Robert Molin wrote
Skönt att höra att budskapet sprider sig. Det kommer inte ta lång tid innan det kommer folk hit och utmanar oss Jag gissar att det är Hagelberg han berömmer i florysh stycket? Var ni på Galas föreläsning och om ni var det...TEACH ME? Var någon på föreläsning om det spanska långsvärdet, den verkar ju oxå som den var väldigt uppskattad och bra?
Var det inte nån galen skotte som utmanade Anders för ett tag sen? inte vår Scott alltså.
jag var inte på klassen, men föreläsningen var grymt intressant, bland annat visade de hur en spansk fäktare i Filipinerna på 14 eller 1500-talet åkte till mexico för att gradera till mästare i montante, svärd o dolk, svärd o sköld och några till vapen, sen blev han utsedd att agera som fäktmästare i Filippinerna och däromkring, intressant för de som spekulerar i relationen mellan spanska och filippinska kampsporter.
De pratade också om coola träningstips i de spanska texterna om Montante (ett stort tvåhandssvärd), hur man försvarar en kvinna, hur man försvara den man är livvakt åt i en trång gränd (evighetshugg bla.), "crowd control", hur man håller slavar i schack på en gungande galej, hur man tränar fighitng i mörker (på med ögonbindel!), hur man möter två män beväpnade med svärd o sköld etc.
klassen bestod av olika huggdrillar och kombos som finns bevarade i texter som träningsmetod, jag var inte på den men du kan ju fråga galas när han kommer hit i höst
.