Författare Ämne: Videos: Spjut, svärd och dolk  (läst 25440 gånger)


Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #1 skrivet: 2009-04-05, 21:05:23 »
Kul!





Fast du borde kanske skriva till att Mikael överlevde och tog sig hem för egen maskin utan problem :).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #2 skrivet: 2009-04-05, 21:18:48 »
Mm, det ser ju rätt otäckt ut och det var det. Men han mår bra nu. Jag ringde och kollade... Det blir ordentlig kraft i de däringa stavarna, även om man inte tar i så värst.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #3 skrivet: 2009-04-05, 23:26:48 »
Kanske ska tillägga att alltihop är spjutsparring, förutom det första som är jag och Axel som testar svärd och dolk utan skydd. Det var grymt kul, nu måste jag köpa de vapnen också. Suck, min arma plånbok.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #4 skrivet: 2009-04-06, 09:50:42 »
Ett så långt vapen som spjut är farligt. Samma som med stav. Illa kul vapen att leka med, men farligt. Vad är spjutspetsarna gjorda av förresten?


Och svärd och dolk Engström. Mina övningsvapen för det är två pinnar för tillfället. Billigt och bra :P
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #5 skrivet: 2009-04-06, 10:17:34 »
Citera
Niklas Mårdby wrote


Ett så långt vapen som spjut är farligt. Samma som med stav. Illa kul vapen att leka med, men farligt. Vad är spjutspetsarna gjorda av förresten?


Och svärd och dolk Engström. Mina övningsvapen för det är två pinnar för tillfället. Billigt och bra :P




Spjutspetsarna är gummislang som sticker ut ihålig en bra bit från själva staven, ihopvikt och tejpad. Funkar rätt bra för att avlasta stötarna. En liknande grej sitter i bakänden.


Jo jo, pinnar är alltid en möjlighet.. men efter att ha testat de nya grymma grejerna Pentti kommit med blir det lite som att leva på havregrynsgröt och rovor, när man just smakat på oxfilé och potatisgratäng. Det går, men det är inte lika kul.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #6 skrivet: 2009-04-06, 10:20:39 »
Japp, vi håller fortfarande på att lära oss avväga hur hårt man kan sparras. Även långsvärd kan ju knocka en rätt bra om man får en hård stöt i ansiktet, men en stav kan vara svårare att bromsa in i vissa lägen. Jag tog heller inte i så särskilt hårt, men det tar ordentligt i andra ändan ändå.


Jag höll i halvstav när jag slog mot masken, men hugget tog nerifrån och upp mot hakan så att masken slog mot Mikaels haka. Inga bestående skador som jag förstod det på Mikael igår kväll, men en rejäl smäll mot ansiktet är rätt omtumlande och även om man har mask så kan ju innehållet i skallen ta skada.


I efterhand kan jag ju önska att jag inte hade huggt upp så, men det gick snabbt och instinktivt. Jag fick en öppning och parering och kontring tog ungefär en sekund.


Spetsarna är gjorda av kylarslang och silvertejp och flexar bra, så stötarna fungerar bra.Det är "huggen" som är farligast. Vi utvärderar allt eftersom hur vi ska kunna sparra såsäkert som möjligt och ändå träna teknikerna bra.

Utloggad Mikael Ögren

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 78
    • Visa profil
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #7 skrivet: 2009-04-06, 10:46:17 »
Om man har skaft som flexar lite så tar man ju udden av svingarna, men då blir det en helt annan grej med bindningarna. Kanske kan det funka med lite styvare rotting eller plast, vi får experimentera.

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #8 skrivet: 2009-04-06, 11:00:57 »
Delvis kan det handla om flexibilitet, men jag är inte så säker på att det gör så stor skillnad och ärstaven för flexibel så kan det nog snarare bli svårare att kontrollera. Det är nog snarare vikten i staven som är avgörande. Tyvärr hänger det ju ofta ihop med densitet/hållbarhet också. Jag ska iväg till Budo&Fitness om en stund, så kan jag kolla på rattan-stavar också.


Vaddering på vapen är ju också svårt, eftersom det omöjliggör många tekniker.


Hästvästarna är bra, men vi skulle behöva mer skydd för axlarna. Maskerna skyddar ju tyvärr inte så bra annat än direkt framifrån och även då inte helt bra mot kraftfulla slag och stötar. Så mer/bättreskydd och framför allt bättre kontroll är nog det bästa.

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #9 skrivet: 2009-04-06, 12:06:08 »
Jag tror nog mest på kontroll. Saken är ju att det man sparras med när man sparras med stav/spjut är egentligen inte en simulator. Visst att det inte är en vass spjutspets på (smart lösning f.ö!), men staven är densamma. Om man sparras långsvärd eller ngt annat så har man en simulator som ger ett viss säkerhet. Vissa simulatorer är närmre det riktiga vapnet och är därför mindre säkra. Sparras man med stav däremot så är det det riktiga dödliga vapnet man kör med. Oavsett skydd så är vapnet lika dödligt.


Illa kul och imponerande att ni jobbar med detta, men var illa försiktiga. Själv lutar jag åt David Lindholms åsikt, man kan inte sparras med stav. Träna tekniker och "långsamfäktas" mm, men inte sparras. Hittar ni ngn bra kombination av simulator, skydd och kontroll som löser detta så är det helt suveränt.
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #10 skrivet: 2009-04-06, 13:04:51 »
De gummislangar vi använder gör att det går riktigt bra att träna stötar och pareringar.Hugg däremot får man göra försiktigt i sparringen


Jag har tittat på Rattan-stavar, men jag tror inte riktigt på dem.De är visserligen nästan bambu-lätta, men de flexar rätt ordentligt och ser inte ut att hålla lika bra som ek eller annat hårt träslag.


Jag har kontaktat en snubbe som gör rattan-simulatorerav ett oförstörbart material. De är något tyngre än rattan, men avsevärt lättare än hårt trä, så kanske att det kan fungera. Jag återkommer om hur den diskussionen går.

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #11 skrivet: 2009-04-06, 15:00:23 »
Kul ser det i alla fall ut att vara och placeringen av träffen gjorde nog en del för att den skulle bli tung också. Det är ju inte bra att det sker knockar eller att ben bryts, men man lär sig också med tiden att anpassa fajtingen.





/A
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #12 skrivet: 2009-04-06, 15:08:37 »
Men jag gillar verkligen den förutseende omtänksamheten att placera en matta helt perfekt så att Mikael kunde falla ner på den. :-)


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #13 skrivet: 2009-04-06, 15:44:08 »
Det grämer mig bara att jag glömde kudden och ett glas med en samarin. :)

Utloggad Dennis Ljungqvist

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 79
    • Visa profil
Re: Videos: Spjut, svärd och dolk
« Svar #14 skrivet: 2009-04-06, 21:26:51 »
Ser sjukt kul ut men farligt.... Hur långt skall ett spjut vara? Jag vet att när vi gjorde spjut till lajv för så använde vi snöpinnar som stomme. Man kanske knäker någratitt som tättochden flaxar nog egran men det är ju bättre att den bryts än någons arm eller nacke. Slangspetsenvar enbra ide.
Morituri te Salutamus (Vi som snart skall dö saluterar er!)