Författare Ämne: Köpes: Hjalt till Shinai  (läst 8588 gånger)

Utloggad Sebastian Wilhelmsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Köpes: Hjalt till Shinai
« skrivet: 2009-10-07, 23:13:03 »
Är intresserad av att skaffa trähjalt till Shinai. Stod på huvudsidan att ni säljer sådana, men kunde inte hitta någonting mera om saken?


Vem borde jag vända mig till?





Tack på förhand,


Sebastian,


Vaasa, Finland

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Köpes: Hjalt till Shinai
« Svar #1 skrivet: 2009-10-11, 21:54:35 »
Jag ska kolla om vi har några kvar, kan jag ge ett till någon av finländarna som kommer till Swordfish så dom kan ge det till dig?
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Sebastian Wilhelmsson

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Re: Köpes: Hjalt till Shinai
« Svar #2 skrivet: 2009-10-12, 15:44:32 »

 



Tyvärr är vi här i Vasa lite avskurna från resten av HEMA utövarna. Det skulle i så fall vara Ilkka Hartikainen från Swordschool, men han är ju i Helsingfors och vill inte lägga det på honom. Enklast om ni ser hur många ni har (2? 4?)och vad de kostar så kan jag betala in på ert konto i sverige på förhand och så får ni skicka dem per post.

Mvh,

Sebastian

Utloggad Eric Hejdström

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re: Köpes: Hjalt till Shinai
« Svar #3 skrivet: 2009-10-20, 20:59:05 »
En tanke.. Skulle ni vilja ha hjalt till Shinaierna i plast? Borde kunna gå att ordna.. Jag gjorde min i teflon (av alla material) eftersom jag fick tag på det billigt. Har hållt sjukt bra och är inte alls lika klumpigt som trävarianterna jag använt tidigare...

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Köpes: Hjalt till Shinai
« Svar #4 skrivet: 2009-10-21, 07:07:40 »
Hej Eric - det var ett tag sedan : -)


Vad gäller Shinaier blir användningen av dessa allt mindre i Göteborg. Idag sparras vi nästan enbart med nylon eller stål. Shinai endast någongång emellanåt. Få personer köper shinai idag och de används idag mest till svensexor och möhippor.


Därmed inte sagt att behovet inte finns. Shinai kommer att finnas kvar och därmed behovet av kors till dessa. Problemet som jag har upptäckt är att shinaierna är av varierande tjocklek vilket gör att korsen måste nästan göras specifikt för varje shinai, alternativt att man utgår från en som är tjockare än de flesta andra när man gör korsen. Har t ex två träkors hemma som inte går att använda pga att de är för trånga.


Vad skulle ett gäng kors i plast kosta tror du?


//Conny

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Köpes: Hjalt till Shinai
« Svar #5 skrivet: 2009-10-21, 09:57:08 »
Citera
Conny Corneliusson wrote






Shinai kommer att finnas kvar och därmed behovet av kors till dessa. Problemet som jag har upptäckt är att shinaierna är av varierande tjocklek vilket gör att korsen måste nästan göras specifikt för varje shinai, alternativt att man utgår från en som är tjockare än de flesta andra när man gör korsen. Har t ex två träkors hemma som inte går att använda pga att de är för trånga.


Dags att ta fram sandpappret och en rundfil min gode vän. Det borde gälla det samma med dem i plast(teflon eller vad det nu blir). Det är lättare att göra någon som är för trångt större så att det passar än något som är för stort och fästa på något för litet. Så jag skulle säga gör hellre diametern mindre, om det finns möjlighet att fila/sandpappra materialet som de tillverkas i.



/Robert
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: Köpes: Hjalt till Shinai
« Svar #6 skrivet: 2009-10-21, 11:21:55 »
är diametern för passformen något snäv, kan man alltid bygga upp med lite mera tejp. vilket jag skulle reckomendera i vilket fall.


Vävtejp sådant som man använder vid muskeltejpning eller sådant som används för att linda hovkeyclubbor är super för detta.

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Köpes: Hjalt till Shinai
« Svar #7 skrivet: 2009-10-21, 12:32:57 »
Robert.


Knixet är att det inte får blir för tunna. Har man en tjock shinai är det bättre att anpassa hela korset till det än att tunna ut cirkeln som träs på greppet. Jag känner till tre fall då korset ej har hållit. Plast som Eric pratar om är kanske mer hållbart.


//Conny

Utloggad Eric Hejdström

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Re: Köpes: Hjalt till Shinai
« Svar #8 skrivet: 2009-10-26, 20:14:16 »
Hej på er!


Conny, det var allt för länge sedan nu. Tyvärr uteblir jag även i år, denna gågn på grund av nyfödd son. Men jag kommer igen, jag lovar. Håler på att kolla upp vad det skulle kosta att göra hjalt i plast till shinaierna. Det jag gjorde i teflon har hållt väldigt bra och har inte lossnat eller böjt sig alls. Hade nån bil dpå det någonstans men minns inte vart just nu.Skall leta reda på den igen. Det är iaf. så smidigt att jag kan lägga tummen på sidan av shinaien vid zwerchau tex. Handskarna är mer i vägen än vad hjaltet är. Gjorde en knapp i nylon också som jag klädde med plyplåt och självvulkande tejp. Funkade finfint!





/Eric