Författare Ämne: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp...  (läst 13622 gånger)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp...
« skrivet: 2008-05-04, 22:52:19 »
Vet att vi hade problem med en ringen-am-schwert/avväpnande teknik när vi tränade det i januari. Tror att alla kommer ihåg den.


Andreas översättning lyder: Ett svärdstagande


När han avvärjer eller på annat sätt binder mot ditt svärd, så greppa med omvänd vänsterhand båda svärden i klingorna. Och håll dem fast tillsammans och far med den högra handen mot din vänstra sidan med knappen nerifrån över till andra sidan över hans båda händer, och ryck där med uppåt ut åt din högra sida; så behåller du båda svärden.


Jag tror att jag kan ha hittat en lite ledtrådar i denna videon www.youtube.com/watch på YT(YouTube). Kolla in 4:03-4:10. Det är inte exakt vad som står i manuskriptet, men det är iaf mkt närmre än vad vi kom fram till. Lite annan ingång har de, men annars känns det helt rätt.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp...
« Svar #1 skrivet: 2008-05-05, 08:51:51 »
Fast den tolkningen var precis så vi gjorde. Och vi menade att den inte riktigt håller eftersom man avslutar med att dra neråt, inte uppåt.

/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp...
« Svar #2 skrivet: 2008-05-05, 09:09:37 »
Precis, vårt problem var ju inte att hitta en variant av tekniken som funkar (för det gjorde vi ju) utan att hitta en som funkade och exakt överensstämde med texten.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp om...
« Svar #3 skrivet: 2008-05-05, 13:09:46 »
Vad säger ni om jag visar ett annat klipp då? Lite annan ingång i ungefär samma teknik. I detta välkända klipp (1:51-1:54) från Gladiatores så döljer sig kanske något? Den är mer väl artikulerad än det andra exemplet. www.youtube.com/watch


Märker att jag inte hade riktigt koll på vad jag gjorde igår, men däremot skulle jag vilja hävda (även om jag har fel) att man skulle kunna tolka det första klippet som överensstämmande texten. Så här tänker jag: Och det hade ni fått redan på om jag inte hade varit ett sådant jävla pucko och inte tryckt CTRL+V istället för CTRL+X som jag skulle ha gjort Jag besparar er mina smädelser, men jag skulle verkligen förtjäna ett dussin oberhauw utan hjälm. Får återkomma med en förklaring om jag finner modet igen.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp om...
« Svar #4 skrivet: 2008-05-05, 13:16:58 »
Alltså, det finns många avbildningar av tekniker där man fattar svärden på ett sådant här sätt och gör en avväppning. Det finns också flera tekniker som fungerar. Men Ringecks text är lite förbryllande. Den tekniken som visas går på ovansidan, ner mellan och uppåt, vilket inte heller är vad som står. Vilket ju inte betyder att det inte var denna teknik som Ringeck avsåg.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp om...
« Svar #5 skrivet: 2008-05-05, 14:21:50 »

       
  • Svart börjar i nebenhut på höger sida. Vit börjar i en låg vom tag och har händerna på fel sida kroppen.

  •    
  • Vit hugger ett mittelhauw+pass vilket Svart fångar upp med en halvhandare på sin vänstra sida.

  •    
  • Svart tar ett pass samtidigt som han för sitt svärd under och över Vits händer och fattar båda svärden med halvhanden.

  •    
  • Svart passar ut på Vits högra sida och drar med sig båda svärden, så att de går över Vits båda händer, i passet. Svärden i detta läge har siktat in sig på dess mål. Vits nacke. Det är här som Svarts knapp ändrar riktning och går något neråt. Jag ser det inte som om han avsiktligen går ner med knappen utan detta sker mest pga att han gör en förflyttning och det är den snabbaste vägen för kroppen att röra sig. Detta i kombination med att tekniken utförs på pflug/skrev nivå tycker jag borde spela roll.

  •    
  • Svart lägger klingorna på nacken samtidigt som han voltar utåt med bakfoten och för knappen återigen uppåt. I slutet av tekniken har Svart knappen på den nivå högsta positionen under hela sekvensen.

Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp om...
« Svar #6 skrivet: 2008-05-05, 15:52:21 »
Jag tror det är lättare att diskutera detta på plats, faktiskt, där man kan visa vad man menar.. jag är dessutom lite för matt just nu efter VKK.

Ville bara säga att jag tittade igenom hela videon (den första, alltså) nu och anser att de på det stora hela borde skämmas. Det är en hel del som är helt knas och det som är rätt är klumpigt gjort. Fotarbetet är uselt, huggen genomgående kassa. Jag höll på att skratta på mig vid 03:44. Kung fu master...

Det finns några glimtar som visar att de trots allt säkert har nån sorts aning om vad de gör, men på det stora hela är det katastrof. Synd med tanke på de fina miljöerna och det bra kameraarbetet och klippningen..

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp...
« Svar #7 skrivet: 2008-05-05, 16:08:21 »
Angående tekniken du pratar om: Notera att den främsta anledningen till att den funkar för honom är att vitt gör sin "attack" (om man ens kan kalla den det) så fasaväckande uselt: med armarna böjda och indragna mot kroppen, med inverterat fotarbete (han passar fram med vänster och "hugger" från höger, dessutom går kroppen före svärdet), telegraferat åratal i förväg och med intensiteten hos en paraplegisk höna. Han sätter ner foten pekande helt snett bort från motståndaren, vrider den sedan ännu mer utåt, och går upp på tå med den andra foten. Först efter detta börjar det så kallade hugget. Från andra sidan. Seeega sig fram.

Vilken teknik som helst hade funkat mot den "attacken". Att blåsa hårt på honom hade förmodligen funkat.
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp...
« Svar #8 skrivet: 2008-05-05, 16:14:12 »
Anledningen till att teknikerna ser så skumma ut kan bero på att gänget i videon tillhör samma organisation som Gladiatores (vilka iofs i sina klipp ser riktigt bra ut), som grundats av en kille som bakar in mycket teaterfäktning (för att kunna visa upp). jag rä inte säker men det kan även gälla den här gruppen: http://www.adorea.olomouc.com/06-00promo.htm Det är antingen kasst ur hema-synpunkt att de blandar in showfighting,  eller lysande ur teatersynunkt att de blandar in hema. Oavsett, ska man showa till sin fäktning så blir träningen av riktig kamkonst per automatik lidande.

Jag tror också som Andreas att det här är lättare att ta på träningen, men det vore kul om folk från andra grupper än GHFS som läser det här forumet vill hoppa in i debatten emellanåt .
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp...
« Svar #9 skrivet: 2008-05-05, 16:28:53 »
Jag vill tillägga att jag absolut inte har något emot Gladiatores. Deras egna videor är riktigt bra. Det här, däremot, gissar jag att deras stackars grundare tar sig för pannan inför. Det är inte ens bra teaterfäktning. Och som HEMA är det häpnadsväckande dåligt.
-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Tekniker som vi inte riktigt har fått grepp...
« Svar #10 skrivet: 2008-05-05, 16:42:57 »
Hehe, ja du har nog rätt i det.

jag tror att det är så att nån tjeck (glömt vad han heter) har ett träningssystem som i mycket är för show men som använder sig till stor del av historiska tekniker. Gladiatores mfl tror jag använder sig av det systemet/är anslutna till honom/eller vad det nu kan vara. Det finns säkert mer till det än så, och jag kan tänka mig att många tränar både HEMA och showfäktning som två separata grejer, de i Gladiatores kan slåss "på riktigt" har jag hört från folk som träffat dom.

För att förtydliga mitt inlägg med att teaterfäktning alltid blir dålig HEMA så menar jag att om man har som mål att göra show av det så måste man träna just det på bekostnad av träningstid för straight kampsport, dels har man ett helt annat mål generellt med sin träning, och man måste t.ex anpassa teknikerna så de fungerar i ett showsammanhang (så att de är säkra, tydliga att se för publiken etc). Inget negativt med det, det gäller bara att man är tydlig med vad man gör.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."