Författare Ämne: Sword-Gur  (läst 8721 gånger)

Utloggad Robin Forsman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Sword-Gur
« skrivet: 2009-11-05, 16:31:56 »
Någon som har handlat här och vet om det är bra kvalitet på vapnen?

Utloggad Anders Söderberg

  • Ordförande
  • GHFS styrelse
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 507
    • Visa profil
Re: Sword-Gur
« Svar #1 skrivet: 2009-12-16, 11:18:21 »
Jag försökte skicka ett mejl med lite frågor men har inte hört något sedan. Kanske skall försöka igen. Jag är också nyfiken.

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Sword-Gur
« Svar #2 skrivet: 2009-12-16, 12:36:52 »
Som jag har förstått det så är det prisvärda svärd, men väntan kan vara lång och kommunikationen trög, vilket inte är helt ovanligt även hos andra smeder.


histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.aspNidingbane får en del smällar i denna tråd, men har också en del poänger i det han säger vad gäller att beställa inrikes.


Jag beställde ett Pavel Moc och med valutaförändringar steg priset med 500kr under väntan och därmed blev priset detsamma som om jag hade köpt direkt från Nidingbane. Sen kunde det ju naturligtvis också ha gått åt andra hållet. Däremot, om det blir problem med vapnet så kan det vara bra att köpa lokalt och slippa strul med dyr frakt. Jag är inte helt nöjd med skinnet på kaveln på mitt PM-svärd och det är för dyrt att låta honom åtgärda det.


Ett tips om ni ska köpa svärd är att känna på några olika i klubben eller rentav åka till någon av de svenska återförsäljarna och klämma litet på grejerna. Tror att både Nidingbane och SPQR har Sword-Gur svärd.

Utloggad Eric Hejdström

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re: Sword-Gur
« Svar #3 skrivet: 2009-12-17, 02:31:06 »
Tror inte SPQR har kvar några Gur-svärd. Jag har ett enkelt 1½hands från honom dock som är skitbra. Något kort för mig men kvalitén finns inget mer att önska från.Inte för träning iaf även om den historiska autenciteten är lite klenare. Dock så skall man se till att be att få knappen nitad, han gör dom med gängad tånge och knapp annars. Mot Pavel svärd står sig dessa bra mycket bättre. Samma finish och känsla som Lutels svärd fast bättre. Lutelsvärden har en dendens till att bli snea efter ett tags avnändning, troligen på grund av att dom läggs ner i ett härdbad och inte sänks med spetsen först.





Anledningen till att de tär svårt att beställa direkt från Gur är att han inte pratar et tord engelska och måste ha tolk för alla mail...