Författare Ämne: snygga moves  (läst 14793 gånger)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #15 skrivet: 2007-06-15, 09:14:13 »
Citera
Pistol wrote
Enngstöm skrev "
De "håller in" flera av sina zwerchaw lite mycket (sträcker inte ut framåt) vilket gör att de inte träffar i huvudet och skyddar sig själva sämre än nödvändigt. Även detta kanske för att de är rädda om motståndarens ansikte, vad vet jag."

Vet vad du menar, men undrar om det dom gör är fel. de mest lyckade zwerchaw jag sett på nätet går på samma prinsip..dra bak händerna för att plocka motståndarens klinga så som dom gör... personigen funkan den swrtz typen bättre för mig än när jag har utsträckta händer.

p.s. jag tror inte att de är rädda för att slå varandra i käften, ty om man gör en sån film så har de båda gått igenom ett antal gånger vad som ska hända. Promo=look your best.

-Pistol /som antagligen inte riktigt fattat zwerts

Hej Pistol

Hör du, exakt hur full och trött var du när du skrev det där? Jag kanske skulle byta namn till " Enngstöm"...(fast du är långt ifrån värst, när jag beställde mina sablar kom de ju fram adresserade till "Enostrodos".. )

För att återgå till ämnet; när du gjorde dina "mest lyckade" zwerch, högg du motståndaren hårt i huvudet med dem då? För annars var det inte egentligen ett lyckat zwerch, bara ett bra försvar som ledde upp till en möjlighet att följa upp med något annat..

Visst kan man behöva hålla tillbaka händerna lite om man
a) är lite sent ute med att inleda sitt zwerch (och då kommer man troligen inte att träffa motståndaren direkt heller)
eller
b) står inom väldigt tajt distans (och i så fall var kanske inte zwerch egentligen det bästa valet som försvar)
I de situationerna är det förstås inte "fel" att hålla tillbaka händerna, däremot bygger själva situationen på att man redan gjort något fel. Och killarna i videon borde inte vara i någon av situationerna eftersom de, som du säger, vet vad som komma skall.

Det kan förtjäna att poängteras igen: ett lyckat zwerch skyddar dig själv OCH hugger motståndaren hårt i skallen omedelbart. Allt annat, alla övriga tekniker i zwerch-kapitlet, utgår från att ens zwerch inte lyckades 100%. Det är samma med de flesta meisterhaue..  teknikerna är till för att rädda en när själva meisterhauet inte lyckades.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #16 skrivet: 2007-06-15, 17:29:53 »
Vetifanken om jag tycker att de håller tillbaka händerna särskilt mycket. Det är svårt att se med vinklarna, men när jag frös ett par bilder såg det ut som om de hade mycket lätt böjda armar. Helt okej med andra ord.
/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: snygga moves
« Svar #17 skrivet: 2007-06-15, 21:00:36 »
Citera
Anders Linnard wrote
Vetifanken om jag tycker att de håller tillbaka händerna särskilt mycket. Det är svårt att se med vinklarna, men när jag frös ett par bilder såg det ut som om de hade mycket lätt böjda armar. Helt okej med andra ord.
/Anders

Äh, det var ingen av de viktigare invändningarna heller.. på de flesta såg det bra ut. Det jag reagerade mest på var det näst sista zwerchet, vid 0:19-0:20.. där tyckte jag det såg ut som om han fick det lite väl nära sitt eget huvud..

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)