Ett generellt tips är att försöka känna på just det svärdet du vill köpa, eller om du inte kan själv be någon vars kännedom du litar på göra det. I ditt fall är det t.ex lätt att ta en dagstripp till Dick i Örebro som oftast har flera svärd inne, eller vänta till Swordfish och kolla på grejerna Albion tar med (eller känn på de som finns i föreningen och sen köpa sitt eget av samma modell.
En sak som jag inte tror är något större problem men som kan vara värt att komma ihåg (speciellt om du köper begagnat) är att svärden kan variera i kvalitet och egenskaper även om det är samma modell, sånt beror ju på vilket material som använts, smedens dagsform, när de tillverkades etc, så en produktlinje som känns på ett visst sätt idag inte säkert är helt likadan om den tillverkas två år senare. Mitt och Anders lutelsvärd är bra exempel på det, de har samma klingmodell och väldigt lika kors men de känns rätt olika. Jag vet inte om det är så med Albion, de verkar vara väldigt jämna i sin kvalitet, men jag har hört olika om t.ex Lutel och Pavel Moc beroende på när de tillverkats.
P.S Mitt Lutel känns väldigt bra för mig, men jag kommer sälja det och köpa ett Albion Meyer när tillfälle ges, ombyte förnöjer.