Författare Ämne: Nylonwasterinköp - Floda eller fler...  (läst 79222 gånger)

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #105 skrivet: 2008-04-16, 16:25:05 »
Hej Christian


Det var tråkigt att du hann se min första skrivelse. Jag själv blev irriterad över Samuels inlägg och överreagerade. Samuel har gjort stora insatser och är en mycket trevlig person därav insåg jag att min första skrivelse som du refererar till var fel och över-reagerad och därmed ändrade jag den till nuvarande text omgående. Tyvärr hann du läsa den under de minuter jag korrigerade texten...  Läs mitt korrigerade inlägg som är det jag egentligen menar. Om du har samma åsikt då, säg det så ska jag kommentera på det.


I övrigt kan jag bara säga att Mattias tolkar mig helt rätt.


Med vänlig hälsning


// Conny

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #106 skrivet: 2008-04-16, 18:26:39 »
Hej Conny!

Jo, jag förstod att det sannolikt var en överreaktion från din sida, vilket inte hindrade mig från att göra detsamma.
Flodagruppens framtid är en föreningsfråga som inte har med detta inköp att göra annat än genom förslaget att överskottet skulle gå till att köpa in material för att förbättra utbildningsmöjligheterna i Floda. Naturligtvis finns det medlemmar i Floda, som jag själv, som har skaffat utrustning för sparring, men det är inte alltid det finns tillgång till två sådana personer. Ett minimum av en uppsättning om Två hjälmar, två par handskar och två wastrar ser jag som något som skulle finnas för utlåning både i Göteborg och Floda för att säkerställa att sparringsövningar är möjliga även om personerna med egen utrustning inte är där. Jag var under intrycket att utrustning för utlåning i detta syfte redan fanns i Göteborg och därav förslaget.

Nu angående överskottet. Min åsikt att det inte är självklart att pengarna skall gå till GHFS är baserat på det faktum att detta var en sambeställning och om allt gått enligt planerna så skulle det inte funnits något överskott. Jag har full förståelse att du lägger på en summa när du genomför beställningar för föreningens räkning och att eventuellt överskott därefter tillfaller föreningen. Det är både rätt och riktigt.
I denna beställning satte jag priset så att inbetald summa skulle överensstämma med kostnaderna. Sedan blev det strul med transporter och vi fick till sist en andra sändning till försäljning. Eftersom jag förhandlat fram diverse rabatter med leverantören så visste jag att kostnaderna för den andra sändningen skulle bli lägre än den för den ursprungliga. Jag hade naturligtvis kunnat sänka priset så att det blev lägre och allt gick jämnt upp. Jag ansåg att en prissänkning skulle vara orättvist mot de som köpt wastrar i den ursprungliga beställningen och behöll således priset detsamma med avsikt att efter alla inbetalningar gjorts, redovisa totalresultatet och fråga vad alla som köpt av mig önskade göra med överskottet. Det var aldrig någon avsikt att skapa ett överskott utan det skedde enbart i rättvisans namn. Jag är övertygad om att andra som gjort sambeställningar, med andra medlemmar i föreningen, (som t.ex. Roberts  Gambesoner och Andreas diverse beställningar) hanterat dem på sådant sätt att inkomster och utgifter balanseras jämnt mot varandra. I  sista änden är detta ett överskott som egentligen aldrig skulle existerat och eftersom detta är en sambeställning som jag ombesörjt så är det upp till de som varit med i beställningen att avgöra vad som skall ske med pengarna. Om det sedan är dessa personers önskan att summan skall gå till GHFS så är det naturligtvis bra.

- Christian

PS
Angående handskar så har jag haft kontakt med TimeSeller i frågan ett tag och de har börjat utveckla egna produkter avsedda för HEMA. De skickade mig första exemplaret av deras nya handske, efter att jag diskuterat prototypen med dem, och nu finns den till försäljning på deras hemsida.

http://www.thetimeseller.com/eng/item/SAR_RFG001.html

Personligen så tycker jag mycket om den. Den skyddar inte riktigt lika väl som de lacrossehandskar som föreningen använder, men rörligheten är bättre och de är gjorda för långsvärdsfäktning. De personer i Floda som testat handskarna verkar även de tycka om dem.
DS

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #107 skrivet: 2008-04-16, 21:13:19 »
Självklart ska saker och ting ske "by the book" annars blir det ett mindre kaos och växande anarki när det gäller pengar och beslut. Mitt inlägg var mer som en motion till styrelsen.


För övrigt så är jag inte längre med i styrelsen. Av floda-gruppen så är Elin med i styrelsen, om jag har förstått det rätt, men är hon informerad om detta? Är hon informerad om möten?
Det finns mycket i det som Conny skriver som jag skulle vilja diskutera. Jag ska prata med Elin så får hon framföra detta på nästa styrelsemöte.


Vi tränar 10-12 söndagar i Floda, det vore kul att se någon från stan dyka upp spontant ibland.


/Sam

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #108 skrivet: 2008-04-17, 07:03:08 »
Jag och Christian har pratat om saken i telefon. No hard feelings från endera och vi är överens (som jag uppfattar det). Jag har sagt min åsikt om var jag tycker överskottet ska gå. Skulle det vara så att någon som köpt en nylonwaister önskar få tillbaka 91 kr har jag inga problem med det. Christians åsikt om att detta var en sambeställning och inte ett GHFS inköp är korrekt. Jag har varit lite för snabb i min bedömning. Jag hoppas inte jag med mina inlägg har skrämt någon som nu önskar få pengar tillbaka att våga säga det.


Vad gäller det övriga jag har dragit upp, material samt Flodas utveckling som grupp / enhet bör inte detta diskuteras i denna tråd. Jag ser dock gärna att diskussionen fortsätter i en annan tråd eller på annat sätt.  


// Conny

Utloggad Christian Bergsten Karlsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #109 skrivet: 2008-04-23, 12:54:00 »
Som Conny sa så är vi överens och det finns inget ont blod oss emellan.


Resultatet blev som ni vet att ni som köpt nylonwastrar har rätt att besluta vad som skall göras med er andel av summan. Att få in allas önskemål kan lätt ta en evighet så därför sätter jag en tidsfrist. Tio dagar! Har ni inte meddelat vad ni önskar så anser jag er röst lagd på att er andel skall tillfalla föreningen (med mål att bekosta utrustning till Floda). Ni som redan har meddelat ert önskemål på detta forumet ger jag dessutom möjlighet att, om ni så önskar, ändra ert beslut. Samma tidsfrist gäller er. Även om ni inte bryr er om frågan så är det trevligare om ni svarar ändå, så det i efterhand inte kvarstår några frågetecken.


Den 3 Maj klockan 15:00 stänger jag boken.


- Christian


PS Vänligen sprid detta vidare. DS

Utloggad Jonas Fredrikson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Re: Nylonwasterinköp - Floda eller fler..
« Svar #110 skrivet: 2008-04-27, 20:17:43 »
Mina pengar tillfaller Christian, då jag anser det vara gott nog att han får lite för den tid och ansträngning som lagts ner på det hela (krånglet med felskick osv). Jag har redan pratat med Christian om detta, men han bad mig lägga in det på forumet så det inte blir några missförstånd.

Mvh
Jonas F (Flodagruppen)
"War can't determine who is right, only who is left."
"Change is the one constant in our universe."