Författare Ämne: Har längden någon betydelse?  (läst 9887 gånger)

Utloggad Jimmie Segerstedt

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
Har längden någon betydelse?
« skrivet: 2009-07-01, 00:17:42 »
Hej GHFS, jag har ett problem... :-)


Hittade detta blogginlägg om svärdslängder och tyckte att det var intressant. Antar att det finns människor här som ägnat detta en tanke eller två? Hur har ni svärdsmakare tänkt exempelvis?


http://willscommonplacebook.blogspot.com/2007/02/proper-length-for-longsword.html


(som vanligt är det inte trådstartaren som skrivit inlägget)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Har längden någon betydelse?
« Svar #1 skrivet: 2009-07-01, 09:06:20 »
Personligen tycker jag att det är så många andra saker som spelar in (vikt, balans, grepplängd, knapptyp) när man väljer ett svärd som passar en att totallängden inte alltid är så himla viktig. Det är mest om man är ovanligt kort (eller lång)som det börjar bli intressant. En personlig tumregel är att ett lagom långt svärd når ungefär till spetsen av bröstbenet. Avviker det väldigt mycket från detta skall man kanske fundera lite på om det är rätt för en.


Det hänger ju också en hel del på ens stil, gillar man att rusa in och brottas är ett långt svärd bara jobbigt, slåss man hela tiden på lång distans och träffar med spetsen är det naturligtvis bättre med ett längre svärd (upp till en viss gräns, förstås)


Vad jag kan minnas säger inga av de tyska tidiga källorna något om svärdslängd. Illustrationer skall man vara försiktig med att övertolka, medeltida illustratörer hade andra idéer om perspektiv och avbildning än vad vi har. Det man främst kan läsa ut av dessa är svärdens allmänna typ (typ av kors, knapp, grepplängd etc).


-Andreas


PS. Så precis som i många andra sammanhang har längden mest betydelse om den är löjligt kort eller groteskt lång. ;-) Och vet man inte hur man hanterar den längd man har är den ändå värdelös.
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Har längden någon betydelse?
« Svar #2 skrivet: 2009-07-01, 10:17:51 »
Håller med i det som Andreas skriver. Ett litet problem idag är dock att det inte är helt lätt att hitta svärd som passar om man inte är "normallång". Jag tänker bl.a. på Annika som egentligen borde ha ett lite kortare svärd än det Liechtenauer som hon har idag.


// Conny

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Har längden någon betydelse?
« Svar #3 skrivet: 2009-07-01, 12:33:37 »
Det stämmer bra det som båda skrivit. Jag har inte kollat de måtten som snubben i på sin blogg, men det blir intressant att jämföra. Sedan har Andreas helt rätt i att det är väldigt individuellt vad man vill att ens svärd skall fungera bäst som. Jag personligen gillar Andreas Pavel Moc Dürrer och Anders Meyer mest av de som finns på klubben. De passar mig bäst. Tycker även det Flagellum Dei svärdet jag beställde var väldigt skönt när man rörde sig med det. Jag har bytt variant på svärd nu, hoppas att det är lika skönt...eller varför inte skönare.


Innan du köper svärd tycker jag att du skall prova så många olika svärd som möjligt för att se vilka "features" du gillar och inte gillar. Kolla totallängden, grepplängd och liknade. Man kan ju även tänka över vilken kors typ man vill ha.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Fredrik Svensson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
Re: Har längden någon betydelse?
« Svar #4 skrivet: 2009-07-02, 10:44:45 »
Jag personligen gillar mitt eget Dürrer
Exercitatio artem paravit - "Övning ger färdighet"

Utloggad Jimmie Segerstedt

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
Re: Har längden någon betydelse?
« Svar #5 skrivet: 2009-07-02, 14:35:47 »
Det var bra poänger! Det beror på ens personliga stil kan man alltså säga...

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Har längden någon betydelse?
« Svar #6 skrivet: 2009-07-02, 17:10:59 »
Ja, det kan man säga. Om det står i vissa manuskript om rekommenderade mått så ligger det förmodligen något i den informationen. Kanske är det helt subjektivt skrivet, men det borde finnas matnyttig info i det. Personligen gillar jag långa kavlar (förmodligen för att jag har stora händer, men jag tycker jag får mkt bättre kontroll över svärdet). Jag skiter fullständigt om det är läder snöre eller metall på kaveln. Vet inte om jag provat något svärd som går till min armhåla, förrutom min feder vilket skiljer sig från de flesta andra svärden, så det kan man inte jämföra med. Iom att jag håller mkt runt min knapp, så är jag väldigt noga med att jag vill ha en droppformad knapp för att något att greppa om som inte skaver i handen och att den ger en något längre grepp yta. Jag hade gärna haft flexet i Albions Meyer för att få en så säker sparring som möjligt. Jag vill gärna att balanspunkten ligger så att klingan är lätt att manövrera mellan de olika garderna. Mer stöt inriktat än hugg inriktat alltså. Ås eller blodränna har jag ingen uppfattning om, men jag föredra förmodligen ränna för att inte klingan skall bli så stel.
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Jose San Pedro

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re: Har längden någon betydelse?
« Svar #7 skrivet: 2009-07-24, 10:58:44 »
Jag har funderat en del på det här iom att jag själv inte är särskilt lång. OK, jag är jävligt kort. (160cm).


Jag hade ett svärd (en Lutel) som hade ett blad på ca 84 cm, (Meyer och Liechtenauer har 92-93 cm långa blad). Alltså, en riktigt en och en halvhandare som jag kunde använda lika bra med en som med två händer. Men det kändes konstigt att ha ett så kort svärd när jag svingade det, jag kände att jag inte hade något bra skydd i mina garder. Min kompis däremot, som är 190 cm lång nånting och stark som en oxe, älskade att svinga det med två händer så han fick köpa det. För honom var det det ultimata långsvärdet...


Så jag skulle säga att det är helt och hållet individuellt, gå på din magkänsla när du ska välja.