Författare Ämne: Träningsläger i Polen, 25-26e september  (läst 12978 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Träningsläger i Polen, 25-26e september
« skrivet: 2010-08-19, 20:02:31 »
Jag har blivit inbjuden till ett läger i Warsawa 25-26e september. Det kommer vara tränignspass på lördagen (jag ska hålla ett pass) och sparring och stålturnering på söndagen. Vad jag har förstått kostar det ingenting att delta, jag har frågat om det och väntar på definitivt svar. Övernattning på hostel kostar ca 70SEK/dygn.





Svenska deltagare:


Axel
Scott
Hans Jörnlind
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #1 skrivet: 2010-08-20, 17:56:02 »


   
       
           
           
       
       
           
       
       
           
       
   

           
           

           
            Göteborg City Airport(GSE)             >>
            Warszawa(WAW)            

           

           
            Avgång GSE 3:35 PM
           
               




Göteborg City Airport(GSE)             >>
Warszawa(WAW)            

                   
         W6  458 -                                                     Avgång GSE 3:35 PM 09/24/10                
               Ankomst WAW 5:05 PM 09/24/10


   
       
           
           
       
       
           
       
       
           
       
   

           
           

           
            Warszawa(WAW)             >>
            Göteborg City Airport(GSE)            

           

           
            Avgång WAW 2:15 PM
           
               




Warszawa(WAW)             >>
Göteborg City Airport(GSE)            

                   
         W6  457 -                                                     Avgång WAW 2:15 PM 09/28/10                
               Ankomst GSE 3:50 PM 09/28/10




   
       
           
       
       
           
           
       
       
           
           
       
       
           
       
       
           
           
       
       
           
           
       
       
           
       
       
           
           
   
Reser                
            GSE >> WAW
1 Passgr. @                         346 SEK346 SEK
Skatter / Avgifter  [uppgifter]53 SEK
Återvänder                
            WAW >> GSE
1 Passgr. @                         430 SEK430 SEK
Skatter / Avgifter  [uppgifter]69 SEK
Priset exkluderar bokningsavgift
       


ett prisexempel för de som kan tänka sig att resa fredag 24e till tisdag 28e





värt att veta om bagage, de tar 150skr/väska, oavsett hur stor den är. Man får ta med sig totalt 32kg. Måtten på väskan är max 1.7m lång 1.1m bred och 1m hög.


Men, den får väga upp till 32kg om den är innom dessa mått.


Bokningsavgift är 50skr.





Så kan man klara sig på handbaggage +1 väska blir det +200skr tillägg på ovan nämda pris.

Utloggad Hans Jörnlind

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #2 skrivet: 2010-08-28, 17:47:00 »
Magnus, var hittar du så billiga resor hela tiden? : )


Jag är intresserad av att åka ner till polen, men det flyg jag hittar kostar runt 2400:-


Jag bor i Stockholm o måste åka därifrån eller närliggande flygplats.


/Hans

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #3 skrivet: 2010-08-29, 15:42:00 »
:)


jag är inne på det polska flygbolaget Wizzair.


typ ryan air...


http://book.wizzair.com/flights/Stockholm-Skavsta/Warsaw/?language=SE


här har du september.. ser illa ut med fredagen där.. 1800.. urgh.


Men torsdagen för 500.. och sedan hem på söndagen för 400skr kanske? blir omkring 1200skr då.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #4 skrivet: 2010-09-29, 17:07:23 »
Tillbaka nu, efter en riktig kul helg! Jag o Scott höll ett träningspass med olika drillar för att gå från teknikträning till sparring (de flesta i forts.gruppen känner igen det) och Anton Kohutovic höll ett teknikpass med några av deras zornhautolkingar. De lägger mkt fokus på att få till ett bra vorschlag , dvs att verkligen ta initiativet i sitt första hugg så motståndaren tvingas på defensiven, något man gärna glömmer bort när man sparras.


På eftermiddagen var det bara sparring, och det var askul. de körde fullkontakt stål rakt igenom, lite nytt för oss, och det kändes att man itne var van att fightas med så mkt skydd som krävs, men det gjorde inget det var så sanslöst roligt att gå loss på varandra så hårt man kunde med stålvapen, gnistor, hjälmar, svärd svenskar polacker och slovaker som flög åt alla håll. Tror jag såg mer gnistor komma från mitt svärd den här helgen än under min sammanlagda fäktningskarriär . Jag sparrades med Martin från den slovakiska klubben, som var riktigt duktig men när man väl kom förbi hans spets (slovakerna kör med tyngre och längre svärd) så kunde jag köra mitt winden game, de kör nästan uteslutande från höger vom tag med så man kunde börja räkna ut ungefär vad de skulle göra, men gav man dom läge för sina vorschalgs var det ett helvete att ta tillbaka vor.


jag körde också med flera slovaker, Adam marek från vectir, Maciej Talaga från Arma Poland (lätt en av de snabbaste fäktarna jag mött), och Szymon och Jan från Fechtschule Gdansk som sedan möttes i finalen dagen efter (Nej, jag vann inte den här gången ). Sparringen med Jan var sjukt intensiv, en av de bästa fäktupplevelserna jag har haft. Det var extra nervigt att han var deras "top guy" och att jag visste att han slog hårt som f'n (han är smed till vardags så han hade rätt rejäla nypor), samt att varenda en i salen stannade upp och tittade på. I sista utväxlingen i den sparringen kom vi i klinch och jag måttade en riktigt fin vänsterkrok mot Jan, precis samtidigt som han tryckte sig nedåt för att försöka göra en avväpning, jag tror det finns på film och då ser det ut som att han perfekt duckar för mitt slag (jag tror jag ska säga att han gjorde det med flit bara för att det var så coolt).





På kvällen (vi bodde på hotell Atos, portos &Aramis för övrigt) körde polackerna en riktig fuling, dom av dom som inte skulle tävla drog med sig mig, scott o slovakerna på vodkakväll... inte schysst .


Ståltävlingen var riktigt skoj, det var ungefär 20 fighters tror jag. Vi körde gruppspel först, med två grupper så alla fick runt 8-9 fighter. jag vann 4-5 och förlorade resten, men gick vidare (Scott med). Det märktes rätt snart att all utrustning gjorde en lite långsammare än vad man var van vid, man missade en del md halvsekunden som jag itne gjort om jag kört utan skydd, och efter ett tag var det riktigt drygt bara att ha på sig grejerna (man hann inte ta av dom mellan matcherna så man blev rejält varm fort) men det är egentligen ingen ursäkt, polackerna och slovakerna är riktigt duktiga fäktare, inget snack om den saken. Vi gav dom lika mycket som vi tog dock


I 8-delsfinalen åkte jag ut mot Szymons lillebror Michael, bara 16 år gammal! Kvick som en vessla och med grym timing och distans. jag tror hans klubb (Gdansk) kör typ 80% sparring på sina träningar och de tränar alltid i full utrustning, uppvärmning och allt. Det märktes, de var väldigt bekväma med sin utrustning som ockås var lättare och rörligare än min fäktmästarjacka (de tvingade på ming en plastron med, rätt smart iofs för den skydar helt mot stötar som glider upp mot halsen, men man ser rätt rolig ut).


Det var lite trist att åka ut, jag låg under med 0-2 (matcherna gick till 3 minuter eller tills nåt tagit 3 poäng), kom upp till 2-2 innan jag förlorade sista. Michael åkte sen ut mot en av slovakerna som jag vann över i gruppspelet. Scott kom också till 8-delen men jag minns inte vem han körde ut mot. Han hade också en av de snygagste matcherna i tävlingen mot Jan, där Scott ledde med 2-1 innan Jan kom igen (hnan var riktigt bra på att läsa av folk udner matchen).





I tävlingen använde många Jan's fedrar (slovakerna körde med sina jättesvärd och jag o scott hade våra meyers), Ensifer ni vet. De var helt OK, och tillsammans med vettig utrustning (Jans handskar är rent guld!) gjorde de att hela turneringen avlöpte UTANETTENDABRUTITFINGER. kan jämföras med de fem brutna fingrar vi hade i tyskland som körde med plastwasters (att man måste ha mkt mer skydd på sig med stål är väl den första förklaringen). Vi har funderat på att använda Jans fedrar till Swordfish, det kan nog bli så (alternativet var Hanwei-fedrar men efter att ha fått höra från flera håll att de väldigt lätt btyts av och lämnar väldigt vassa spetsar finns risken att de är olämpliga för tävling där det går rätt hett till och är bättre lämpade för träning och sparring). Flera polacker vill komma till Swordifsh, och slovakerna vet vi ju redan att de kommer, så stålturneringen här kan bli riktigt rolig. jans handskar var helt fantstiskt bra, tog flera stenhårda smällar rakt på handen, och även om jag förtfarande är lite öm i lederna bröt jag ingenting, och kunde fäktas genom hela tävlingen.


Efter eventet åkte vi hem till en kille från ARMA Poland som heter Maciej Zajac, som vi bodde hos resten av vistelsen, vi mötte upp gänget från Gdansk och tog några öl. I slutet av kvällen var det bara jag, Scott, Maciej och en kille som hette Arek kvar, de gav oss en klassisk polsk fylla på en parkbänk med vodka och köttkorv...


Polackerna var också trevliga nog att underhålla oss på måndagen, de tog oss till et thelt fantastiskt museum om upproret i Warsawa 1944, när polackerna försökte kaste ut tyskarna från sin huvudstad under 63 dagar medan sovjetarmen stod precis utanför utan att hjälpa till (de ville hellre se att polska kommunistpartiet tog makten så de gav fan i upproret) och en rundtur i gamla stan, som återuppbygdes efter kriget. jag och Scott balanserade under hela eventet en svår balansgång med vilka kommunist/öststats/tyskskämt som gick hem och inte.





Sammantaget var det här en riktigt riktigt grym helg, polackerna och slovakerna är trevligt folk och stentuffa fäktare, de har sin stora turnering i slutet på januari i Gdansk, då ska jag definitivt försöka vara där. Blir mycket stålsparring framöver.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #5 skrivet: 2010-09-29, 21:34:51 »
TACK


Jag har varit riktigt nyfiken på hurpolackerna står sig.Men nu vill vi se film! (pics or it didn´t happen)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #6 skrivet: 2010-09-29, 22:43:07 »
Coolt, Axel. Tack för en utförlig rapport. :-)


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Nina Trollvige

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #7 skrivet: 2010-09-30, 09:33:17 »
Spännande! Bra att ni får lite nya utmaningar! Men att ni gick på den gamla krigslisten med spriten... ni får väl kontra med några fagra damer eller liknande...he he


Apropå det, fanns det några tjejer som tävlade/sparrades?

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #8 skrivet: 2010-09-30, 09:59:13 »
det var en del tjejer där, minns inte om någon var med i tävlingen, kan har varit så, jag var mest fokuserad på min grupp.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Arkadiusz Podgórski

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #9 skrivet: 2010-09-30, 16:01:38 »
Huh, I'm not sure that being remembered and announced as the-guy-we've-been-drinking-with is very good to me, but I'd like to say that all of us are very happy to meet Axel and Scott. It was big pleasure to watch both of you fighting and to fight with you.


I would like explain some things that Axel and Scott don't remember because of emotions. No, there were no girls in the tournament. The only one really fighting woman is Jan's Basia (yes, this brittle and delicate girl - don't ever be fooled by what you see!) but this time she didn't participate. There were twenty competitors divided into two groups. In the beginning only, 'cos Michael'd eliminated one of them. ;-) Yes, there were no injuiries in the tournament - we've worked on our protectors for years, still work, so serious problems are very very rare. And all of us are pleased that all the fights were friendly and there were no - so easy to born, 'cos everybody wants to show that he's better - aggression against The Strangers.


The most important information: SMDF, the meeting in (not really, but very close to) Gda?sk is not in January but in November - 20-21 of November 2010. We will be very proud if you visit us.


Below the same, google-translated. I hope it can give the same amount of fun the Swedish to Polish translation gives (I love the google-translated chinese spam - cannot decide if it is more crazy or poetic)... ;-)




...






Det var stort nöje att se er båda  slåss och att slåss med dig.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #10 skrivet: 2010-09-30, 22:24:35 »
Really sorry, but there's a bug in this forum that makes the login time out if someone spends too long writing a post. Then the post is registered as being written by user ID0, which breaks the forum.


[Edit: Now Iknow that it was

Irecommend everyone to write long posts in notepad or something like that, and then copy-paste them into the forum to post them, to avoid this bug.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #11 skrivet: 2010-10-01, 10:34:39 »
fick ett pm av han som skrev, han heter



det märks rätt bra i den här filmen hur mycket skydd hans handskar ger (vi använder dom båda två, hans har fingrar, mina har kåpa över fingrarna).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Nina Trollvige

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 283
    • Visa profil
Re: Träningsläger i Polen, 25-26e september
« Svar #12 skrivet: 2010-10-01, 18:49:31 »
Citera
Arkadiusz Podgórski (Fechtschule Gda?sk) wrote



No, there were no girls in the tournament. The only one really fighting woman is Jan's Basia (yes, this brittle and delicate girl - don't ever be fooled by what you see!) but this time she didn't participate.