Författare Ämne: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8  (läst 20651 gånger)

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« skrivet: 2009-02-08, 15:04:49 »
Hej allihopa!


Onsdag vecka 8 kör vi igång med första träningen i det som ska komma att bli Skaraborgs historiska fäktskola (namnet kommer diskuteras innan vi registrerar oss som förening).


Vi kommer att hålla till i Grangärdesskolans gymnastikhall mellan 18:30 - 20:30 varje onsdag framöver. TIll att börja kör vi som kompisgäng och delar bara på lokalhyran. Så snart vi har en grupp som verkar genuint intresserade kommer vi att registrera oss som förening här i Mariestad. Därtill kommer diskussioner om annonsering med mera att starta.


Idag är vi mellan 4 - 7 personer som kommer träffas där samtliga är nya förrutom jag och Johannes van der Wijk (som tidigare rest från Töreboda för att träna med GHFS). Ska även se om man inte kan få med Christian som tränade i GHFS innan han flyttade upp till Götenetrakten.


Jag rapporterar vidare här hur det går och så småningom kanske det kommer ut lite klipp på youtube ;)


/Jacob

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #1 skrivet: 2009-02-08, 15:12:19 »
Kul att ni kommer igång, Jacob! Lycka till och kom och hälsa på oss med alla dina minions så småningom.. :-)-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #2 skrivet: 2009-02-08, 23:23:50 »
Bra jobbat!

Vänta inte för länge med föreningsregistreringen.

Det är inte bara arbete med att vara förening, man får pengar för det med. Som studiegrupp till exempel. Det täcker kanske inte lokalhyran. Men det hjälper sannerligen till!

Som sagt. Lycka till!

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #3 skrivet: 2009-02-09, 00:12:54 »
Skönt att höra att detta är en realitet. Du får skriva till oss när du vill att vi kommer upp och får spö! 4-7 st låter som en bra startgrupp. Ni kan ju anmäla det som en studiecirkel iaf så att ni kan få lite pengar för att köpa in material eller hyran. Hoppas att livet och jobbet är bra och hoppas vi ses snart. Hoppas att det kommer filmer snart. Du är ju redan addad på YT så jag kommer allt märka när du lägger upp något.


Hoppas det går asbra och hoppas att vi kan göra något gemensamt på Medeltidensvärld i år, om den fortfarande kommer vara öppen?


Ha det bäst! /Robert
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #4 skrivet: 2009-02-09, 08:44:11 »
Fan vad sjysst! Andreas kan kanske lägga upp en enkel sida med kontaktuppgifter, plats och träningstider på shfs.se

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #5 skrivet: 2009-02-09, 09:06:49 »
bra jobbat kusin! Du kommer vara Skövdes Kill Bill när du glider runt i sportbilen med svärd i sätet bredvid.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #6 skrivet: 2009-02-09, 15:17:31 »
Är det inte EPA som gäller i skövde?

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #7 skrivet: 2009-02-09, 16:30:44 »
Inte sedan Jacob och Ann-Marie flyttade dit och ställde allt på ända!
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #8 skrivet: 2009-02-11, 22:29:54 »
Hmm.. ska fundera på att "Epa-registrera" mustangen med en stor traktortriangel i aktern för att få lite mer småstadskänsla ;)


Vi kommer att köra 5 onsdagar i rad nu som en "privat" grupp. Därefter kommer vi att registrera oss som förening i Mariestad. Jag vet inte om vi kan registrera oss som studiecirkel för att få från ABF för det kan krocka med kommunens lokalbidrag som åtmindstånde tidigare varit väldigt gynsamma samt att man kan ansöka om ett startbidrag hos kommunen.

Utloggad Dennis Ljungqvist

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 79
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #9 skrivet: 2009-02-12, 17:35:46 »
Hej Jacob


Jag har hålt på och jobbat med de kommunela bidragen till våran fäktskola och efter att ha gjort allt man skall med medlemmsnärvaro och olika papper så har jag fått till svar att jag inte får någoting endå. Detta pga att när man skall skicka in allt pappers arbetet till bidragen(kommunalt och statligt) skall även det stå med ett föreningsnummer som man skall få ut av sin överligande organisation. Då vi som en sådan ny aktivitet saknar en sådan organisation(än så länge) blev jag nekad. Se till att kolla upp allt detta med kommunen innan du lägger ned för mycket tid. Din kommun kan ha lagt upp det hela anorlunda eller kanske är snällare . Men om du lyckas hitta ett kryphål så får du gärna säga det till mig


Mvh Dennis (Kungshamns historiska fäktskola)
Morituri te Salutamus (Vi som snart skall dö saluterar er!)

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #10 skrivet: 2009-02-12, 21:02:28 »
Tjenare Dennis och tack för inlägget. När jag var i kontakt med kommunen så sa hon att (iaf för att få lokalbidrag) räcker med att man registrerar sig hos kommunen som förening. Detta tycks vara någon "lightversion" enbart för kommunens register och inte till skatteverket för att få organisationsnummer. Hon har skickat hem det pappret man ska fylla i för en sådan registrering och för den blanketten ska man endast skicka in styrelsefunktionärer + verksamhetsberättelse/årsmötesprotokoll + stadgar. Däremot ska man ange riksorganisation vilket som du så riktigt påpekar att vi saknar. Kanske kan detta bli samma hållhake som den ni stött på.


Jag fick nyss hem papprena och har ännu inte hunnit konfronterat kommunen med frågan. Har ni i Kungshamn istället ansökt om ABF-stöd eller något dylikt?


/Jacob

Utloggad Dennis Ljungqvist

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 79
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #11 skrivet: 2009-02-12, 22:19:53 »
Hej Jacob igen!


Det vi sökte av kommunen var ett bidrag för närvron innom föreningen och det är så vitt jag vet det enda kommunala bidraget för föreningar i våran kommun bortset från tex pansionärs och kultur bidrag. Det kan helt enkelt vara så att när vi reggade oss så gjorde vi det som ungdomsförening vilket gjorde att vi fick billigare lokalhyra av kommunen. Jag tror det var typ 49 kr/tim istället för typ något mellan 55-60 kr/tim. Det kanske är det vår kommun har istället för ett lokalbidrag. Jag har hört att det skötts lite olika runt om i landet, Hade vi fått det andra bidraget så hade vi fått 24kr per pass till plus det statliga som jag inte har en anning om hur mycket det var på. Sedan skall det också tilläggas att våran kommun är en av de kommuner som lägger minst pengar per person på föreningslivet.


Vi har tyvärr inte hunnit med att söka om några andra bidrag än. det var för typ en vecka sedan jag fick reda på att vi inte skulle få närvarobidraget. Hoppas ni får till det iallafall
Morituri te Salutamus (Vi som snart skall dö saluterar er!)

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #12 skrivet: 2009-02-17, 20:12:06 »
Jacob, see till att få med bararossa aka kristian tyrann, han har ju ett gäng på tre pers som behöver stryk, omgående, hårt och ofta. utbölingar ska veta hut!


/Sam

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #13 skrivet: 2009-02-17, 22:15:06 »
Jag snackade med barbarossa igår och det är inte omöjligt att han kommer att dyka upp framöver (inte minst när han blivit en ypperligt välutbildad bilist och har kortet i näven).


Dock kommer redan i morgon (första träningen) en swordsmate till Kristian som bor i metropolen Mariestad och han var riktigt peppad.


Just nu i inledande stund är vi så många som 9 personer som drar igång det hela (varav 8 är med första träningen).


/Jacob

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #14 skrivet: 2009-02-18, 17:53:12 »
Helt underbart! Hatten av till er för vad som ser ut att bli en riktigt lyckad start. Keep up the good work!
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)