Jag har precis packat in två av våra nya som kommer att skickas i morgon till er för utvärdering. Engström lovade att skicka med Nelle en av era pentisar upp till oss så vi kan kolla på den och göra ett försök att tillverka vår variant på den. Vi kommer väl att köpa ett par av Engelsmännens och prova dem även. Engelsmännens svärd hade sock stora brister i det jag såg i en video där Dave och någon annan sparrades med dem. De flexar i alla riktningar i spetsen. Inte bara i flatsidans riktining utan även i eggens riktning, inte bra ur mitt perspektiv. Som dommare bar det denna egenskap som gjorde att jag förmodligen dömde ca 15 - 20 % dubbelträffar som inte skulle ha varit det om svärden hade fungerat bättre. Jag har pratat med lite olika kunniga personer om detta och de anser att man måste kopiera uppbyggnaden hos Liechtenauern och Meyern med att flytta massan ut i eggarna för att bli av med detta problem.
Vi har en sådan design på gång. De svärd som kommer ner till er nu är dock lite mer av en klassisk waistermodell mer kanske för kontrollerad freeplay och teknikövningar. Vi stentuffa norrlänningar kör dock fullt ut sparring med dem...hehe!