Hej Conny!
Jo, jag förstod att det sannolikt var en överreaktion från din sida, vilket inte hindrade mig från att göra detsamma.
Flodagruppens framtid är en föreningsfråga som inte har med detta inköp att göra annat än genom förslaget att överskottet skulle gå till att köpa in material för att förbättra utbildningsmöjligheterna i Floda. Naturligtvis finns det medlemmar i Floda, som jag själv, som har skaffat utrustning för sparring, men det är inte alltid det finns tillgång till två sådana personer. Ett minimum av en uppsättning om Två hjälmar, två par handskar och två wastrar ser jag som något som skulle finnas för utlåning både i Göteborg och Floda för att säkerställa att sparringsövningar är möjliga även om personerna med egen utrustning inte är där. Jag var under intrycket att utrustning för utlåning i detta syfte redan fanns i Göteborg och därav förslaget.
Nu angående överskottet. Min åsikt att det inte är självklart att pengarna skall gå till GHFS är baserat på det faktum att detta var en sambeställning och om allt gått enligt planerna så skulle det inte funnits något överskott. Jag har full förståelse att du lägger på en summa när du genomför beställningar för föreningens räkning och att eventuellt överskott därefter tillfaller föreningen. Det är både rätt och riktigt.
I denna beställning satte jag priset så att inbetald summa skulle överensstämma med kostnaderna. Sedan blev det strul med transporter och vi fick till sist en andra sändning till försäljning. Eftersom jag förhandlat fram diverse rabatter med leverantören så visste jag att kostnaderna för den andra sändningen skulle bli lägre än den för den ursprungliga. Jag hade naturligtvis kunnat sänka priset så att det blev lägre och allt gick jämnt upp. Jag ansåg att en prissänkning skulle vara orättvist mot de som köpt wastrar i den ursprungliga beställningen och behöll således priset detsamma med avsikt att efter alla inbetalningar gjorts, redovisa totalresultatet och fråga vad alla som köpt av mig önskade göra med överskottet. Det var aldrig någon avsikt att skapa ett överskott utan det skedde enbart i rättvisans namn. Jag är övertygad om att andra som gjort sambeställningar, med andra medlemmar i föreningen, (som t.ex. Roberts Gambesoner och Andreas diverse beställningar) hanterat dem på sådant sätt att inkomster och utgifter balanseras jämnt mot varandra. I sista änden är detta ett överskott som egentligen aldrig skulle existerat och eftersom detta är en sambeställning som jag ombesörjt så är det upp till de som varit med i beställningen att avgöra vad som skall ske med pengarna. Om det sedan är dessa personers önskan att summan skall gå till GHFS så är det naturligtvis bra.
- Christian
PS
Angående handskar så har jag haft kontakt med TimeSeller i frågan ett tag och de har börjat utveckla egna produkter avsedda för HEMA. De skickade mig första exemplaret av deras nya handske, efter att jag diskuterat prototypen med dem, och nu finns den till försäljning på deras hemsida.
http://www.thetimeseller.com/eng/item/SAR_RFG001.htmlPersonligen så tycker jag mycket om den. Den skyddar inte riktigt lika väl som de lacrossehandskar som föreningen använder, men rörligheten är bättre och de är gjorda för långsvärdsfäktning. De personer i Floda som testat handskarna verkar även de tycka om dem.
DS