Författare Ämne: Spjutspetsar för sparring  (läst 10615 gånger)

Utloggad Eric Hejdström

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Spjutspetsar för sparring
« skrivet: 2009-09-14, 22:05:52 »
Ni kan nå mig på orforande (a) gutniskagardet (punkt) se





/Eric






Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #1 skrivet: 2009-09-15, 00:37:07 »
Kan du visa litet på hur de flexar? Det är ju rätt viktigt... :)

Utloggad Eric Hejdström

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #2 skrivet: 2009-09-16, 00:48:34 »
I sidled flexar de inte mycket så hugger man med spetsen så svider det lite men inte värre än så. I övrigt flexar hela bladet, vid en extremt kraftig stöt kan man träffa med hylsan också men å andra sidan skall man kanske inte ta i för kung och fosterland när man sparras. Skall se om jag inte kan ta en bild eller två i morgon, kom hem sent...


Priset kommer iaf att bli 180:-/st och de kommer finnas i transparent (som ovan), svart och blått. Jag ville gärna ha röda men den färgen var svindyr och det känns inte riktigt som om det är värt det.

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #3 skrivet: 2009-09-16, 01:13:09 »
Hmmm.. synd att rött var en så dyr färg. Men, hur är det med de andra varianterna, grå/vit Blå? vilken färg är billigast?


en del annan utrustning kommer ju att vara gråaktig tydligen. Men tänker mest att det nog är bra att ha en färg som är lätt att urskilja, det går ju så jäkla fort med spjut!

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #4 skrivet: 2009-09-16, 11:00:23 »
Jag är definitivt intresserad, men det vet du redan. Ska bara kolla med min träningspartner innan jag kan lägga en beställning.

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #5 skrivet: 2009-09-16, 19:56:45 »
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Eric Hejdström

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #6 skrivet: 2009-09-20, 21:17:17 »
Då så. Här kommer iaf bilder på spetsarna precis som de som kommer att gå att beställa! Dessa är de färger som finns att tillgå, vill ni veta mer eller beställa så maila mig på ordforande (a) gutniskagardet (punkt) se.


Jag vet inte om jag kommer kunna komma till Swordfish men om det rä tillräckligt många som vill beställa så kanske jag kan få dröja med betalningen till leverantören lite, för jag har tyvärr inte så grym budget för detta som jag skulle vilja. Men stor tack för erbjudandet!


/Eric





Ni kan ju även kika på en liten video på vår Youtubesida som visar flexibiliteten.


http://www.youtube.com/user/GutniskaGardet#play/all/uploads-all/0/XBTOpK0vqXk

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #7 skrivet: 2009-09-20, 23:26:53 »
Efter att ha sett videon är jag litet orolig att de är för mjuka. Hur funkar det att stöta hårt i en mask? Undrar om inte litet mindre mjukmedel eller litet tjockare spets som smalnar mot spetsen även i flatsidan.


Kanske funkar, men jag är litet fundersam om man inte slår i med hylsan.

Utloggad Eric Hejdström

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #8 skrivet: 2009-09-20, 23:40:34 »
Det är inga problem med stötar.Det enda som kan hända är att hylsan kan slå emot kanten på masken. Men när vi testade att stöta mot masken var det inga problem med att den var för mjulk. Jag har testat stöt mot kroppen med en kniv av hårdare variant men det gör för ont och är rent av farligt om man sätter dom på en käpp. Kraften i en stöt med spjut är avsevärt mycket hårdare än vad man får med en kniv. Det som oftast händer vid stöt i masken är att bladet böjer sig och gör att käppen ändrar riktning. Men visst, har man otur så kan väl hylsan ta emot. Men en fördel med utformningen som den är nu är att det är lätt att montera. Om man inte har någon kant på hylsan kan den bli svår att få på plats. Men alla funderingar och kritik mottages tacksamt, jag hoppas kunna utveckla spjutspetsen i framtiden just nu är det dock ekonomin som bromsar. Det skulle vara grymt kul att ta fram andra modeller av stångvapen som hillebarden, pålyxor etc. Vi får väl se vad som händer...





GHFS kanske kunde vara intresserade av två för att testa dom ordentligt?

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #9 skrivet: 2009-09-20, 23:51:34 »
Jag har redan mailat om två... :)


Om inte annat kan jag bara tejpa upp dem så att de blir så som jag vill ha dem.

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #10 skrivet: 2009-10-01, 15:52:44 »
Eric!


Hur går det med spetsarna? Jag har mailat dig och postat här, men har inte fått något svar. Jag är nyfiken...

Utloggad Magnus Mårtensson

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 174
    • Visa profil
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #11 skrivet: 2009-10-07, 23:49:58 »
De ser väldigt proffsiga ut, men om jag bara får säga nåt, så skulle jag vilja se att de blir lite mer spjutformade. Min tanke är att om de börjar säljas som d är , så finns det kanske ingen större anledning att ändra dem sen, men många kanske (som jag) hade blivit gladare om de inte var baserade på en kniv.


I övrigt ser de fantastiska ut.
Talk is silver, violence is golden.

Utloggad Eric Hejdström

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re: Spjutspetsar för sparring
« Svar #12 skrivet: 2009-10-20, 20:56:06 »
Jag ville också att de skulle se ut som en spjutspets i orginalutförandet men eftersom det redan fanns en befintlig form som vi visste funkade så var detta enklaste lösningen. Jag hoppas att ni som är intresserade skall kunna utvärdera dom ordentligt snart så jag vet vad som behöver fixas/ändras. Så länge jag har ett värmetåligt original kan jag låta gjuta nästan vilken form som helst. Allt handlar bara om tid och pengar. Men tanken är att jag skall utveckla dessa spetsar efter hand och med tanke på det låga priset så är det värt att få lite hjälp att prova dom. Svårt att utveckla något med bara sina egna åsikter som referens. Jag hoppas ni kan få en liten laddning till Swordfish men jag är osäker på om alla jag beställt kommer kunna vara kalra tills dess.


/Eric