Författare Ämne: Träwasters till nybörjare i Floda?  (läst 9508 gånger)

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Träwasters till nybörjare i Floda?
« skrivet: 2007-09-09, 15:57:05 »
Hej!

Jag började träna med flodagruppen förra veckan och är intresserad av att införskaffa en av föreningens egentillverkade wasters. Jag vet med säkerhet att det är fler av nybörjarna som är intresserade av detta (gissningsvis 3-5st, mig inräknat)

Förutsatt att det är möjligt att få en waster tillverkad så har jag ett litet önskemål. Jämfört med er standardwaster (Samuels exemplar) så skulle jag vilja ha ett något smalare hjalt för att bättre passa i min hand. Säg en 3-5 millimeter smalare diameter.

Tack på förhand
Christian

PS
Ville bara säga till Conny och Annika att efter våra diskusioner på Gotland har både jag och Mattias börjat i Floda. Tack även  för det!
DS

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Träwasters till nybörjare i Floda?
« Svar #1 skrivet: 2007-09-09, 16:08:15 »
Hej Christian


Välkommen till GHFS.


Vad gäller waisters så är det Pentii hos oss som tillverkar dem. Dessvärre kommer Pentii att vara borta nu i två veckor (han ska ut och segla) vilket gör att det kanske dröjer ett par veckor innan det finns några att köpa. Vad gäller smalare grepp så tror jag inte att det blir några problem. De Pentii gjorde nu i augusti hade alla smalare grepp. Tills dess att Pentii är tillbaks och hunnit göra fler har vi dock beställt 20 st shinaier. Dessa kommer finnas till försäljning kommande vecka. Dock finns det endast 10 kors i lager. Pris 280-300 kr med kors (vet ej ännu exakt pris då det är vår kassör Niklas som köpt in dem).  


Ha det gött


// Conny

Utloggad Mattias Jonsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Re: Träwasters till nybörjare i Floda?
« Svar #2 skrivet: 2007-09-09, 19:42:24 »
Hej Conny & Annika och hela GHFS!

Jag är en av de andra Floda-nybörjarna som Christian nämnde, och mycket riktigt så är även jag intresserad av att införskaffa en waster. Hittills så har träningen varit både rolig och lärorik, och det känns definitivt som om en egen waster vore en bra investering. Standardmodellen verkar mycket trevlig.

Någon shinai vet jag dock inte om det är aktuellt med, eftersom vi inte har börjat använda dem ännu. Hur länge brukar det dröja innan shinaier brukas?

Hursomhelst, så verkar det här bli ett riktigt äventyr. Tack för att man får vara med!

MVH,
Mattias

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Träwasters till nybörjare i Floda?
« Svar #3 skrivet: 2007-09-10, 17:13:17 »
Hej Mattias


Välkommen!!


Tänkte försöka svara på din fråga ang waister kontra shinai. Waistern är bättre när det gäller att lära sig tekniker vid bindning (handarbeit/krieg) eftersom den ser ut som ett svärd, om än ett tjockt sådant. Dock för huggträning fungerar en shinai med kors lika bra. Dock bör man modifiera den med lite vikter och så. Engström, en av nybörjarinstruktörerna i Göteborg, har gjort ett föredömligt exemplar som man kan titta på.


Vad bör man då köpa? I sparring använder vi både shinai och stål vilket gör shinaien lite mer användbar. Dock, planerar man att köpa ett stålsvärd så hade jag personligen satsat på en nylonwaister nu i början (pris c:a 800-850 kr) som duger alldeles utmärkt att sparras med och som är ett mycket gott alternativ tills man skaffar sig ett stål.  


Som nybörjare bör man ha antingen en waister (trä/nylon) eller en shinai. Waistern är bättre vid tekniker men vid huggövningar på folk i hjälm måste den vara av nylon eller så är det shinai som gäller. Om du ska träna för Samuel så fråga honom vad han tycker. Det är han som lägger upp era övningar och som vet vad ni kommer att ha mest nytta av.


Summerat så hade jag, om jag börjat från början, skaffat följande:


En nylonwaister och sedan ett stålsvärd.


I brist på pengar hade jag köpt en shinai och sedan ett stålsvärd. Det är så jag har gjort sedan jag började dock så fanns inte nylon när jag var nybörjare.


En hjälm och handskar är heller aldrig fel. Vi har precis fått hem en laddning med handskar, pris c:a 350 kr och vi är på väg att göra en större beställning av hjälmar, pris 500-550 kr. Hojta till om du (och alla andra i Floda) är intresserade.


Ha det gött och glöm inte att komma och hälsa på oss. Elin brukar åka ner och träna i Göteborg. Ni kan säkert samåka med henne.


// Conny

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Träwasters till nybörjare i Floda?
« Svar #4 skrivet: 2007-09-10, 20:14:38 »
Citera
Conny wrote

Som nybörjare bör man ha antingen en waister (trä/nylon) eller en shinai. Waistern är bättre vid tekniker men vid huggövningar på folk i hjälm måste den vara av nylon eller så är det shinai som gäller. Om du ska träna för Samuel så fråga honom vad han tycker. Det är han som lägger upp era övningar och som vet vad ni kommer att ha mest nytta av.


...



En hjälm och handskar är heller aldrig fel. Vi har precis fått hem en laddning med handskar, pris c:a 350 kr och vi är på väg att göra en större beställning av hjälmar, pris 500-550 kr. Hojta till om du (och alla andra i Floda) är intresserade.


Ha det gött och glöm inte att komma och hälsa på oss. ...



// Conny





Hej Conny!

En Nylonwaster låter intressant tycker jag. Hur beter sig nylon vid övning mot träwasters? Går det utmärkt eller är det olämpligt?
Jag bör dessutom, som du föreslår, diskutera nylonwaster med Samuel.

Angående handskar och hjälm så är det förmodligen tidigt för oss nybörjare men det skadar ju inte att höra sig för och eventuellt vara ute i god tid.
När jag skummade lite på forumet så hittade jag dock ingen storleksinformation för dessa objekt. Att en storlek skulle passa alla ter mig något osannolikt. När det gäller handskar så har jag runt storlek 7 (6-8) och hjälmen måste passa ett huvud med diameter 61cm. Faller mina mått inom ramen för de objekt ni införskaffat?

För närvarande är jag och Mattias bokade på Tisdagar. Eventuellt kan jag dyka upp på någon Torsdag.

mvh
Christian

  (\ /)
(='.'=)

PS
Har du skaffat Spandex ännu? :-D
DS

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Träwasters till nybörjare i Floda?
« Svar #5 skrivet: 2007-09-11, 08:14:44 »
Hej Christian


En nylonwaister är mycket mera användbar då du kan sparras med den. Den tål mycket mera stryk jmf med waister i trä. Problemet med trä är att de går sönder om man slår för hårt. Sparring med trä är inte att tänka på utan de är endast bra till huggövningar och handarbeit i långsamt tempo. Vill du ha något som håller och som du kan använda även i fortsättningsgruppen där sparring är tillåten så är nylon det hitills bästa alternativ som jag har sett. Självklart kan du långsamfäktas med nylon mot trä. Var dock försiktig med trä´t :-)


Vad gäller storlekar på hanskar har vi bara köpt in en storlek som är manlig vuxen. När det gäller hjälm så väntar jag på leverans av tre storlekar som folk kan prova innan vi gör en stor beställning.


// Conny