Författare Ämne: Ett val!  (läst 6047 gånger)

  • Gäst
Ett val!
« skrivet: 2011-03-29, 10:17:33 »
Hej,


Jag försöker bestämma mig för vilket svärd jag ska köpa och behöver lite hjälp och råd. Det är även välkommet med argument till varför t.ex. Albions "Meyer" är att föredra framför "Liechtenauer". Jag har känt på båda och tyckte den senare kändes bättre i handen men det finns kanske nackdelar i sparring/tävlingar? Vad bör jag tänka på vad gäller köp, försäkring (?) etc?


Hos Pavel Moc lutar jag mot Howe De Luxe.


Tack på förhand.





http://www.swords.cz/enonehalf.html


total längd: 1170-1250mm, 900x50 längdxbredd klinga, 1,6kg, "Steel quality - we use the carbon steel 14260 for sword blades manufacturing. The hardness after tempering is 49 - 51 HRc."


Hur viktigt är stålkvalité i sammanhanget?


http://www.albion-europe.com/swords/swords-by-productline/maestro/model.aspx\?model=25

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Ett val!
« Svar #1 skrivet: 2011-03-29, 15:39:25 »
Många gillar Meyern för att den är lättare att kontrollera i sparringen och på många sätt också känns mer som ett skarpt svärd. Liechtenauern är tyngre i huggen och blir därför litet svårare att kontrollera, men det vänjer man sig säkert vid.


Howe de Luxe har en rätt speciell klinga som flexar lika mycket hela klingan igenom, vilket gör att den svajjar en del i huggen. Jag har ett svärd med samma klinga, men ett annat kors. Jag är ännu inte riktigt säker på vad jag tycker om den.


Stålkvaliteten är överlag god nog.Viktigare är "hardening" och "tempering". Albion och Arms & Armour gör svärd som tål mycket stryk. Pavel Moc, Hanwei m.fl tar i skiftande grad stryk mot dem.


Överlag skulle jag råda dig att känna på olika svärd och se vad du trivs med. Prata med andra och se varför de gillar sina svärd. Kanske ta en tur upp till Örebro tillNidingbane, eller ner tillMalmö och Albion Europe (har för mig att de håller till där numera, trots att siten säger annat.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Ett val!
« Svar #2 skrivet: 2011-04-01, 18:38:30 »
Jag tycker definitivt att du ska köpa Meyern, det är det enda av de här svärden som du kan sparras intensivt med utan att behöva hålla igen för mycket. I tävling är det förmodligen enbart Meyern som arrangörerna kommer att godkänna.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."