Författare Ämne: eeeey!  (läst 8757 gånger)

Utloggad Rebecca Lövgren

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
eeeey!
« skrivet: 2010-06-01, 12:18:28 »
jag håller fortfarande på att arbeta upp "grundstyrka" i kroppen för att få ordning på knäproblemen samt att lösa upp blockeringar i nacke och rygg.
sjukt segt, saknar träningen och allt härligt galet folk som attans men måste ha ordning på min kropp innan jag utsätter den för hårdare träning...
tänkte komma och hämta min nylonwaister någon dag, så ni får mer förvaringsuttrymme ;) (om det finns kvar vill säga)


jag undrar två ting:
hur/var ändrar man profilbild, känner att det kan vara läge att ordna det hehe. inte ens mina polare känner igen mig nuförtiden haha.
vart kan man köpa ringar som man använder när man gör ringbrynja? någon som vet någon bra sida på internetet? sjukt sugen...


KRAMKOTTE och ha det bäst för ni är bäst!
Am fear nach teich, teichear roimhe!
(he that flees not will be fled from -gaeliskt ordspråk)

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: eeeey!
« Svar #1 skrivet: 2010-06-01, 17:19:16 »
kanske inte bästa stället att handla.


Men de har en hel del roliga ringar etc.





http://theringlord.com/cart/shopdisplaycategories.asp?id=1&cat=Rings

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: eeeey!
« Svar #2 skrivet: 2010-06-01, 18:36:16 »
Ska du göra en av fjäderstålsringar, vilket är enklast men "ohistoriskt" så kan du köpa via Nidingbane eller Svarta Katten. Jag har köpt ringar hos den senare, men ska sälja den brynjan snart.


Ska du istället göra en nitad brynja, så kan du köpa ringar via Nidingbane. Kostar 420kr för 1Kg (ca 2600 ringar). Du lär behöva ca 10 paket för en hauberk och 3 till för en huva.


Historiskhet är litet avhängigt av vilken tid du vill rikta in dig på. Jag kan berätta mer om det senare, men runda ringar och svampformade nitar, platta ringar med kilnit ochsolida ringar är alla variabler här...


En nitad brynja är förresten mitt nästa projekt... :)

Utloggad Rebecca Lövgren

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
Re: eeeey!
« Svar #3 skrivet: 2010-06-02, 19:51:24 »
gracias you wise men ;)


nice nice! tack för tipsen!


roger: låter grymt med nitad brynja!
och jag kommer nog inte satsa på fjäderstålringar, gillar tålamodskrävande projekt :)
hehe
lär behöva spara lite pengar innan jag kommer igång dock (arbetssökande är jag, jepp jepp jepp)
Am fear nach teich, teichear roimhe!
(he that flees not will be fled from -gaeliskt ordspråk)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: eeeey!
« Svar #4 skrivet: 2010-06-03, 14:26:12 »
Ett tips är att du börjar litet först med fjäderstål och gör en huva eller en krage, så att du får en känsla för hur det fungerar. Fjäderstål kostar också bara en tredjedel så mycket och de flesta "civila" ser ingen skillnad.


4-1-mönster är egentligen det enda du behöver lära dig, men sen behöver man kunna expandera och krympa på snygga sätt, och egentligen även jobba med kilar. Att börja rätt på med nitar kan bli tufft. Jag gör det först nu, efter att ha gjort två hauberkar och två huvor i fjäderstål.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: eeeey!
« Svar #5 skrivet: 2010-06-03, 15:52:07 »
Härligt att höra att du är vid liv Rebecca. GHFS finns kvar tills du är redo att komma igång igen. Ett tips för att du inte skall tappa allt du hade är att du gör lite huggövningar och övar garder och positioner. Öva även på att hugga alla hugg från alla olika garder och parader. När du känner dig säker på det fortsätter du med att göra det i konstant rörelse. GLÖMINTEFOTARBETET! Gör vad din kropp orkar med.


Appropå att ändra profilbild så går du in på forum sidan och klickar på ikonen "mina inställningar" (som ser ut som ett kugghjul). Väl där klickar du på +:et till vänster om "user settings" och där hittar du avatar-fönstret. Lycka till.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!