Författare Ämne: Snabb fråga angående CASIberia svärd.  (läst 6611 gånger)

Utloggad Jonathan Ridings

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Snabb fråga angående CASIberia svärd.
« skrivet: 2007-08-01, 23:36:50 »
Ni verkar kunniga och erfarna inom området, så det kan väl inte skada att slänga ur sig frågan.

Jag letar efter ett billigt svärd som jag ska använda i självstudier i två år. Kvalitéten spelar inte den minsta roll (förutom vikt och balans) då jag inte ens kan tyska än, så det kommer endast bli otroligt grundliga studier.

Duger detta svärdet till det:

http://www.casiberia.com/product_details.asp?id=SH2106

Jag har läst att handhalvssvärd fungerade bra att praktisera långsvärdstekniker med, men jag frågar er vad nackdelarna och fördelarna med detta svärdet skulle vara?

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Snabb fråga angående CASIberia svärd.
« Svar #1 skrivet: 2007-08-02, 09:02:03 »
Det är ett billigt svärd och ett träningsredskap, men knappast någon riktig höjdare. Jag skulle dock tro att det fungerar utmärkt för dina syften.


Du behöver inte kunna tyska för att lära dig fäktas, det finns gott om översättningar av manuskripten. Om du inte har gått någon kurs innan rekomenderar jag däremot att du skaffar dig lite grunder redan från början. Annars riskerar du att träna in underliga beteenden om du under så lång tid tränar själv. Ett förslag är att du kommer till Swordfish i november.


MVH


Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Snabb fråga angående CASIberia svärd.
« Svar #2 skrivet: 2007-08-02, 12:55:04 »
Citera
JR wrote
Jag har läst att handhalvssvärd fungerade bra att praktisera långsvärdstekniker med, men jag frågar er vad nackdelarna och fördelarna med detta svärdet skulle vara?


Håller fullständigt med Anders om att du bör skaffa dig en liten grund, om inte annat komma på åtminstone ett par nybörjarträningar någonstans eller något seminarium.. Swordfish är förstås en utmärkt idé också. Det är ju rätt dumt att försöka uppfinna hjulet på egen hand när det ändå finns folk som tolkat manuskripten i decennier. Det är nästan oundvikligt att du kommer att grovt misstolka något och träna dig själv att göra helt fel, vilket blir väldigt besvärligt att träna bort sen.

Svärdet är inte så dumt. Har du väldigt stora händer skulle jag dock inte rekommendera det. Jag har ett själv (skall snart byta upp mig till något bättre) och stör mig väldigt på att greppet är så kort, vilket gör att man hela tiden måste greppa den stora och obekväma knappen. Och mina händer är ändå ganska medelstora.

En annan varning är att det är ganska kort för att vara ett långsvärd. Är du själv över medellängd kan det kännas.. tja.. lite fånigt :-) Speciellt som det också är väldigt lätt. Blir lite som att vifta med en stor brödkniv om du är lång och stark. Ett svärd bör helst vara åtminstone lite avpassat efter ens egen längd.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)