Författare Ämne: Fechtschule America, 16-18 mars, Houston USA  (läst 7028 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Fechtschule America, 16-18 mars, Houston USA
« skrivet: 2011-12-03, 15:05:41 »
Det största och bästa HEMA-lägret i USA, med tävlingar och workshops. Jag och Anders Linnard har varit där två år i rad, jag åker dit i år med. Kom ihåg att du kan ansöka om bidrag för HEMA-resor hos styrelsen!

http://fechtschuleamerica.com/
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Fechtschule America, 16-18 mars, Houston USA
« Svar #1 skrivet: 2012-04-10, 13:43:28 »
Jag och Simon deltog i årets FA, och kom väldigt nöjda därifrån. Årets upplaga av Fechtschule America var det största någonsin, med deltagarantal på uppåt 100-sträcket. Instruktörer från USA, Kanada, Mexico och olika europeiska länder höll träningspass och workshops i ett antal olika vapenslag och europeiska kampkonsttraditioner. Min personliga favorit var passet i mensurfäktning som hölls av Christoph Amberger, en tysk numera boende i USA som tillhör modern HEMAs grundande figurer (tävlingarna i Houston "Hammerterz", är döpta efter en tidsskrift Amberger gav ut i början av 90-talet som var tongivande i tidig HEMA, tidningen var i sin tur döpt efter en speciell teknik i mensurfäktning).

Mensur är i korthet en levande tysk fäkttradition som utövas av studentkårer i centrauleuropa, ett väldigt strikt regelsystem och tunga traditioner omgärdar en mensurduell som utövas med skarpa vapen och ett väldigt begränsat tillåtet träffområde (i princip kinden, hakan, pannan och skalpen, resten av kroppen inklusive näsa, öron och ögon är skyddade.

Mensuren är främst till för att testa en persons självkontroll och självkännedom, man får inte röra benen och visar man någon typ av reaktion genom att till exempel rygga tillbaka kan man bli avvisad, i värsta fall (om det händer vid flera tillfällen) avvisad från studentkåren, med kännbara konsekvenser för karriären. mensurfäktare känns igen i tyska samhället genom deras "Schmeiss", små ärr i ansiktet från mensurdueller. Christoph hade genomfört tre eller fyra sådana dueller under sin studenttid och hade en hel del fascinerande historier att berätta.

Christophs hemsida fullsmäckad med fäktkultur och kampkonstkuriosa hittar ni här: http://fencingclassics.wordpress.com/

mensur: http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_fencing

Andra intressanta pass jag inte hade tid att delta i (jag var domare i tävlingar nästan jämt) var irländsk stickfighting, "descision making drills" (dom fick jag och Simon testa på efter eventet när vi tränade med Scott Browns grupp, en hel del bra grejer som Simon har dokumenterat och som kommer implementeras i vår egen träning), samt en väldigt bra workshop från New Orleans-gänget om hur man möter olika typer av fighters. Rakt igenom applicerbart i vilken sparring eller tävling som helst, men med teorin taget direkt från Meyers 1500-talsbok om tysk kampkonst. Meyer delar upp människor i 4 olika personlighetstyper som beter sig olika i strid. Väldigt lärorikt och ett klockrent exempel på hur HEMA funkar när de tär som bäst, praktisk tillämpning av historiskt källmaterial.


Jag och Simon höll också två pass, det ena i några specifika långsvärdstekniker (verschieben, nachreissen och zornhut) och det andra i hur man tränar grundläggande långsvärdsfäktning, båda passen har vi kört i klubben i fortsättningskursen.

Fechtschule America höll i år några av de största tävlingarna i modern HEMA. Långsvärdstävlingen hade 60 deltagare, andra tävlingar var dussack, svärd & bucklare och traditionell "Franco-Belgisk" långsävrdstävling med regler från 1400-talet. jag dras med gamla skador så jag tävlade inte utan fick döma istället. Amerikarna var väldigt entusiastiska, och kvaliteten på fäktningen pekar uppåt bland de flesta grupper, jag tror några av dom skulle kunna göra bra ifrån sig i Europa, och flera av dom kommer för att tävla både i WWOC i tyskland i sommar och till vårt eget Swordfish, som av de flesta i USA tydligen räknas som tävlingarnas tävlingar just nu, ett rykte vi måste leva upp till i höst!

filmer från tävlingarna hittar ni här (fler kommer komma upp allt eftersom):

http://www.youtube.com/user/FechtschuleAmerica/videos

http://www.youtube.com/user/zarlorz

Simon ställde upp och tävlade i långsvärdet, han var skadad sedan tävlingarna i Uppsala veckan innan och fick pga det köra vänsterhänt hela tävlingen. Simon höll dock flaggan högt och tog sig ända till kvartsfinal, där han åkte ut på dubbelträffar mot Kristian Ruokonen från Finland (reglerna i USA diskvalificerar båda fäktarna om det blir 3 dubbelträffar i en match). Grymt jobbat Simon, jag skrek nog högre än alla amerikaner tillsammans när han fightades.

Under eventet visades också flera olika utrustningstillverkare upp sig, bland annat Absolute Force, PBT och Purpleheart, Absolute Force 's HEMA-linje har hypats en hel del, och det är kul att dom vill satsa på oss, även om grejerna inte riktigt håller någon högre klass än.

Armskydd och benskyddd är i princip samma som SPES, halsskyddet rätt värdelöst och mask/nackskyddet framförallt fruktansvärt fult, kineser har uppenbarligen ingen känsla för stil och jag skulle vilja ha som policy att svenska fäktare skaffar snyggare utrustning än så. Dessutom måste man köpa mask tillsammans med maskskyddet, jag skulle istället rekommendera PBT's maskskydd som jag fick testa, det är som Allstars fast billigare, det ligger inte uppe på PBT's hemsida än men ska gå att köpa, jag har mailat dom om det. AF's jacka var väl OK, inget speciellt egentligen, en bra grej var dock att det är insydda armskydd (inte för armbågen, men man kan köpa specifika armbågsskydd med). Byxorna såg rätt bra ut, det sitter också lite vaddering på sidan av låret, inte särskilt stort, men alltid något, så dom kan jag nog rekommendera.

i korthet:
halskydd: Nej
Maskskydd: Nej
jacka: OK
ben/armskydd: OK
byxor: OK

Framförallt är det väldigt kul att tillverkare börjar göra HEMA-specifik utrustning, jag är säker på att AF kommer vidarutveckla sina produkter, tydligen ska handskar vara på gång med, så Mikael Widegren kommer kunna testa dom på Longpoint i juni.

efter eventet stannade jag och Simon kvar och tränade med Scott Browns grupp Sword to Sword, Simon stannade kvar hela veckan ut som en del i vårt utbyte med Sword to Sword (en av deras fighters, Nathan Grepares, var hos oss och tränade en vecka i somras), och åkte sedan vidare till New Orleans för att träna med Jeanri Chandler och hans grupp, jag låter Simon berätta mer om det.

Har man pengar över är definitivt Fechtschule America ett event värt att besöka, bra fäktare, bra klasser och tävlingar, och mycket bra folk som är värda att träffa, en av mina största glädjekällor i HEMA är alla roliga människor man för lära känna, från "all walks of life", människor man aldrig skulle ha träffat innan. På Fechtschule America finns flera sådana sköna personligheter.
« Senast ändrad: 2012-04-11, 07:54:39 av Axel Pettersson »
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Fechtschule America, 16-18 mars, Houston USA
« Svar #2 skrivet: 2012-04-10, 18:00:45 »
Låter som ett bra event! Jag ska dit nästa år.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Mattias Ryrlén

  • Webmaster
  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
Fechtschule America, 16-18 mars, Houston USA
« Svar #3 skrivet: 2012-04-10, 19:38:55 »
Gott jobbat, sjukt avis...
War does not determine who is right - only who is left.  ~Bertrand Russell