Författare Ämne: Nidingbane igen, resa till Örebro  (läst 20585 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Nidingbane igen, resa till Örebro
« skrivet: 2007-03-19, 13:10:44 »
Jag mailade föreståndaren för Nidingbane (www.nidingbane.se) för att höra mig för om gambesonerna och fäktmasken han har till försäljning (eller mer exakt instruktörsskyddet på masken).

Han verkar bussig, och erbjöd mig gratis resa till Örebro för att kolla på grejer, så om ni hittar något på hemsidan som verkar kul, och det finns i lager, så kan jag åka dit och fingra på dem åt er. Örebro är bytesstation om man ska till Falun, vilket jag ska i påsk, så då kan jag åka förbi butiken.

/A
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Tony Backman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #1 skrivet: 2007-03-20, 13:00:24 »
funderar på en sån där Medeltida 1½handssvärd 014 C som finns på hemsidan, men blev lite skeptisk eftersom den är mycket billare. och märkte att det är kolstål istället för fjäderstål och jag vet inte vad skillnaden är? verkar väga ruskigt lite också. skulle det va ett jätte dumt val ? Jag är ju också en sån som väljer lite efter vad som verkar snyggt och sen är jag inte så stark heller.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #2 skrivet: 2007-03-20, 13:30:39 »
Citera
Tony wrote
funderar på en sån där Medeltida 1½handssvärd 014 C som finns på hemsidan, men blev lite skeptisk eftersom den är mycket billare. och märkte att det är kolstål istället för fjäderstål och jag vet inte vad skillnaden är? verkar väga ruskigt lite också. skulle det va ett jätte dumt val ?
Jag är ju också en sån som väljer lite efter vad som verkar snyggt och sen är jag inte så stark heller.


Vikten är väl ganska normal, 1.2 kg är inget konstigt.. däremot tycker jag det låter som om klingan är ovanligt kort (77 cm). Mitt eget Paul Chen har typ 86 cm klinga och jag tycker personligen det är på gränsen till för kort (även om det funkar).

Det där svärdet har en onödigt spetsig klinga som bör filas rundare (vilket kommer att göra den redan korta klingan ännu kortare). Eggen är väldigt tunn (bara 1mm) vilket gör att det förmodligen lättare får jack (och även ger andra svärd jack). Plus att det ökar risken för skador ju tunnare eggen är. Återigen är mitt Paul Chen lite på gränsen det också, men det har åtminstone 1.5 mm tjock egg.

"Fjäderstål" är en lite luddig term för flera olika typer av relativt rent kolstål, dvs utan så mycket inblandning av legeringsmetaller. Dvs. alla fjäderstål är kolstål, men alla kolstål är inte fjäderstål. Vilket som är "bäst" är svårt att avgöra. Fjäderstål har ofta större benägenhet att rosta.

Men även om de skriver "kolstål" på ett svärd kan det precis lika gärna vara ett stål som kunde kallas "fjäderstål".  

Personliga, subjektiva åsikter följer:

Jag gillar inte greppet på det där svärdet. Rent trä utan läder och en konstig, överdrivet stor förtjockning mot klingan till. Framhjaltet ser kanske lite klent ut. Knappen är direkt ful och troligen alldeles för liten för att ge bra balans. Klingan är ganska ful och verkar lite väl kort. De konstiga små mässingsplupparna vid klingans bas är fula och onödiga. Hela svärdet ger ett klumpigt och obalanserat intryck, och jag är visserligen ingen expert men jag tror inte det är särskilt historiskt korrekt heller. Knapp, framhjalt och klinga är av helt olika typer som jag tvivlar på någonsin suttit tillsammans på ett historiskt svärd.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #3 skrivet: 2007-03-20, 13:34:22 »
Flera i föreningen gick ju ihop och köpte en herrans massa Lichtenauersvärd av Albion. Man får var 7e (eller så) svärd gratis, så det kommer väl komma ett eller två extra till oss förutom de med designerad matte/husse? Bättre svärd för HEMA är nog svåra att hitta, och köper man dem av föreningen så gör man ju alla en stor tjänst dessutom.

Jag var dock inte med och beställde så jag vet inte hur det har pratats om dessa "bonussvärd".
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Tony Backman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #4 skrivet: 2007-03-20, 13:43:05 »
blev lite nyfiken på vad det va för svärd men hittar inte Lichtenauersvärd på albion sidan.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #5 skrivet: 2007-03-20, 13:47:00 »
Citera
Tony wrote
blev lite nyfiken på vad det va för svärd men hittar inte Lichtenauersvärd på albion sidan.

http://www.albion-swords.com/swords/albion/maestro/sword-practice-liechtenauer.htm

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Tony Backman

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #6 skrivet: 2007-03-20, 13:48:31 »
ahh, där va den. tackar =)

Utloggad Jacob Sandström

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 208
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #7 skrivet: 2007-03-20, 14:12:07 »
Helt klart fina former på det där Liechtenauersvärdet.Vad var det Axel tjöta om att föreningen får 1 eller 2 extra? Lät som det fanns möjlighet att köpa dessa av föreningen?Jag har mycket stort intresse av att investera i ett liechtenauer men det lär väl vara sent att vara med på gruppbeställningen då den gjordes för läääääänge sen.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #8 skrivet: 2007-03-20, 14:28:21 »
Jag har för mig att Albion har någon "köp X svärd, få ett gratis", och eftersom så många köpte tror jag nog de slänger med ett, eller två om det var så många som köpte. Återigen dock, jag var inte med om att beställa så jag vet inte vad som har sagts om dessa svärd (men några tusenextra i föreningskassan låter ju bra).

Om inte annat så kommer nog många, när svärden kommer, att bli så kära i dom att de vill ha sina egna, och dår är det bara att gå ihop och beställa.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #9 skrivet: 2007-03-20, 18:59:37 »
Jag har för mig att de extra svärden skulle tillfalla föreningen. Beställningen var väl dessutom kraftigt försenad.


Om stål (förenklat):


Järn(Fe)+Kol(C)=Stål


Kolhalt 0,1-0,3%= konstruktionsstål, det som förr kallades järn, icke härdbart. Aka bonnjärn, blötjärn, svartjärn.


Kolhalt 0,4-0,6%= Verktygsstål, ett härdbart stål lämpligt för t.ex. hammare, mejslar m.m.


Kolhalt 0,7-0,8%= Fjäderstål, ett hårdare stål men också lite sprödare.


Kolhalt 0,9%= Eggstål, Skithårt och lämpligt till eggar med hög skärpa.


Kolhalt 1,0-1,6%= Gjutstål


Kolhalt 2,0%= Gjutjärn


Alltså, ju högre kolhalt desto hårdare och sprödare. Med härdningen kan man kompensera för vissa egenskaper och genom att legera med olika metaller kan man få andra egenskaper. Min 18% crom ger "rostfritt" stål men man förlorar också i hårdhet. Mangan, magnesium, molybden, nickel m.m. kan användas för andra egenskaper.


Därav "krom-vanadiumstål" och "manganstål" men att säga "Kolstål" däremot är lika relevant som "kopparbrons", "träboisering", "Chai-te" eller "salsa-sås"
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #10 skrivet: 2007-03-20, 19:34:25 »
Grejen är den att folk säger stål om allt stål, även stållegeringar. Så kolstål används oftast för att säga att det är stål utan tillsatser. Ungefär som läskedryck utan tillsatt socker.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #11 skrivet: 2007-03-21, 07:34:42 »
svärd 14c ser ut att vara av den hugg orienterade typen.. håller med andreas om att det ser obalanserat ut. Men har ju inte hållt i det så jag kan avgöra.

http://www.albion-europe.com/shop/the_liechtenauer-p-119.html?osCsid=2102877bb818eae688b801ebba5c9014

den ligger under maestroline om länken inte funkar.

Andreas, är det inte så att kolstål har kvar mer av kolet? att förbränningen inte har varit lika kraftig? och att det då har en styvare egenskap?
morakniv är ju gjort på kolstål. med mycket kol i. fördelen är ju att man kan få en mycket vassare klinga på det än säg en rostfri klinga, eller en som är närmare fjäderstål.  Det är svårare att slipa dem bra. huruvida fjäderstål rostar lättare.. tja.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #12 skrivet: 2007-03-21, 11:48:56 »
Thomas har ju postat en fin genomgång av kolhalten i olika ståltyper. Problemet är att alla inte är lika professionellt kunniga som han, så när de säger "fjäderstål" på godtycklig sajt är det inte säkert att de verkligen menar samma sak som han.

Och när de säger "kolstål" är det väl ingen som egentligen vet vad de menar. Rent tekniskt är det ju precis som Thomas säger bara blaj; allt stål är kolstål. Annars skulle det inte vara stål. Men å andra sidan, som Anders säger menar väl folk som svänger sig med termen "kolstål" ofta att det är en stållegering som inte har så mycket andra metaller i sig. Ibland kanske de helt enkelt bara vill poängtera att det inte är rostfritt stål. Ibland kan de också mena att det är ett stål med hög kolhalt, som Magnus säger. Termen är rätt poänglös eftersom den inte har någon fast definition. Det enda man egentligen säkert kan säga är att det inte är rostfritt.

Dessutom är det förstås inte bara vilken kolhalt och/eller legering man har som avgör om klingan blir bra för ett visst ändamål, typen av härdning är minst lika viktig. Sen kan man dessutom använda flera typer av stål i samma klinga, ofta då en separat typ för eggen om svärdet är tänkt att kunna slipas. Och så kan man mönstervälla och blanda ståltyper. För att inte tala om att man kan differentialhärda så att olika delar av klingan härdas olika.

Hela "ståltyp"-ämnet är löjligt jobbigt och bör nog egentligen lämnas åt fackmännen. De har problem nog även de. Det verkar inte finnas någon internationell standard (i alla fall ingen som används av alla) utan alla länder har egna beteckningar på olika ståltyper. Ibland kan de inte ens enas inom ett och samma land vilka beteckningar som skall användas. Kolla in den här hemska konverteringstabellen om ni vill få lite rysningar.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #13 skrivet: 2007-03-22, 22:20:42 »
Ummm, vilken underbar tabell. Och som alla vet, fast det  inte stod med i tabellen, så är ju UHB11 ungefär samma som ss1672. Alltså ett verktygsstål i dagligt tal.
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!

Utloggad Dick oskarsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Re: Nidingbane igen, resa till Örebro
« Svar #14 skrivet: 2007-04-06, 10:55:08 »
Hejsan!


Nu är jag reggad hos er men jag fick leta bra länge innan jag hittade de 2 kanpparna för att göra ett inlägg


Jag har hållit på med Kung fu/shootfighting/Escrima etc samt medeltida hantverk för ett antal år sedan, och nu tagit upp detta ipå nytt.


Jag kallar detta för Nidingbane efter det namn jag hade för länge sedan, och säljer som de flesta kanske sett lite olika saker på www.nidingbane.se


Jag letar olika leverantörer vad det gäller svärd etc, och utbudet växer (sakta).


Jag kommer att ta hem en massa Pavel Moc svärd snart, för att komplettera de andra något billigare Paul chen som jag har och fäktas med.


Vid frågor ang. svärd eller annat som rör detta så är ni välkomna att ringa eller maila mig.


Mvh /nidingbane/Dick