillema... nu e det så här att jag har tänkt börja fäkta med en grupp men jag vet inte vilket sorts svärd jag skall skaffa....


Jag velar mellan ett enhandsvärd på 93cm och ett ett och ett handssvärd på 115-117cm.


Själv är jag 173cm lång.


Tack för svar!


Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Hjälp till en nybörjare
« Svar #1 skrivet: 2009-11-04, 09:13:20 »
Hej,


kul att du ska börja fäktas. Jag får kontra med lite frågor tillbaka. Vilken grupp ska du träna med? De borde rimligtvis kunna hjälpa dig med val av vapen. Det är ju ganska stor skillnad på ett enhandssvärd och ett långsvärd.


Sedan är det betydligt lättare om du kan berätta för oss vilka vapen du funderar på och från vilken tillverkare. Längden är heller inte alls lika viktig som kvalitén ochbalansen.


/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Robin Forsman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Re: Hjälp till en nybörjare
« Svar #2 skrivet: 2009-11-04, 09:33:06 »
Jag har tänkt börja med Skånska björnen och om inte det går så skall jag kolla med Malmös Historiska Fäktskola.


Vapnen jag funderar på är Practical Singel-Hand Sword av Hanwei,Practical Hand-and-a-Half av Hanwei eller Ett av S.P.Q.R,s En-och-en halvhandssvärd tillverkaren är tydligen Sword-Gur

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Hjälp till en nybörjare
« Svar #3 skrivet: 2009-11-04, 11:35:00 »
Hej Robin


Det är lite skillnad på de två föreningarna du funderar över. Skånska Björnen är ett riddarskap som sysslar med uppvisningar och tornerspel. MHFS är däremot ingen medeltidsförening i den bemärkelsen utan en kamsportsförening som sysslar med Europeisk Historisk Fäktning (andra vapen kan säkert också förekomma) i modern form.


Jag är lite inne på det som Anders skriver. Välj en av föreningarna och börja där. Börjar du hos Skånska Björnen kan de säkert hjälpa dig att välja ett bra svärd utifrån det som de sysslar med. Börjar du hos MHFS kan du dels fråga dem eller oss är i Göteborg.


Spontat med vad jag kunde se på Skånska Björnens hemsidaverkar ett enhandssvärd vara det som är bäst i det sammanhanget. Dock bäst att du frågar dem innan du köper. Ska du börja i MHFS är det 1 ½ svärd du skall ha.


Vänta således med att skaffa ett svärd tills du vet vilken förening som du skall träna i. Då får du ett vapen som är anpassat efter den träning som du kommer att syssla med.


//Conny