Författare Ämne: Gambeson någon?  (läst 60543 gånger)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Gambeson någon?
« skrivet: 2007-11-27, 23:03:04 »
Jag hittade ett företag som gör förhållandevis billiga Gambesoner. De har några olika modeller. Är det någon som är intresserad av att införskaffa detta skydd? Skickade ett mail om shipping och annat. Skickade även ett mail om det var någon möjlighet att få rabatt om vi var fler som beställde från dem.


Här är länken

Här är svaret på det första mailet om shipping.


Hello Robert!
We ship our products worldwide. Sorry for inconveniences at our
website.
Shipping price to Sweden is 45$ or 32€
price for the gambeson is 75,95$ or 49€
total for payment is 120,95$ or 81€.
The only problem is that this gambesons are in the manufacturing
process. So, waiting time is 3 weeks.
If it is acceptable for you, please, let me know and I'll send you our
payment info.
Sincerely
Alex



Någon som vill köpa lite julklappar till sig själv?
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #1 skrivet: 2007-11-28, 09:44:56 »
jag tror jag satsar på en fäkttränarjacka till den väst jag redan har.

Kom ihåg att höra med steel-mastery hur tjocka gambesonerna är, så att du kan få en uppfattning om hur bra de kommer bli till sparring (deet går säkert att komma överens med dom om sådana saker). Priset var ju trevligt, minst sagt.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #2 skrivet: 2007-11-28, 14:52:02 »
Har du kollat in Matuls. En sådan kan du ju dessutom känna på i föreningen (Engström har en).
/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #3 skrivet: 2007-11-28, 16:44:54 »
Tack för tipset Anders och Axel!


Nej det hade jag inte. Deras Gambesoner kostar ju 130-145 euro när steel-masterys kostar från 49-118 euro. Det är en väsentlig skillnad i pris. Förhoppningsvis så är det likvärdig kvalitet på dem och då är ju valet enkelt. Skall skicka frågan om tjocklek på gambesonerna till dem snarast.


Svaret på frågorna från igår:


Hello Robert!
The dicsount depends on the ammount you want to order.
We can offer discount of 5$ for each gambeson if you order 6-10 ones and
more.
10$ discount if you order 11 gambesons and more.
Shipping price for 6 gambesons is about 70$
and shipping of one is 45$, you can compare.
Feel free to ask questions.Always ready to help.
--
Sincerely
Alex
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #4 skrivet: 2007-11-28, 17:58:05 »
Ah, jag tyckte väl jag kom ihåg namnet: www.fioredeiliberi.org/phpBB2/viewtopic.php
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #5 skrivet: 2007-11-28, 18:23:52 »
Ser ju bra ut, och priset är ju fantastiskt. Det är ju alltid lite kymigt att vara först med att beställa från ett företag, men det verkade ju som att folk på Scholas forum hade handlat hos dem och var nöjda..

Jag har lagt till dem i listan över återförsäljare, i alla fall.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #6 skrivet: 2007-11-28, 19:36:44 »
Tack Axel för att du har tagit upp det på fiori forumet.


Bra jobbat Andreas.


Gjorde en liten snabb uträckning för er som inte orkar kolla valutor och liknade.


En Gambeson typ CG-01+frakt = 784kr


6 Gambeson CG-01+frakt= 543kr detta är inklusive rabatt.


10 Gambeson CG-01+frakt= 514kr detta är inklusive rabatt.


Så kan vi samla ihop ett gäng så kommer vi kunna få ett grymt pris och som sagt innan så är de som handlat av detta företag innan mycket nöjda.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #7 skrivet: 2007-11-29, 10:24:25 »
Andreas hur tjock är din Gambeson?


När jag skrev till honom igår så nämde jag vilka olika tränings material vi använder på klubben om ni undrar över hans underliga exempel på hur mcyket gambesonen skyddar. Här är Alex mail från igår:


Hi again Robert!
The gambeson thickness is about 1,5 cm (or 0,6 inches). To my mind, it
is enough for training on your weapons. I was fighting in such
gambeson and the brig on it and it holds an impact of steel heavy
helberd)) I'm alive!
Good luck!
--
Sincerely
Alex


Vad jag märkt är det inte så många som verkar intresserade av Gambesoner. Vet inte om det beror på att de flesta medlemmarna inte är inne på forumet eller om man inte tycker att det är nödvändigt med Gambeson. Jag kommer iaf ta upp frågan på min träningspass i GBG ikväll och om någon i Floda skulle vilja göra det där oxå så skulle jag uppskatta det.


Jag tar på mig ansvaret för beställningen om det  är någon som vill inhandla något från detta företag. Jag har ju redan etablerat en kontakt med Alex.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #8 skrivet: 2007-11-29, 11:34:30 »
Jag skall kontrollmäta min gambeson. Kommer vi ner till de lägre priserna kan jag nästan tänka mig att köpa en för att ha i reserv..

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Mats Sjöberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #9 skrivet: 2007-11-29, 11:34:57 »
Det är inte helt omöjligt att några i mhfs vill vara med och beställa. Jag ska höra mig för. vi kan ju hämta i göteborg vid tillfälle.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #10 skrivet: 2007-11-29, 12:04:29 »
Såg att jag hade räknat fel på en dollar i min uträkning av priset på Gambesoner. Ja, ja ni får lägga på 7 spänn. Provade att räkna på om det skulle bli någon skillnad om jag räknade på Euro priset och konstigt nog var det billigare att beställa Gambesonerna i Euro istället för dollar även utan rabatt


Mats, ni är jätte välkomna med en beställning. Ju fler desto bättre.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #11 skrivet: 2007-11-29, 14:03:15 »
hmmpff.. mistanker att jag kommer fa gora en egen bestallning om en 6manader..
finns ju massor med godis i deras fonster.. handskar, armskydd,skor!
sedan ar jag lite sugen pa brigandinen, och man behover ju lite ny medeltidsgarderob om man ska dyka upp pa medeltidsdagar!
(mmm kan ni som tank vara med pa kongahalla tanka pa!)
deras priser er ju inte fel altsa..

aja..  flera manader kvar tills man kan focusera pa saker igen.. menmen..
tycker att gamben borde vara sjalvklar for er som har stal... lika sjalvklar som faktmask! och den kostar ju inte mycket mera.. mindre an en del masker till och med ju~ Sa Anders, Elin, Conny,penti,Ceasar och alla ni andra som har stal men inte skaffat gambe.. kanske borde fundera lite pa det? visst ar det varmt.. men det borde finnas en tanke om gambe om man har stal.. inte bara det faktum att man haller sig med sakerhet.. klingor blir slitna.. jackade.. och det ar latt att olyckan ar framme..

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #12 skrivet: 2007-12-02, 14:19:48 »
Citera
MagnusH wrote
tycker att gamben borde vara sjalvklar for er som har stal... lika sjalvklar som faktmask! och den kostar ju inte mycket mera.. mindre an en del masker till och med ju~ Sa Anders, Elin, Conny,penti,Ceasar och alla ni andra som har stal men inte skaffat gambe.. kanske borde fundera lite pa det? visst ar det varmt.. men det borde finnas en tanke om gambe om man har stal.. inte bara det faktum att man haller sig med sakerhet.. klingor blir slitna.. jackade.. och det ar latt att olyckan ar framme..



Gambeson är grymt bra att ha, men det är verkligen inte något krav för att träna med stålsvärd. god kontroll är de magiska orden, och insikten att sparring är för att lära, inte för att vinna (ursäkta clichén, jag känner mig som den gamle visa gubben på enbergstopp, men det är lika sant för det).

jag håller med om risken för hack i klingan som är jävligt jobbigt för oskyddad hud, så det är allas ansvar att ta hand om sina vapen.

Här är ett klipp på några som sparras med stål utan skydd, inget jag skulle göra i den här farten själv (inte för att jag tycker att det är dumt utan för att jag inte tror att jag har den kontrollen, än) men vad videon visar är möjligheten att sparras med stål, utan skydd men med respekt, kontroll och begränsade träffytor. Ett bra komplement till sparring med skydd:www.youtube.com/watch

Summa sumarum är min åsikt denna; gambeson är väldigt bra, för din egen skull och för att det ger en större säkerhetsmarginal för din sparringpartner. Det är inget krav, HEMA är dyrt nog som det är.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #13 skrivet: 2007-12-03, 09:59:43 »
Citera
Axel wrote

   
       
           
       
   

           

Här är ett klipp på några som sparras med stål utan skydd, inget jag skulle göra i den här farten själv (inte för att jag tycker att det är dumt utan för att jag inte tror att jag har den kontrollen, än) men vad videon visar är möjligheten att sparras med stål, utan skydd men med respekt, kontroll och begränsade träffytor. Ett bra komplement till sparring med skydd:www.youtube.com/watch

Summa sumarum är min åsikt denna; gambeson är väldigt bra, för din egen skull och för att det ger en större säkerhetsmarginal för din sparringpartner. Det är inget krav, HEMA är dyrt nog som det är.

Håller absolut med. Man får anpassa sig till motståndarens skydd, det är en självklarhet. Men det är ju roligare ju mindre begränsad man är av det. :-) Så ju fler som skaffar bra skydd desto roligare blir det.

Jag håller också med om att det är viktigt att träna kontroll (jag körde för övrigt ett helt pass på enbart det temat för nybörjarna alldeles nyligen). Men jag ar lite tveksam till nyttan med den typen av sparring som syns i klippet. Visst, det går fort.. men de flaggar sina tekniker (för att motståndaren skall kunna försvara sig säkert) och de begränsar sin repertoar rätt rejält. Frågan är hur nyttigt det är att träna sig själv till att INTE stöta mot ansiktet, när det i väldigt många situationer är precis just det man SKALL göra.. det blir som en sorts mer realistisk teaterfighting. Och det kan ju iofs vara kul att köra på uppvisningar (jag och Anders körde det ju på Kungahälla) men det har sina risker och ger egentligen inte en särskilt bra bild av vad det är vi håller på med.

Jag ser ingen större poäng med att köra utan masker, halsskydd, handskar och armbågsskydd. Eventuella fördelar kan inte kompensera för riskerna.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Gambeson någon?
« Svar #14 skrivet: 2007-12-03, 12:08:48 »
Hallå Andreas,


Kul diskussion det här! Ska vi flytta över den till en egen tråd så vi inte kapar Roberts?

Du skrev(jag har glömt bort hur man citerar):

"



Jag tror det finns fördelar att hämta från att sparras utan skydd, det finns ju olika typer av sparring!

Den sparring jag tror du syftar på är den som vi oftast kör under träningarna, ren "kamp" alltså med alla träffytor, skydd och med syftet att bli bättre på att slåss, enkelt nog. Positiva bieffekter är ökad känsla för timing, tempo etc.

Men man kan ju använda sparring till att träna massa olika saker. Modifiera sparringen lite så kan du lägga mer fokus på en särskild teknik, på att förbättra fotarbete, timing etc. Skillnaden mellan sparring och rena övningar blir suddig, och det är inte så konstigt, sparring är ju en övning bland andra.

Vi tränar ju mot det något abstrakta målet att bli bra fäktare, inte att bli bra på sparring med lacrossehandskar och fäktmask. Vi gör avkall på realismen i vissa typer av sparring genom att använda bluntat stål eller wasters och skydd, i gengäld kan vi fäkta mot hela motståndaren och öka intensiteten. Det man tappar då är känslan av att fäktas helt utan skydd, man blir lite för säker.

Sparras man helt utan skydd får man den känslan starkare. jag tror det är av relevans att få den känslan emellanåt, med hänvisning till målet att bli bra fäktare, inte bra "sparrare". Men det innebär inte att man också faktiskt riskerar liv och lem, man fäktas ju med kontroll! Utan skydd tvingas man ha väldigt god kontroll över var man har sitt och motståndarens vapen, en väldigt bra övning i kontroll mao.

Du skrev också:




Sammanfattningsvis menar jag att det finns ett värde i att träna olika typer av sparring (the great triangulation or what have you), man tränar olika saker med olika typer.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."