Författare Ämne: Schielhau/Schiller - tolkning (och hej!)  (läst 17809 gånger)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Schielhau/Schiller - tolkning (och hej!)
« Svar #15 skrivet: 2008-08-13, 11:25:09 »
Citera
christofer wrote
Är det detta som är "gerechten armen" mot hans hugg?

"uff gerechten" betyder ungefär "utsträckta" eller "uppsträckta", i detta fall "utsträckta". Så ja, det är det.
Citera
christofer wrote
Sorry, skulle ha sagt att jag menade ert grundkurshäfte 2008.  Går steget rakt fram?  Kommer klingan att ha en jämn höger->vänster-rörelse genom hela hugget, eller för man först över den till vänster, och hugger sedan mer vertikalt?

Ah, OK. Hade inte kollat in de bilderna än. Passet går i princip rakt fram. Om klingan går helt vertikalt eller lite snett beror lite grann på vad man vill uppnå med sitt schiel. Skall man till exempel bryta garden pflug är det (tycker jag) lättare att hugga lite snett. Skall man ta emot ett flackt buffelhugg kan man gott hugga helt vertikalt.  
Citera
christofer wrote
Hmm. Sammanfattning: om vi gör vår teknik, men håller upp händerna för att skydda huvudet, som man skall i Zwerch, och håller ut armarna mer åt vänster, så är det inte en alltigenom dålig teknik, dock fortfarande ingen Schiller.


Det kan väl vara en bra sammanfattning, ja :-)

 -Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad christofer hemlig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Re: Schielhau/Schiller - tolkning (och hej!)
« Svar #16 skrivet: 2008-08-13, 11:50:43 »
Tack för att ni tog er tid att såga vår tolkning, och tack Andreas för att du förklarade hur vi bör göra istället.  Vi ber att få återkomma med en rapport om hur vi lyckas.  Nu går jag ut i trädgården och övningshugger :)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Schielhau/Schiller - tolkning (och hej!)
« Svar #17 skrivet: 2008-08-13, 12:35:00 »
Citera
christofer wrote
Tack för att ni tog er tid att såga vår tolkning, och tack Andreas för att du förklarade hur vi bör göra istället.  Vi ber att få återkomma med en rapport om hur vi lyckas.  Nu går jag ut i trädgården och övningshugger :)

De nada. Synd att det är så jobbigt att förklara saker i textform. Detta hade varit mycket enklare om vi vore i samma rum med varsitt svärd. :-) Lycka till!

Detta kanske kan vara till hjälp:

http://www.ghfs.se/ringeck/Ringeck 1.3.pdf

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Schielhau/Schiller - tolkning (och hej!)
« Svar #18 skrivet: 2008-08-14, 00:02:30 »
Om man kastar händerna åt vänster och går över i tumgrepp så får man rätt naturligt ett bra schiller som går vertikalt. Det kan vara en hint. Men vi får slänga upp en film med finliret.

/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad christofer hemlig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Re: Schielhau/Schiller - tolkning (och hej!)
« Svar #19 skrivet: 2008-08-14, 02:01:10 »
Ja tack, jättegärna film.  Jag tyckte det var svårt att få kraft i hugget, och det blev svårare ju "vertikalare" hugget gick. Det gick bättre med "tumgrepps"-tricket.Ringeck-pdf:en: Woohoo!  Vi har hittills bara kört efter Lindholms bok. (Inget ont om den, men den är alldeles ensam, och inte så tjock, så att säga.)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Schielhau/Schiller - tolkning (och hej!)
« Svar #20 skrivet: 2008-08-14, 09:24:28 »
Citera
christofer wrote
Ringeck-pdf:en: Woohoo!  Vi har hittills bara kört efter Lindholms bok. (Inget ont om den, men den är alldeles ensam, och inte så tjock, så att säga.)

Hoppas ni har nytta av den. Det är något av en "beta" än så länge, den kommer att uppdateras och kompletteras framöver. Jag är tacksam för feedback rörande vad som är oklart, svårbegripligt etc.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)