Lite uppdatering från Mariestad:
Igår hade vi vår andra träning (kör ju än så länge bara 1 gång/vecka).
Vi var totalt 8 stycken fäktsugna som samlades denna onsdagkväll. Intresset utanför denna grupp verkar enormt från de som hört runt bland vänner och bekanta och vi skulle lätt kunna bli det dubbla. Dock har vi idag svärd så det precis räcker samt tre hjälmar vilket gör att vi än så länge kan öva tekniker där "mottagaren" av hugget har möjlighet att skydda skallen. Jag tror dock att flera av dessa skulle kunna tänka sig att köpa egen hjälm om det ges tillfälle.
Hur som helst repeterade vi garderna och positionerna lite kort samt att jag påpekade mer på fotarbetet.
Därpå gick vi in på zhornhaw och började med huggövningar solo så man får möjlighet att gå in och peta på detaljer (din spets är inte riktad mot motståndaren, du står på linje efter ditt pass, du stannar med hjaltet för långt ut på din högersida e.tc.
)
Därefter provade de zhornhaw mot zhornhaw och stannade upp efter varje hugg för att försöka känna vem som är stark/svag och vem som har spetser rätt riktad och utgör mest hot). Sen hann vi gå igenom de två första zhornhawteknikerna (hugg + stöt samt föra svärdet tillbaka + ner på andra sidan om motståndarens svärd vid en kraftfull avvärjning).
Avslutade med 2,5 min shinaisparring per par.
/Jacob