Författare Ämne: Sammarbete med Allstar i Tyskland  (läst 10051 gånger)

Utloggad Daniel Annat

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Sammarbete med Allstar i Tyskland
« skrivet: 2008-11-18, 17:39:48 »
Hej!


Jag är ny här på foumet. Jag heter Daniel och har tränat en termin på MHFS.


Som nybörjare inom den här sporten slog det mig att det finns ett fåtal probukter som är tillverkade enbart för vår verksamhet. Folk får laborera med escrima/mc och hockeyskydd och man får modda upp skydd som inte är avsedda för historisk fäktning med blandade resultat.


Jag har därför lämnat en förfrågan till Allstar i Tyskland om de inte kunde tillverka en produktlinje avsedd för historisk fäktning. Till min förvåning var de mycket positiva och ville att jag skulle skicka moddade fäktmasker/fäktmästarjackor eller bilder/ritningar på sådana till dem.


Jag tog därefter kontakt med Dierk och Roland på Hammaborg och de har "tagit tag i saken" på sitt håll i Tyskland. Det känns som  om detta ska bli bra så behöver jag synpunkter/förslag/feedback från olika håll. Jag ber er således komma med konkreta förslag om vad som behöver göras.


 


Mvh


Spinoza

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Sammarbete med Allstar i Tyskland
« Svar #1 skrivet: 2008-11-18, 21:02:13 »
Daniel, jag utnämner dig här med till veckan, kanske till och med årets brandman.
Detta låter hur bra som helst. Jag återkommer med förslag vid ett senare tillfälle.
Är Allstar bara intresserad av att göra skyddsutrustning eller kan de även tänka sig att tillverka träningsvapen.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Daniel Annat

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Re: Sammarbete med Allstar i Tyskland
« Svar #2 skrivet: 2008-11-19, 15:58:08 »
Man bockar och bugar, till och med rodnar klädsamt =)


Har kollat runt på lite andra forum och det visar sig att folk börjat tröttna på det här. Några utländska "kolleger" har tagit kontakt med kinesiska, respektive franska tillverkare i samma syfte som jag.


Det är dags att leverantörer/tillverkare börjar inse hur stor och köpkraftig kundkrets de går miste om. Jag skulle inte alls bli förvånad om historisk fäktning är lika stor, om inte större, än sportfäktning i Sverige.


Vad gäller träningsvapen så är jag som sagt fortfarande nybörjare och känner mig inte tillräckligt kunnig för att ta den matchen. Jag skulle tro att ni som är sveriges största klubb har en gedigen kunskap om vad som behövs göras. Kanske ni skulle kunna ta tag i det här, jag kan som sagt förmedla den kontaktpersonen jag har på Allstar om det skulle bli aktuellt.


Nästa fråga är handskar, jag tror inte att Allstar är rätt företag för detta. Lacrosse/hockeyhandskar är förvisso funktionsdugliga men: De är inte snygga, de är klumpiga och inte avsedda för vår verksamhet.


Revival i USA har gjort ett tappert försök med sina medium sparring handskar. Tyvärr så är kvalitén undermålig med spruckna sömmar o.s.v och skyddsmässigt lämnar de en del att önska. Så det finns en del att göra på den punkten också. Säkert har någon pryltokig individ odlat en bra kontakt med någon tillverkare/leverantör som vi kan spinna vidare på.


Väl mött


Spinoza

Utloggad Magnus Mårtensson

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Re: Sammarbete med Allstar i Tyskland
« Svar #3 skrivet: 2008-11-24, 17:20:21 »
Enormt bra ide. Jag har själv funderat på att börja modda skydd med hjälp av vacuumbord, men får du igång Allstar så vore det helt fantastiskt!  Det bästa vore som tidigare snackats om moderna skydd med en touch av medeltid (bara en touch dock).Jag hade inte haft något emot halsskydd i plast inspererade av den här rackaren:http://www.darksword-armory.com/images/gorget2full.jpg Rent praktiskt med skydd är nog något nån annan skall svara på dock.
Talk is silver, violence is golden.

Utloggad Daniel Annat

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Re: Sammarbete med Allstar i Tyskland
« Svar #4 skrivet: 2008-11-25, 22:02:04 »
Hej Magnus!


Det var en sjysst gorget får jag säga. Tanken är dock en jacka med alla nödvändiga skydd integrerade. Har du möjlighet/kunskap om att tillverka skydd i plast så kör på, jag hade lätt varit intresserad av vad du har att erbjuda.

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Sammarbete med Allstar i Tyskland
« Svar #5 skrivet: 2008-11-26, 19:09:39 »
Det som jag tycker vore intressantast är en hjälm, som ser bra ut, har förstärkt skydd i visiret, men som ändå är heltäckande för nacken. Fördelaktigt något som går ned och skyddar halsen likt en ett kragskydd, men som ändå inte blir särskilt tung, och andas bra.  Kanske en maskvariant som öppnas likt motocykelhjälmar? så de kan sitta fast bra, ricktigt spända på huvudet. Sedan, efter det, kommer i min mening något som skyddar resten av kroppen.. plastlammer i lättandandes nätmaterial med en ytbehandling så att de tål stryk kanske? sedan är det väl sådan där shock foam som är av största intresse.

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Sammarbete med Allstar i Tyskland
« Svar #6 skrivet: 2008-11-29, 01:04:59 »
Om det skall bli en jacka som innehåller alla väsentliga skydd så vill jag "pusha" för att det finns ett ryggradsskydd så att vi kan kasta varandra utan att skada varandras ryggar.


Personligen vill jag ha mindre skydd. Alltså ordentliga skydd för lederna och vissa andra delar som sticker ut. Så som: armbågar, nyckelben, de benen som sticker upp på axlarna, knän+smalben+fotknölar, handleder, alla leder i händerna och ett bra skydd för revbenen.


Hjälmen vill jag skall ha ett ordentligt nackskydd. Den är helt oskyddad för tillfället. Vill även att hjälmen skall vara klädd med något som gör att vibrationerna och ljuden minskar. Något slags extra filling skall medfölja som gör att man kan justera sin hjälm efter sin huvudform. Har sätt att detta finns till en del cykelhjälmar, lite extra skumplastbitar som man lätt kan fästa med kardborreband.


När jag läste idéerna på hjälmar här verkar det som att man skall någon slag gorget som har nätet fäst i sig och som man skall koppla ihop med sin hjälmdel, något liknande en salathjälm vid två punkter. Jag får nog göra en skiss på detta, tror jag om ni skall förstå exakt hur jag tänker. Kanske får ta patent på den först bara. Nätet är för att vi inte skall peta ut ögonen på varandra och gorgeten för att vi inte skall punktera varandras halsar. Det blir så jävla halt på golvet då


Fortsättning följer...
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Daniel Annat

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Re: Sammarbete med Allstar i Tyskland
« Svar #7 skrivet: 2008-12-01, 21:18:40 »
Hej Robert & Co.


Din idé avseende jackan går helt i linje med vad Hammaborgkillarna föreslog. Vad gäller hjälm/mask så kommer den förmodligen vara baserad på vanliga fäktmasker (det är ju det som Allstar kan bäst, dessutom blir det billigare för oss).


Ett rejält nackskydd är också efterlyst av Hammaborgarna och jag vet att de tagit upp frågan med Allstar. Jag hade en idé om att hämta design från kendomaskerna i sytfe att få skydd för axlar/nyckelben. Tyvärr blir det nog för klumpigt när man kör närkamp med kast o.s.v