jag flyttar tråden till HEMA-forumet.
jag tror också på att hålla reglerna så enkla som möjligt, och att poängsystem baserat på träffar har större värde än bedömningsturneringar, eftersom de är tydliga för fighters och publik och låter de som tävlar fokusera på det de tränar för, att träffa motståndaren utan att bli träffad själva (här kommer nachschlag in). Det är för övrigt så vi gör när vi sparras så poängbaserade system ligger närmare sparringen än vad bedömnigssystem gör, men är ändå mer lika fäktning med skarpa eftersom, som Robert sa, det finns ett inslag av stress som sparring oftast saknar.
Oron för att tekniker kommer försvinna när det blir dags för tävling till förmån för handsniping tror jag är rätt obefogad, handsniping kan kontras med andra tekniker, vilka i sin tur kan kontras med andra tekniker osv osv, ett poängsystem som lämnar till fightern att avgöra hur hon/han ska fäktas är det system som lämnar mest öppet för tekniker att användas. Ser man inte en dubbel auswinden med backflip i varje fight är nog det inte så konstigt eller farligt eftersom:
-de fräcka teknikerna händer rätt sällan
-tanken är att man ska göra det så enkelt som möjligt för sig, och avancerade tekniker oftast är det som händer när de enkla grejerna inte fungerar, dvs de händer då och då
-folk i allmänhet inte har så mycket tävlingsvana än, och de flesta har inte tränat HEMA alls mer än några år, i takt med att folk blir bättre och bättre och får mer och mer tävlingsvana kommer vi också att se bättre och bättre fäktning i tävlingar, att försöka åtgärda det problemet, som jag alltså tror är en barnsjukdom som kommer växa bort, nu med hjälp av regler riskerar att ge oss regler som far iväg åt fel håll.
Det kanske vore intressant att ge högre poäng för huvudträffar, eftersom det kan uppmuntra fäktarna att gå närmare inpå varandra och därav tvingas göra mer avancerade tekniker, men det är ju ett publikfriande inslag isåfall. Det är iofs inget jag har något emot, vi kanske ska experimentera lite med det.
Innan vi vet säkert vad vi vill ha kan vi fortsätta som vi gjorde i år, med olika regler i olika tävlingar.