Författare Ämne: till er som var på gårdagens träning (grundkursen)  (läst 7841 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
till er som var på gårdagens träning (grundkursen)
« skrivet: 2008-08-29, 08:59:41 »
Jag pratade om vikten av att inte parera statiskt med halvsvärdsgreppet, som Kalle så trovärdigt demonstrerade kan det göra jävligt ont att bli kastad på hårt golv så vi kan inte alltid köra så hårt som Jocke gör i den här videon, men här är iaf ett mycket bra exempel på hur det kan gå om man parerar statiskt (det man ska göra är såklart att föra undan attacken åt sidan när man parerar, som i all fighting):

http://uk.youtube.com/watch\?v=4l7u917JctY
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: till er som var på gårdagens träning (grundkursen)
« Svar #1 skrivet: 2008-08-29, 09:10:07 »
Du hade misslyckats med att skapa en korrekt länk, så jag fixade den åt dig, Axel.

De som vill lära sig falla på hårt golv kan ju alltid ta Guy Windsors klass på Swordfish :-)

Ang. mortschlagparaden är det väl ganska givet, men jag kan ju ändå kommentera att man förutom att föra attacken åt sidan naturligtvis passar på att sätta spetsen i nyllet på motståndaren i samma rörelse. Eller slå in med knappen.

-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: till er som var på gårdagens träning (grundkursen)
« Svar #2 skrivet: 2008-08-29, 10:15:32 »
Det här påminner mig om ett samtal och gott skratt jag och Thomas Hageus (tror jag det var) hade om en gammal svensk bajonettmanual där man lärde eleverna att parera låga stötar med tväshållet gevär, helt statiskt naturligtvis. Känns som att det är lite tur att vi haft fred i 200 år ;)

/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill