Författare Ämne: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8  (läst 21099 gånger)

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #15 skrivet: 2009-02-19, 12:45:35 »
Tack Niklas!


Gårdagens träning var lyckad. Vi körde uppvärmning (inkl burpies ;) men ingen hårdare fys för att hinna med så mycket av fäktningen som möjligt.


Därpå hade vi genomgång av svärdets delar, dess historia och lite kring vilken dokumentation som ligger till grund för vår träning.


Den stora delen av passet gick vi igenom samtliga garder, sekundära garder och huggen. Avlutade med 2,5 min lätt shinaisparring per par så de fick prova hur det känns när adrenalinet far upp och man glömmer av att andas vilket även ger en hint om att konditionsträning är viktig för fäktning :)


Nästa träning kommer främst fokusera på vom tag och zhornhaw samt fotarbete. Vi kommer börja gå in på teknikerna ifrån zornhaw.


Samtliga som var med fattade tycke för fäktningen (även om det är skitrörigt för dem efter förstapasset ) och ansträngde sig verkligen till att försöka göra garder och huggen rätt. Det känns som en väldigt bra kärntrupp att börja med och spridda i åldrarna 17-36 år.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #16 skrivet: 2009-02-19, 13:25:41 »
Kul! Jag tror det kan vara en bra idé att låta dom sparras lite på en gång, då får man direkt en känsla för avstånd, timing och hur fighten går till, det kan vara svårt att relatera till sånt i vanlig teknikträning annars.

Och som Martin W säger, folk kommer ju dit för att få slåss, då ska dom få göra det med :).

P.S kom ihåg att låta dom träna alla hugg från alla olika garder, jag vet att det för mig så lätt blir  att man bara kör höger vom tag när man visar något, sen fastnar man där i sparring med.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #17 skrivet: 2009-02-19, 18:15:17 »
Tack för P.S. Axel. Ska tänka på det, för man blir lätt insnöad på vom tag när man ska visa just huggen.


Jo, sparringen kan ju bli ett lite kul leksamt inslag som "belöning" av en bra träning. Genom att hålla det till korta sparringsessioner de sista 15 minutrarna ett sparringpar åt gången och de övriga tittar på hoppas jag även att åskådarna ska kunna se skillnad på korrekta tekniker och "slarv". Nu när vi inte är så många heller så har man ju möjlighet till det upplägget samt att man känner att man har koll på sparringen så det inte "spårar ur".

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #18 skrivet: 2009-02-20, 14:24:07 »
Om de tycker det är lite rörigt med alla garder och positioner+ hugg så se till att tipsa dem om grundkurshäftet som ligger gratis här. Det hjälper en mkt och det är skönt om du får in det från början att de kan kärnan av kampkonsten. Vill de så kan de ju ladda ner Andreas underbara översättning av Ringeck oxå.


Låter som ett väldigt bra upplägg hittills och försök att få in de elementet som Axel sa.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #19 skrivet: 2009-02-21, 10:07:01 »
Citera
Robert Molin wrote

Om de tycker det är lite rörigt med alla garder och positioner+ hugg så se till att tipsa dem om grundkurshäftet som ligger gratis här. Det hjälper en mkt och det är skönt om du får in det från början att de kan kärnan av kampkonsten. Vill de så kan de ju ladda ner Andreas underbara översättning av Ringeck oxå.


Låter som ett väldigt bra upplägg hittills och försök att få in de elementet som Axel sa.




Jag tog mig fräckheten att ge dem länkarna till texterna (och ghfs.se) redan innan vi körde igång vår första träning. HAr för avsikt att även ha med båda till varje träning så folk har möjlighet att bläddra och diskutera. Själv studerar jag Andreas översättning oerhört mycket nu för att få tillbaka minnet om teknikerna samt blänkare om vad som är viktigt att lära ut. Tycker båda häftena är helt oumbärliga. Men tack iaf ;)

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #20 skrivet: 2009-02-26, 15:13:46 »
Lite uppdatering från Mariestad:


Igår hade vi vår andra träning (kör ju än så länge bara 1 gång/vecka).


Vi var totalt 8 stycken fäktsugna som samlades denna onsdagkväll. Intresset utanför denna grupp verkar enormt från de som hört runt bland vänner och bekanta och vi skulle lätt kunna bli det dubbla. Dock har vi idag svärd så det precis räcker samt tre hjälmar vilket gör att vi än så länge kan öva tekniker där "mottagaren" av hugget har möjlighet att skydda skallen. Jag tror dock att flera av dessa skulle kunna tänka sig att köpa egen hjälm om det ges tillfälle.


Hur som helst repeterade vi garderna och positionerna lite kort samt att jag påpekade mer på fotarbetet.


Därpå gick vi in på zhornhaw och började med huggövningar solo så man får möjlighet att gå in och peta på detaljer (din spets är inte riktad mot motståndaren, du står på linje efter ditt pass, du stannar med hjaltet för långt ut på din högersida e.tc. )


Därefter provade de zhornhaw mot zhornhaw och stannade upp efter varje hugg för att försöka känna vem som är stark/svag och vem som har spetser rätt riktad och utgör mest hot). Sen hann vi gå igenom de två första zhornhawteknikerna (hugg + stöt samt föra svärdet tillbaka + ner på andra sidan om motståndarens svärd vid en kraftfull avvärjning).


Avslutade med 2,5 min shinaisparring per par.


/Jacob

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #21 skrivet: 2009-02-26, 21:53:18 »
Låter underbart!

Snygg känga mot conny där med masker.. men jag tror han fortfarande focuserar på att få våra egna nybörjare att känna sig skyddade först.
Men vem vet, är ni några stycken kan det ju bli lönt för er med att göra en beställning!

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #22 skrivet: 2009-02-26, 22:27:09 »
tja, nu var det ju inte riktat som en känga. Jag har redan annonserat om att vi gärna är med på framtida sambeställningar men jag förstår din point. Det kan vara lönt med egen beställning om man är många. Nu handlar det dock kanske om ett par tre stycken som känner att de har råd att investera i tidigt stadium.

Utloggad Mattias Moberg

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1832
  • "Med folket, mot etablissemanget, för monarkin"
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #23 skrivet: 2009-02-26, 22:39:33 »
Jag gjorde en 'kupp' tidigare och såg till att Samuel fick hålla en del av hjälmlagret hemma hos sig. Han sålde hela rasket på mindre än en månad. Vi skulle kunna göra något liknande för er och skicka tre-fyra hjälmar som du kan betala av när de är sålda.

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #24 skrivet: 2009-02-27, 06:57:48 »
Magnus! Hjälmar är inget problem vilket jag även har sagt till Jacob. Problem är det däremot med handskar och nylonsvärd. Dessa är jag mer försiktig med att sälja till andra föreningar då jag inte kan få tag på dessa lika lätt. Vill Jacob ha ett gäng hjälmar behöver han bara be om det - vilket han utan tvekan vet.


// Conny - som inte uppfattade det som Jacob skrev som en känga.

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Fäktskola i Mariestad startar vecka 8
« Svar #25 skrivet: 2009-03-03, 12:07:42 »
Tack Conny.


Jag skickade ut fråga till killarna förra veckan. Ska även påminna dem på träningen i morgon. Vad är det för modell på de som finns inne nu? Är det fortfarande 350 NW som gäller? Kostar de ännu 550 kr? Mattias idé är smart som han gjorde till Floda. Det är av någon anledning alltid lättare att få folk att köpa om de kan få grejjerna direkt. Men jag ska först pusha på de som direkt kan säga sig vilja beställa en hjälm.


/Jacob