Författare Ämne: youtube, filmer på HEMA  (läst 9303 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
youtube, filmer på HEMA
« skrivet: 2007-04-08, 13:28:55 »
grupp på youtube dedikerad till HEMA-video, alltid väldigt värt att se på film, man lär sig lika mycket av att kolla på dålig fäktning (t.ex mina klipp) som på bra fäktning (t.ex Anders och Martins klipp).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Niklas Mårdby

  • GHFS tränare
  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1013
  • Tränare brottningsgruppen, Revisor
    • Visa profil
Re: youtube, filmer på HEMA
« Svar #1 skrivet: 2007-04-08, 18:20:16 »
En hel del filmklipp, men de flesta jag tittat på var inge vidare. De dåliga filmerna är däremot bra påminnelser om hur viktigt det är att verkligen nöta in garderna, huggen och teknikerna blandat med sparring. Verkar som att vissa grupper går på sparring väldigt tidigt och det ser inte ut som att de är så vana att se luckor i motståndarens eller det egna försvaret för att bara nämna ett fel...

Sen tänker jag att vi verkligen behöver få upp mer film. Både bra film och dålig film, för som du säger Axel så lär man sig av båda sorterna. Fast alla filmer på mig måste vara bra, räcker med  den dåliga som redan ligger uppe ......
//Niklas Mårdby
"And know that all grace and skill comes from wrestling and all fencing comes basically from the wrestling" - 86R, Codex Döbringer (MS 3227a)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: youtube, filmer på HEMA
« Svar #2 skrivet: 2007-04-15, 15:54:08 »
Den här tråden kanske skulle bli klistrad, det finns nästan 100 filmklipp på länken nu, det är en väldigt bra resurs för alla.

Det här blir också ännu en skriftlig spark i rectum på vem det än är som har Scotts videokamera och därmed även det inspelade materialet att försöka rädda detsamma och göra det tillgängligt iaf för oss i GHFS.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: youtube, filmer på HEMA
« Svar #3 skrivet: 2007-04-15, 17:52:39 »
mm det bidde ingen film.
Kameran åt upp bandet.

Utloggad Scott Hellroth

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 360
    • Visa profil
Re: youtube, filmer på HEMA
« Svar #4 skrivet: 2007-04-15, 19:00:04 »
Magnus har rätt, den kameran har sett sina sista zornhaus. har ingen annan kamera i föreningen
"Erschrickstu gern, kain fechten nimmer gelern"
Ringeck

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: youtube, filmer på HEMA
« Svar #5 skrivet: 2007-04-16, 09:59:14 »
Jag har en digitalkamera (inte filmkamera) som på sitt 1-gigskort får plats med ungefär en halvtimmes 648x480-film i 30 fps, encodat som mpg4. Helt OK som filmkamera med andra ord, det som eventuellt är lite jobbigt är att hålla den på ett bra (och skakfritt) sätt i och med att den är så liten...

Kan ta med den vid tillfälle så kan vi  testa lite.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)