Författare Ämne: bästa nylonet??  (läst 9254 gånger)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
bästa nylonet??
« skrivet: 2009-04-18, 17:35:39 »
Hejsan alla.


Jag letar ju efter en nylonwaster och nu har förståss funderingar börjat dyka upp.. t ex.. vilken är bäst??


Det finns ju dels Penttis (har testat Axel som han vägrar sälja till mig;)), det finns dom spanska (har också provat) sen finns det dom som dök upp under säljes här nyss.. jannes???.. och så har jag även kikat på dave rawlings range nylon... så helt enkelt vilka är bäst???? Sen till råga på allt så har ju dave rawlings 2 olika typer det för sparring och de för drilling och vad tusan är det för skillnad?? någon som har provat??


tips och råd välkomna





/björn som är lite förvirrad
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: bästa nylonet??
« Svar #1 skrivet: 2009-04-18, 18:07:39 »
Citera
Björn Kallur wrote



Det finns ju dels Penttis (har testat Axel som han vägrar sälja till mig;)), det finns dom spanska (har också provat) sen finns det dom som dök upp under säljes här nyss.. jannes???.. och så har jag även kikat på dave rawlings range nylon... så helt enkelt vilka är bäst???? Sen till råga på allt så har ju dave rawlings 2 olika typer det för sparring och de för drilling och vad tusan är det för skillnad?? någon som har provat??




Tja, det beror ju lite på vad man oftast ska ha det till och vilken typ av svärd man föredrar. Penttis nya är väldigt säkra och bra för sparring eftersom de flexar så bra och är tämligen lätta. Eftersom de flexar så pass mycket har de dock lite egenheter för sig längst ut i bindningen, ungefär som ett federschwert men inte lika extremt. Vissa kan kanske också tycka att de är lite för lätta.


De spanska och Jannes är båda betydligt styvare och tjockare. beroende på vad man gillar och vad man ska ha dem till finns det ju både för- och nackdelar med det. De spanska har lite problem med sina svärdsknappar, de har en tendens att lossna.


Daves tror jag inte det är någon hos oss som känt på än, men som jag fattat det är de i plast mer flexiga och lättare (därmed mer lämpade för sparring), de i nylon styvare och tyngre (och därmed kanske bättre för viss teknikträning och solodrillande).


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Magnus Mårtensson

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Re: bästa nylonet??
« Svar #2 skrivet: 2009-04-18, 18:28:25 »
Ska säga att Penttis svärd inte är lättare, bara mer baktunga och ger därför ett lättare intryck. Vi jämförde dem på träningen i torsdags.
Talk is silver, violence is golden.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: bästa nylonet??
« Svar #3 skrivet: 2009-04-18, 18:45:16 »
Citera
Magnus Mårtensson wrote


Ska säga att Penttis svärd inte är lättare, bara mer baktunga och ger därför ett lättare intryck. Vi jämförde dem på träningen i torsdags.




Ah, skulle ha uttryckt mig tydligare. Lättare i så måtto att de har mindre massa i klingan, vilket gör att de inte slår lika "tungt", var vad jag egentligen menade. Däremot har de lite tunnare egg, så det svider rätt gott när man blir träffad :-) men det blir mindre "djupa" skador.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: bästa nylonet??
« Svar #4 skrivet: 2009-04-18, 21:40:48 »
Citera
Andreas Engström wrote




   
       
           
       
   

           




Tja, det beror ju lite på vad man oftast ska ha det till och vilken typ av svärd man föredrar. -Andreas







Ett nylosvärd är något som ska simmulera ett stålsvärd, och bete sig så mycket som möjligt som ett stålsvärd.


Pentis nya är grymmt bra nylon, men är enligt min mening för lätta i jämnförelse med stål.


Jannes är ok, funkar jättebra för solodrillar, men är skadliga i sparring. Om du inte vill klubba ihjäl någon kommer du tvingas att tillbakahålla din kraft.


De spanska är bra svärd, men saknar finess.


Daves har jag inte provat.


Det bästa är att du köper ett stålsvärd först, om du inte har något, och sedan ett nylon.


Scott/ Nylon kicks shinai but steel kicks both
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: bästa nylonet??
« Svar #5 skrivet: 2009-04-18, 23:32:02 »
Jodå.. har både stålsvärd och shinai men som sagt står i valet och kvalet om vilket nylon jag ska ha... sådet är det som är frågan:)


ahhhh livet ljuva val:)





/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)