Författare Ämne: Hur Albion gör sina svärd (youtube)  (läst 12355 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #1 skrivet: 2007-11-22, 11:28:11 »
Porr på riktigt!!


Även om det tar ifrån mystiken lite är det alltid trevligt att få se hur det går till. Jag trodde till exempel att man härdade i nubisk slav.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #2 skrivet: 2007-11-22, 11:33:54 »
Jag hade en mental bild av hur Peter Johnson står vid en gammaldags smedja där uppe i Uppland och bankar fort som fan ut 3 svärd om dagen helt på egen hand med små tomtar som kutar runt och härdar och håller igång blåsbälgen, bara för att han är så grym.

det här funkar väl med :).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #3 skrivet: 2007-11-22, 11:54:55 »
Nu när jag tänker på det, det gör han ju faktiskt när han gör sina egna svärd som jag förstått det (tror Fahlvik har ett "custom Peter Johnson" eller dylikt som alltså inte är ett Albion). Hans samarbete med Albion går ut på att han levererar modeller till Albion som de sedan reproducerar, kommer jag ihåg rätt nu?

Härligt.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #4 skrivet: 2007-11-22, 19:45:14 »
Fy va coolt. Mums.

Det ser så lätt och enkelt ut! Så enkelt som det ser ut borde de kunna vara lite billigare...  Kan dom inte öppna en drive in här i stan? Svänga förbi på vägen hem från jobbet. Köpa sig en Albion till lite då och då...
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #5 skrivet: 2007-11-24, 21:58:09 »
Citera
Axel wrote
Nu när jag tänker på det, det gör han ju faktiskt när han gör sina egna svärd som jag förstått det (tror Fahlvik har ett "custom Peter Johnson" eller dylikt som alltså inte är ett Albion). Hans samarbete med Albion går ut på att han levererar modeller till Albion som de sedan reproducerar, kommer jag ihåg rätt nu?Härligt.
Ja, det är rätt. Peter, som jag fått förklarat till mig, arbetar inte för albion. Han är frilansare, som reproducerar svärd för museer som har originalen. sedan säljer han patentet till albion. Dvs, albion köper resultatet av Peters studier och är dom ända som får producera svärd byggda på dom studierna.Pistol/ vars G.punkt alltid nås när ngn nämner ordet albion.t
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #6 skrivet: 2007-11-25, 12:51:26 »
hmmm kusinerna har ju en sadan dar verkstad med datastyrd skarmaskin, laser svetts och allt det dar de gor for att fa ut klingan kan man gora dar..  jaja.. synd att man inte har tillgang till peter jonssons arbeten innan han saljer dem.. det ar ju vikten och det dar andra som gor hela skilnaden i hur de funkar sedan..

tack for en intreant vid axel *bockar och bugar* upplysande!

Utloggad Elin carlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #7 skrivet: 2007-11-25, 14:33:54 »
Mmmmm sådant där vill jag göra när jag blir stor! Fast som redan nämt, det e ju (eller känns iaf ) lite coolare i "the old fashion way" Men man tager vad man får.
See ya!
it's good Scottish weather we´r having. The rain is fallin' straight down, well slightly to the side like.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #8 skrivet: 2007-11-26, 13:34:27 »
Citera
xedric wrote
Det ser så lätt och enkelt ut! Så enkelt som det ser ut borde de kunna vara lite billigare...  


Håller verkligen med Niklas. De kan ju inte ha någon personal kostnad överhuvudtaget. En person skulle ju klara av att göra några svärd per dag. Har inte Albion långa leverans tider? De borde ju kunna sätta ihop svärden samma dag som de får beställningen. Tror att David sa, som är smed, att materialkostnaden för ett svärd är ca 40 kr hur det kan bli 3500-9000 är lite svårt för mig att fatta. Kanske är Peter Johanssons fel. Det kanske är han som säljer sina patent/licenser snordyrt. Ja, ja... skulle iaf önska att priset på stålsvärd, framförallt bluntade, skulle minska drastiskt. Då hade ju fler utövare kunnat få en så riktig och säker övningswaster som det är möjlig.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #9 skrivet: 2007-11-26, 20:32:51 »
Jag tror inte att det har något med Peter Jonsson att göra. Den krassa sanningen är nog att Albion tar 10000 för ett svärd därför att....

*drumroll*

...folk betalar det!

Om man kan få avsättning för en produkt till ett visst pris, varför skulle man sänka det priset?

Vill man kan man ju fundera på varför de också tillverkar de flesta av sina svärd i "Limited edition". Kan det möjligen vara så att man då kan ta ut ett högre pris utan att alls höja sin arbetsinsats?

Ack ja.

-Engström

PS. Detta skall inte tas som ett angrepp på Albion. De gör precis vad alla företag med en stark marknadsställning gör.
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #10 skrivet: 2007-11-27, 16:38:52 »
Tyvärr Andreas, har du alldeles rätt i alla dina påståenden. Tillgång och efterfrågan.


Att tjäna eller icke tjäna... det är frågan?!


Kan det inte finnas en enda företagsledning som kan ta lite mer hänsyn till konsumenten. Håller man ner antalet i omlopp triggar man som företag våran fåfänga om att vara speciella. Haute cotour skulle ju aldrig kunnat sälja om vi inte var sådana individulister här i väst. De är för smarta för vårt eget bästa. HEJA KOREA....


Ta inte detta inlägg på fullaste allvar.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #11 skrivet: 2007-11-27, 17:05:25 »
Så klart har du rätt, Andreas. Men jag tror att de förlorar kunder på att ständigt höja priset. Och det borde ha avspeglat sig i försäljningssiffrorna. Den dag som någon annan tillverkare kan leva upp till deras kvalitet, men till ett lägre pris, kommer de att behöva en trogen kundkrets.
/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #12 skrivet: 2007-11-27, 17:42:22 »
Robert,

haute o.co är snart ute, detta pga att det numera finns så många rika asiater och ryssar som kan köpa samma lyxprylar som vi västerlänningar, med följden att rikingarna här blir griniga när de måste ha samma parfym som slavfolken och således inte har något intresse av att köpa av de  inte längre så exklusiva märkena.


Anders,

jag håller med till stor del, ett exempel är det nya federschwert från Hanwei. Man kan köpa ett grymt Albion Meyer såklart, men ett feder för 1/4-ish av priset som är funktionellt och närmare den historiska förlagan än Albionsvärdet går inte att konkurera ut med en illusion av exklusivitet. Speciellt inte (s)om det är ett så bra träningsverktyg.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: Hur Albion gör sina svärd (youtube)
« Svar #13 skrivet: 2007-12-11, 20:25:03 »
Att programmera fräsen tar en jävla tid, vilket i och för sig är en engångsgrej. Fräsningen tar en eller två timmar och efteråt behöver bladet riktas eftersom det kan se ut som en banan. Slipandet pågår bra mycket längre än på filmen. Efter härdningen vidtar mer slipande. Putsa sedan hjaltet som har gjutits i ett gjuteri och montera det. limma fast kavel, läder och linda tråd. Packetera och distribuera. Lägg till marknadsföring, revisor m.m.6000 kronor innebär ungefär 15 timmar arbete totalt. Hanwei ligger i ett land med något lägre löner.
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!