Författare Ämne: HEMAC Florens 14-16 Mars 2014  (läst 7437 gånger)

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
HEMAC Florens 14-16 Mars 2014
« skrivet: 2013-11-21, 15:48:32 »
Som jag förstår det är det åtminstone en del som skall ner från GHFS.

Roger och Andreas skall hålla workshops, och jag skall göra mitt yttersta för att komma med på något sätt. Är det fler som har lust att hänga på?

http://www.achillemarozzo.it/hemac/florentia/

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: HEMAC Florens 14-16 Mars 2014
« Svar #1 skrivet: 2013-12-03, 09:50:45 »
Nu kan man gå in och registrera sig. Några instruktörer och workshops är redan annonserade. Scott Brown är annonserad som instruktör men det saknas information om innehåll i workshop. Matt Galas uppmanas via Facebook av organisatörerna att läsa sin mail. Känns mönstret igen? :-D

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: HEMAC Florens 14-16 Mars 2014
« Svar #2 skrivet: 2014-03-19, 11:06:33 »
Nu är HEMAC Fiorentina 2014 över och ni som missade det får fanimej skylla er själva. Här är några saker ni aldrig fick uppleva:
* En udda turnering där vapenslagen lottades mot varandra så rappir och cape, kunde möta spjut eller långsvärd osv. Halvt på skoj och halvt på allvar, men det var ändå de bästa som gick vidare och segraren, a.k.a "Conan", var på alla sätt imponerande.
* Att se samma "Conan" gå 17 utmanarmatcher på raken och vinna samtliga.
* Många riktigt högkvalitativa workshops där instruktören åtminstone skulle vara medlem i HEMAC och kunna producera en omfattande handout som kommer samlas ihop att publiceras i en bok.
* Framför allt "Harry och Oli's" workshops som var mästerverk inom  komisk HEMA-performence.
* Att testa truppförflyttning och pik-strid tillsammans med Florens reenactmentgrupp.
* Den sakrala känslan av att befinna sig i ett rum med 30+ orginalmanuskript från 1500-1800-tal.  Joachim Meyer, Thibault, Marozzo plus en hel del oscannade och oforskade dokument. Allt öppet att fritt bläddra i.
*Den Bizzarra upplevelsen av att befinna sig på en liten pizzeria tillsammans med 25 italienare som samtalade över bordet på italienares vis. Presidenten för det italienska sportfäktarförbundet var med bland gästerna. Med på pizzerian hade vi också två rappirer och en slags bucklare från 1500-tal samt en väska full med ovan nämnda manuskript.
* Den kulinariska orgien som en riktig "Bistecca di Fiorentina" innebär. Först en rejäl platta kallskuret med korvar och skinkor. Sedan beräknat 1300g nygrillat kött per person (Biffraden med benet och filéen kvar) samt obegränsade mängder vin.
* Den fantastiska vänligheten vi möttes av och känslan av att tillhöra en gigantisk Italiensk familj, tillsammans med en mängd "HEMA-kändisar".
* Den historiska känslan av att befinna sig på samma plats som en mängd nya samarbetsprojekt inom HEMA initierades. Både forskningsmässigt och organisatoriskt.
* Maten! (och kaffet)  Att kunna äta vildsvinsgryta med en vältempererad chianti till lunch på något som ser ut som ett litet kebab-hak.
* Staden och dess historia. (Ur det lilla jag läst kan jag nämna ett par mord och överfall i kyrkor där långsvärd varit inblandade.) Samt den helt otroliga "Domen" Katedralen från 1300-tal till tidigt 1400-tal, helt dekorerad i vit, grön och röd marmor. Samt dess kupol som då byggdes helt utan föregångare och ännu är oöverträffad i storlek som murad stenkupol. (Michelangelo byggde en kopia på st:Peterskyrkan ett sekel senare men vågade inte bygga den lika stor).

Detta var deras första stora internationella event och tanken är att detta skall bli något årligt återkommande men att det också skall vandra runt till olika Italienska städer. Jag hoppas på en mycket större trupp från GHFS i framtiden till ett event som inte enbart cirkulerar kring en stor turnering utan det finns mycket annat att uppleva inom HEMA.
« Senast ändrad: 2014-03-19, 11:17:40 av Mattias Moberg »