Författare Ämne: federschwert  (läst 17780 gånger)

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
federschwert
« skrivet: 2007-05-01, 19:08:30 »
Som fortsättning på tråder "beställa lichtenauer från Albion" svarar jag nu en vecka senare:Kan man få be om konsekvens i begreppen tjock, bred, lång och dylikt, det är lite förvirrande. Jag föreslår: Eggen är tjock eller tunn, Ricasson (ansats på svenska) och bladet är brett eller smalt. Läderbiten brukar modernt gå under namnet regnkappa vilket nog förklarar funktionen tillräckligt.Ansatserna på originalen verkar vara cirka fem centimeter breda, alltså ungefär lika breda som på skarpa vapen. Det ger samma resultat ifråga om fingerskärning vid bind. Jag instämmer även i argumenten om ökad styrka.I Meyer är ansatsen vinkelrät eller svagt framåtpekande med vassa kanter. På bild VII kan man se att mannen till höger lägger pekfingret om hjaltet. Då är det nog skönt med en stoppande ansats. Annars finns det inga bilder där man faktiskt binder mot ansatsen (en tveksam) utan alla bindningar är en bit ut på bladet eller helt inne vid hjaltet. De övriga källor jag orkar kolla just nu har rak eller bakåtsluttande form.Det borde tyda på att den inte skall bindas emot på det sätt som Albions är utformad för att göra. Om man ändå skulle vilja binda på det viset så räcker det med en vinkelrät ansats eftersom kraften är riktad snett in mot bladet. Jag tror Albion överdrivit formen för att även kunna binda krafter längs bladet, något som inte uppstår om man fäktas korrekt. ELLER så har Peter en källa som inte jag har.För er som inte gillar den heter medicinen vinkelslip.
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: federschwert
« Svar #1 skrivet: 2007-05-01, 21:41:32 »
Jag instämmer med föregående skrivare.


Hur skiljer sig då Meyer i sina egenskaper jämfört med Liechtenauer?! Jag är lite rädd för att de som brukar missbruka Shinaernas vikt, böjbarhet och studsar favoriserar Meyer pga att den är lättare att hantera mao man kan fortsätta och låtsas att de utövar svärdsfäktningen som det var tänkt. Lite hårddraget, ja jag vet men ändå. Meyer för mig är ett medeltida träningssvärd som är lättare att hantera än ett riktigt dito. Liechtenauer å andra sidan är så nära ett riktigt svärd som det möjligt går att göra. Vad tycker ni andra?


/Sam

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: federschwert
« Svar #2 skrivet: 2007-05-01, 21:51:46 »
Vore jäkligt trist om det var så. Fast skillnaderna mellan Meyer'n och Lichtenauern ligger väl inom ramen för vad olika "riktiga" svärd kan skilja sig från varandra?
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: federschwert
« Svar #3 skrivet: 2007-05-02, 08:03:35 »
Kan inte någon som har hanterat de båda komma med en kommentar? Är ruskigt nyfiken på om Mayerklingan har mindre hugg och mera spettsnärvaro än lichtenhauer -vilket är mitt intryck.
Däremot tvivlar jag på att du behöver vara orolig för s.k shinaifäktning Samuel. (väldigt tråkigt om jag har fel dock!)
stål mot stål blir annorlunda, specielt som vi kommer bort från shinaiernas inneboende fjädrande egenskaper.
*går och duschar kallt för att stilla kliandet i händerna-vill ha stålvapen.nu!*

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: federschwert
« Svar #4 skrivet: 2007-05-02, 17:17:18 »
Vi får hoppas att Meyer inte är för mycket uppvisningssvärd. Jag pekar inte finger åt någon men jag vill bara att man ska reflektera över vad man egentligen vill åstadkomma. Du Mangus tex gillar ju stötar och då lär väl Meyer bli kanon om det nu är mera spettsnärvaro som du säger. Det lär jag märka imorgon då jag får några svärd.

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: federschwert
« Svar #5 skrivet: 2007-05-02, 20:39:05 »
Enligt en uppmätning jag har av olika svärd är den vanligaste vikten 1,3 kg, men varierar mellan 900 gram och 1,8 kg. Det är kanske missvisande eftersom jag inte vet hur skicken var på svärden vid uppmätningstillfället, men troligtvis är det svärd i gott skick. Så vikten ligger rätt.

Var det bild H i Meyer som du tyckte var tveksam? Jag måste nog säga att det dels ser ut att vara på ansatsen, dels att det är tveksamt om det betyder något. Om man binder vid hjaltet, vilket man uppenbarligen gör, så kommer klingan i många fall fastna på ansatsen relativt ofta. Vilket kan vara en bonus eller inte, men det spelar mindre roll. Resultatet är ju detsamma oavsett. Klart är i alla fall att det kommer att skydda fingrarna. Men för en femtonhundratalssnubbe som Meyer spelade det säkert mindre roll, eftersom skarpa svärd inte sällan hade mer invecklade hjalt än tidigare. Huruvida det påverkar vår fäktning (varandes Ringecks) är däremot en annan fråga, eftersom hjalten var betydligt enklare.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: f
« Svar #6 skrivet: 2007-05-02, 20:41:57 »
Men vad händer med mina styckeindelningar. Jaja, ni får lista ut själva vad som är menat till vad...

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: f
« Svar #7 skrivet: 2007-05-02, 22:10:30 »
Just det. H var det nog. Och fingret är på C, ingen fånig siffra. Fast om den fastnar på ansatsen beror ju på utformningen av denna. Gubben Liechtenauers i fåtöjlen lär ju knappast fånga något.
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: f
« Svar #8 skrivet: 2007-05-03, 08:23:19 »
I Mair ser svärden ungefär ut som i Meyer. I Danzig, som ju Lichty är porträtterad i, ser de lite blandade ut. Men i princip verkar de vara av samma modell som på porträttbilden. Det kan ju vara så att det är olika i olika tider. Eller olika mellan olika modeller. De svärd som Jörg hade bilder på var av en plattare typ.
De finns på följande adress:
http://arma.lh.pl/wydarzenia/2003zurich.html
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: f
« Svar #9 skrivet: 2007-05-03, 08:41:24 »
Kan ju också nämnas att Sutors svärd är av ännu en modell, som verkar ha blodskåra hela vägen och en knasigt liten ansats som emellanåt knappt är synlig.
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: f
« Svar #10 skrivet: 2007-05-03, 14:41:50 »
Efter att ha huggt lite i luften med svärden så lutar det åt att Meyer är snabbare pga att det helt enkelt är mindre massa att flytta. Hurvida det kommer att påverka sparring är svårt att säga så här tidigt. Men att det till karaktären är ett mer övningssvärd än ett riktigt svärd är uppenbart, vilket förmodligen också är meningen.


För övrigt så ligger det nu en överbliven Meyer hemma hos mig. Först till kvarn....


/Sam

Utloggad Magnus Hagelberg

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 698
    • Visa profil
Re: f
« Svar #11 skrivet: 2007-05-03, 17:57:23 »
Efter att med lite smått darrande händer ha plockat upp svärdet, testsvingat det ett par gånger, kan jag bara konstatera att det känns rätt i handen.

Det finns en aningens tendens till att vara baktung. Det är en väldigt lätt klinga som utan några större problem skulle gå att hantera med en hand.

kort och gott. jag är nöjd!

vi höres!

Utloggad Samuel Spånberger

  • GHFS members
  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 214
    • Visa profil
Re: f
« Svar #12 skrivet: 2007-05-03, 19:54:08 »
Jag kunde inte hålla mig och har varit ute och "vispat" med den Meyer som finns hemma hos mig. Det var farligt för det är ett utomordentligt bra svärd för pengarna. Farligt på så sätt att jag blir sugen att köpa denna också. Bra balans, lätt klinga och som Magnus säger så är det ganska lätt att hantera med en arm. SVärdet kommer att bli snabbt vid sparring. Den enda nackdelen är väl att parerstängerna är otroligt långa vilket försvårar vissa handledsmanövrar men dessa gör man inte så ofta ändå. Om någon vill provsvinga (jag pratar om svärdet ) så är ni välkomna ut i helgen på dagarna.

Utloggad Thomas Hagaeus

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 102
    • Visa profil
Re: f
« Svar #13 skrivet: 2007-05-03, 23:21:57 »
Ja, Sutors svärd är helt klart underliga. Vet inte om jag såg i den bästa möjliga bildkvaliteten men ansatsen ser ut som två separata pinnar fastsatta längs eggarna. Underligt. Vad gäller ränna tyckte jag nog det såg mer ut som en ås. Särskilt med tanke på triangeln vid basen. Fast på kanske en tredjedel av bilderna var den bara ritad halva bladlängden och förde då tankarna till en ränna.
Slå honom i huvudet, det är där han är dum!

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: f
« Svar #14 skrivet: 2007-05-05, 11:08:01 »
Det är svårt att avgöra om det är en ås eller ränna, men det hade varit vansinne med ås på ett träningssvärd. Så jag antog att det skulle föreställa en ränna.

/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill