Författare Ämne: Trä-Waster köpes!  (läst 8831 gånger)

Utloggad joel wuollet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Trä-Waster köpes!
« skrivet: 2007-08-03, 14:40:17 »
Precis som rubriken lyder, är intresserad av att inkassera en träwaster, så någon som vet hur vart vem som säljer eller dylik information. Så informera gärna!"

Hörde att det var en kille innom föreningen som snickrar ihop dessa wasters. Vem? :O

Tack på förhand
//Wuollet

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Trä-Waster köpes!
« Svar #1 skrivet: 2007-08-03, 21:19:58 »
Pentti Kangasmaa gör wasters. Det är ännu inte försent (tror jag) att vara med och beställa nylonwasters (kolla tillbörlig tråd).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Trä-Waster köpes!
« Svar #2 skrivet: 2007-08-03, 21:58:35 »
Hm, tja, angående nylonwasters är både beställningen och betalningen redan gjorda.. eventuellt kan jag utöka beställningen så vi fortfarande kan dela på frakten, men det blir kanske några tior dyrare för sentillkomna eftersom jag måste betala ny banköverföringsavgift.

Svara snabbt om någon mer fortfarande vill ha nylonwasters, så kan jag maila spanjorerna och kolla om paketet redan gått iväg eller inte (det finns viss risk att det har det)

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad joel wuollet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re: Trä-Waster köpes!
« Svar #3 skrivet: 2007-08-04, 13:27:16 »
Jag kollade in tråden om nylonwasters, har dock en fråga. Vad är skillnaden på en Nylonwaster och en vanlig träwaster?

Märkte också att priset skulle bli en aning högre, vet inte om jag har råd med ett sådant, dom skulle ligga på cirkus 900:- var det va?

Med tanke på prisskillnaden på en träwaster och en nylonwaster, är då kvalitén på svärden avsevärda?
Eftersom jag går i nybörjarkursen nu, så kommer jag förmodligen fäktas mot andra med träsvärd.
Jag tänkte, utifall Nylonsvärd kanske skall fäktas mot nylon och inte trä?

Tack på förhand
//Wuollet

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Trä-Waster köpes!
« Svar #4 skrivet: 2007-08-04, 20:33:10 »
Det är alltid bäst att köra samma material mot varandra. Dock tror jag att nylon klarar sig rätt bra mot trä också.

Skillnaden är främst att nylonwastern är mer som ett riktigt svärd när det gäller vikt, balans och hjaltkonstruktion, och förmodligen håller den också längre (fast en träwaster håller också bra länge om man inte gör korkade saker med den).

Har du ont om pengar tycker jag nog du skall köra på trä. Detta är dessutom första gången vi beställer i nylon, så vi vet inte 100% exakt hur bra de egentligen är. Skall bli spännande. Är de väldigt bra lär det ju bli fler beställningar i framtiden.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad joel wuollet

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re: Trä-Waster köpes!
« Svar #5 skrivet: 2007-08-05, 21:20:46 »
Hmm, låter riktigt trevligt men ja. För det första så är jag nog lite sen med att vara med och beställa dom, och för det andra så har jag nog inte riktigt råd märkte jag.

Men ja, nu är då frågan. Hur får man tag i en träwaster?  
Skall jag kontakta Pentti Kangasmaa, eller hur bär jag mig åt? Och om jag nu skall kontakta honom, är " Pentti kangasmaa " hans nick på forumet här?
I så fall kan jag kanske skicka ett litet brev till honom kanske.

//Wuollet...

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Trä-Waster köpes!
« Svar #6 skrivet: 2007-08-12, 12:13:40 »
Hej Wuollet


Som materialansvarig har jag ett litet ansvar för detta även om ansvaret i sig mer sträcker sig till föreningens utrustning och kanske inte den enskilde medlemmens. Jag ska dock prata med Pentii och se om han har tid och lust att göra en uppsättning waisters. Vi skulle behöva ett gäng även till föreningen med tanke på alla nya som börjat. Rent allmänt kan jag säga att nu när sommaren och semesterperioden snart är över ska vi i föreningen gå igenom och se vad som behövs i form av utrustning.  Jag och Annika har redan börjat skumma på en sådan listan.


// Conny