Nina T wrote
Hoppas ni ursäktar en nybörjare som är fräck nog att ge sig in i denna diskussion?
Magnus H wrote Jag ser då hellre att vi har dommare som i simhopp.
träff på hand 1pts *svårighetsgrad 1* utförande 1 = 1pts
Shielhaugh, träff på arm
1pts för träff *svårighetsgrad 2*utförande 2= 4pts
|
Bra inlägg Nina.
Men jag perssonlige är av åsikten att det inte är fråga om kamsport som vi håller på med. Utan det är fråga om kampKonst.
Estetiska i en svärdsfigth är imo effektiva, bra tekniker, hur exact man ska bedömma fights, har inte jag lyckats komma fram till än. Jag är kluven.
Så den estetiska linjen tycker jag mig redan finnas på platts. Sedan kommer det kluriga -definiera vad som är snygg still och bra hugg. Det är ju väldigt ofta baserat på kriterier som -träffa din motståndare, på ett sådant sätt att hans motattack inte kan nå dig. Ett så kallat maesterhaug per se.
Att hugga någon över händerna är svårt, om denna någon har en teknik som gör detta svårt. Somliga i föreningen är lätta att plocka händerna på, andra är ricktigt svåra att ta händer av, så skulle säga att handsniping mest är fråga om kunskap och teknik. Att annars få in en dubbelträff på händer... det är lättare imo.
Sedan, är det lite som jag har skrivit på andra ställen. Att jag är av uppfattningen att sporten kommer att växa fram vare sig vi vill det eller inte.
När det finns tillräckligt stor bas av stridslystna individer, så vill de testa sina kunskaper mot andra individer som de anser vara bra eller kassa, för att ge sig själva ett bättre ego eller att testa sina tekniker under stressiga former. Finns naturligtvis fler anledningar.. men de flesta är imo ego centrerade.
Så att då göra vårt bästa för att främja så att det blir bra resultat känns som naturligt för mig.
Kan man sedan få in lite publikfrieri.. desto bättre! (ja.. jag har inget som hellst emot att stärka mit ego av att tävla. Nerverna jag dras med innan tävllingen måste ju ge mig något i utdelning tycker jag!)