Författare Ämne: Lista på utrustning till försäljning  (läst 12024 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Lista på utrustning till försäljning
« skrivet: 2011-09-06, 11:38:57 »
Hej alla, här är grejerna jag har till försäljning, det mesta har jag i lager, jag tar in nytt allteftersom.

Det viktigaste ni vill skaffa är en fäktmask. Efter det är det ett svärd. Jag rekommenderar alla långsvärdsfäktare att spara ihop till ett stålsvärd ("feder", ett träningsvapen) istället för att köpa en nylonwaster. Det kostar några hundralappar mer, men det är stål man absolut helst vill träna med och som är standard inom tävlingar, träningar etc.

Av samma anledning rekommenderar jag att ni sparar pengarna och köper handskar som klarar stålsparring. I dagsläget har jag inte sådana i lager, utan enbart Blitz-handskar som duger till träning med nylonvapen eller för sabelfäktning. Långsvärdsfäktare får alltså köpa handskar på egen hand, jag lägger in länkar i texten.

Jag och Anders håller på att jobba fram en lösning på handskproblemet som vi är väldigt nöjda med och som GHFS-are såklart kommer att ha reducerat pris på, så nästa år kommer det här problemet inte att finnas längre :).

Halsskydd, jacka och mask/nackskydd kommer ni att behöva för sparring i fortsättningsgruppen, här är hals och nackskydd det viktigaste, man kan sparra utan jacka bara man drar ner på tempot (det är rätt vanligt att vi sparrar och tränar utan mycket skydd för att öva upp kontrollen). Skydd för knä och armbåge måste man också ha för sparring, det finns att köpa ifrån fätkningsproducenter, men själv föredrar jag att köpa MC-skydd from t.ex Biltema, som är både lättare och bättre ledade.

Bröstkydd ger extra skydd för bröstkorg och revben, inte alltid nödvändigt men kan vara rätt skönt om man får mycket stötar eller hugg på sig. För damer är det såklart väldigt bra att ha.

Fäktbyxor är också bra, de ger ett uniformt intryck, ger bra rörlighet och de vi köper in är testade för ett Newtontryck på 350, vilket ger högre skydd mot avbrutna svärdsklingor om olyckan är framme. Det ska tilläggas att det inte är gjorda några tester på hur mycket tryck en avbruten HEMA-klinga ger, men 350N är bättre än inget. De byxor vi tar in har också urtagbara skydd för höftkulan.

Prislista:
Handskar - Blitz - 500kr
Mask - Touché - 600kr
Nylonsvärd Penti -1100kr
Bröstskydd - Touché -300kr
Halsskydd -250kr

På väg in:
Långsvärdsfeders: förhoppning om säljpris: 2500kr
AF-byxor: ca 500kr
AP-jackor: okänt pris

Att köpa själv:
Ledskydd: MC-skydd eller liknande
Handskar:
http://www.sparringglove.com/index.php
https://www.facebook.com/pages/Black-Lance-Technologies/359452327511506?fref=ts


För att köpa något, kontakta mig på: axel.ghfs@gmail.com, både kontant och överföring funkar.

/A


« Senast ändrad: 2013-10-08, 08:14:29 av Axel Pettersson »
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Lista på utrustning till försäljning
« Svar #1 skrivet: 2013-10-23, 20:16:34 »
Nu har jag fått in Absolute Force-byxorna. jag åkte på en smäll i tullen så slutpriset blir 550kr istället för de 500-520kr jag hade hoppats på först.

kontakta mig via facebook eller på axel.ghfs@gmail.com om ni vill beställa. jag har alla storlekar, generellt är storlekarna rätt små, så har du normal L så ta XL osv.

Jag kommer ha med dom till träningarna, hör av dig så tar jag med till träningen som med de andra grejerna.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Kasper Aase

  • GHFS tränare
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 213
    • Visa profil
Re: Lista på utrustning till försäljning
« Svar #2 skrivet: 2017-07-26, 13:16:26 »
Kanske är läge att uppdatera denna post? Du har säkert andra grejer idag... :)