Författare Ämne: Spricka i revbenen, hur läka bäst?  (läst 57975 gånger)

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« skrivet: 2009-08-06, 22:14:13 »
Efter litet eskapader förra helgen misstänker jag starkt att jag fått en spricka i revbenen, vilket märks tydligt vid djupa andetag, hostningar, skrattande etc. Tryck på framsidan av bröstkorgen ger smärta hela vägen runt till baksidan.


Det gör dock inte tokont, men nog för att störa nattsömnen, så jag tror att det bara är en spricka i värsta fall. Jag kan tänka mig att fler har råkat ut för det i klubben och undrar helt enkelt bara om ni har någon idé kring hur man läker det bäst? Ingen träning, lugnare träning eller har det ingen egentlig betydelse vilket som?


Några idéer?

Utloggad Mattias Ryrlén

  • Webmaster
  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
Re: Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« Svar #1 skrivet: 2009-08-06, 22:40:01 »
Jag har fått blåmärke på lungväggen (jo helt cp låter det) , hade svårt att andas och åkte till axess akuten.


alvedon/ipren och vila sa de bara.
War does not determine who is right - only who is left.  ~Bertrand Russell

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« Svar #2 skrivet: 2009-08-06, 23:24:01 »
Jag har (förstås, kanske man kan säga)också haft sprickor i revbenen.. jag skulle säga väldigt lugn träning eller helst ingen alls medan det fortfarande gör märkbart ont att andas djupt. Ta det extra försiktigt med rörelser där du lyfter armarna högt eller vrider på överkroppen eller kutar med ryggen.


Tyvärr är det ju inte mycket man kan göra åt det, tar du det lugnt läker det på kanske två veckor.. tillräckligt för att träna lugnt, kanske inte sparras på en vecka till.


Men det märker du. Gör det ont borde du inte ha gjort det du just gjorde. :-)


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Magnus Mårtensson

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Re: Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« Svar #3 skrivet: 2009-08-07, 01:45:45 »
Jag har också varit utsatt för sprickor i revbenen och (enligt min bror) ett brutet revben, fast det fick jag reda på härom året, och jag bröt det troligtvis för snart 10 år sedan, jag hade lite ont i revbenen då.


Andreas råd låter bra. Ta det lugnt, så läks det relativt snabbt. Du kan ju alltid göra lätta ben och armövningar i gymmet om du kan..
Talk is silver, violence is golden.

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« Svar #4 skrivet: 2009-08-07, 10:42:22 »
Hej på er och tack för tipsen!


Trist att inte kunna träna ordentligt, men jag antar att det riskerar att dra ut på tiden istället annars. Som tur är sammanfaller det dock med att jag inte kan komma till träningen nästa vecka.

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« Svar #5 skrivet: 2009-08-07, 11:14:37 »
Citera
Roger Norling wrote



Trist att inte kunna träna ordentligt, men jag antar att det riskerar att dra ut på tiden istället annars. Som tur är sammanfaller det dock med att jag inte kan komma till träningen nästa vecka.


Ja det är nog lika bra det. Envisas man med att anstränga dem innan läkningen kommit igång ordentligt tar revbenen väldigt mycket längre tid att läka (och så kan man riskera benhinneinflammation)


Krya på dig!


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« Svar #6 skrivet: 2009-08-08, 18:02:18 »
Det finns inte mkt att tillägga mer än att gör något ont skall man inte gör det man nyss gjort. Smärt blidar stresshormoner som blir fler om den utsetts för smärtan under längre tid. Det gör att det blir svårare att bli av med smärtan och läkningsprocessen saktas ner. Så håll dig till att göra det du kan. Tyvärr får du inte skratta, träna, skita på några veckor, men det kan ju vara skönt att slipp det oxå ibland
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« Svar #7 skrivet: 2009-08-08, 21:20:31 »
Alla tre lyckades jag ju undvikaunder vinterövning i Kiruna, så det borde väl gå bra nu också. :)


Svårt att inte belasta bröstkorgen alls dock, men det blir nog bra. Förhoppningsvis är det mycket bättre nästa söndag! Vi ses då!

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« Svar #8 skrivet: 2009-08-09, 22:02:56 »
var en läkare som kom med det strålane inslaget i debatten.. tja.. då så, då tar vi och knäcker det rakt av istället då. Det kommer ta ett par veckor mindre på det sättet, och om man bortser från smärtan när jag knäcker dem. Så kommer det göra precis lika ont.


(vet dock inte om polaren försökte dra en rövare på mig... han hade just vurpat med en innerslang efter en motorbåt)

Utloggad Jimmie Segerstedt

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
Re: Spricka i revbenen, hur läka bäst?
« Svar #9 skrivet: 2009-08-10, 22:45:25 »
Ja, vila är smart. Fick en spricka för några år sedan, men tyckte att det var det säkert inte, så jag åkte snowboard några dagar senare... Kände att det gjorde lite onte i slutet på dagen, och sedan tog det ganska lång tid innan det läkte. Har nu en rejäl klump brosk eller nåt runt revbenet.