Författare Ämne: Nyheter hos nidingbane  (läst 17040 gånger)

Utloggad Dick oskarsson

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Nyheter hos nidingbane
« skrivet: 2009-10-20, 19:51:46 »
Hej!


Jag blir inte klok (are) på hur man lägger ut bilderna här så jag hänvisar till denna tråd för dem som vill se lite nya bilder.


http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp\?TOPIC_ID=4241&whichpage=13





Mvh Nidingbane/ Dick

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #1 skrivet: 2010-02-15, 09:37:58 »
Jag har som sagt problem med att skapa trådar på forumet och kan bara svara i gamla trådar. Därför lägger jag in detta här. Det är ju också relaterat... :)


Den 3/3 åker jag upp till Örebro och besöker Nidingbanes butik. Om någon vill passa på att få något köpt fraktfritt så är det bara att säga till.Jag har dock ingen bil, så jag kan bara ta med det jag kan bära...


Säg bara till om det är något ni vill ha inhandlat. Nackskydd till masker kan det vara bra att säga till om i god tid, så att Dick kan förbereda dem.

Utloggad Mattias Ryrlén

  • Webmaster
  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 838
    • Visa profil
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #2 skrivet: 2010-02-15, 10:04:11 »
Tänkte beställa en fullrustning, kan du ta med den? ;-)


Skämt och sido, kanske intresserad av skydd till mitt stålsvärd. ska kolla vidare på det.
War does not determine who is right - only who is left.  ~Bertrand Russell

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #3 skrivet: 2010-03-03, 07:12:11 »
Idag är jag som sagt hos Nidingbane och kan ta med mig litet grejer ner. Ring Dick om det är nåt ni vill beställa.. Jag är där 11-16 ungefär.

Utloggad Håkan Arnoldson

  • GHFS members
  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #4 skrivet: 2010-09-03, 19:08:28 »
Är det någon som vet om det här är ok?


http://www.nidingbane.se/shop/item_link.php\?item_id=longsword020


Kan det vara värt 1400kr oanvänt?

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #5 skrivet: 2010-09-04, 08:34:47 »
Jag tror att några i Skaraborgs Historiska Fäktskola köpte några av dessa. Och jag har hållt i dem och vill minnas att de kändes helt OK. Tror att Conny kände på dem också. Det är dock möjligt att jag blandar ihop det med "långsvärd 012".


Sen vet jag inte hur de håller i längden, men Dick som driver Nidingbane tränar ju själv Hema och bör ha koll. 1400 för ett oanvänt sparringsvärd är bra och väl värt pengarna tror jag. Även 2300 är ett rätt bra pris, sannolikt. Pavel Moc och Albion och flera andra svärdssmeder kostar ju det dubbla.


Men, som med allt annat, handlar det både om pris, kvalitet, tycke och smak. Testa och se om det känns bra. Knacka till klingan i sidan och se om allt sitter ordentligt i hjaltet.


Lycka till!

Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #6 skrivet: 2010-09-04, 12:35:05 »
Hej Håkan


Svärdet liknar det som två killar i Mariestad köpte förra året. De svärden var dock ganska olika (fast de var samma svärd). Det ena vill jag minnas var lite tyngre än det andra. Mitt råd är precis som Rogers, att du ska känna på det. Svärd är olika och passar olika människor. Om det är det som Mariestadarna köpte förra året är det ett bra svärd och 1 400 kr är det helt klart värt OM, jag säger om, det passar dig och du tycker att det känns skönt, att greppet är tillräckligt långt för att kunna få plats med dina händer i handskar så testa svärdet med dina nya handskar.


//Conny

Utloggad Robert Molin

  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 2151
  • Grundkurstränare långsvärd. Suppleant I styrelsen.
    • Visa profil
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #7 skrivet: 2010-09-04, 12:48:05 »
Jag är nästan säker på att det var Långsvärd 012 en av dem köpte och så fanns det en nästan likadan klinga med något annorlunda balans.


Håller med Conny om det han säger. Det är jätteviktigt att du får känna på svärdet för att se om det passar dig och din fäktning.
Lycka till med köpet.


/Robert
Se upp! Hoppas snart på en utvecklingskurva...UPPÅT!

Utloggad Håkan Arnoldson

  • GHFS members
  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #8 skrivet: 2010-09-04, 16:56:14 »
Det kommer nog inte finnas någon möjlighet att titta på det innan dessvärre.


Så vad jag funderar på är om det är tillräckligt billigt för att chansa? Om det är en vettigt tillverkare så borde det väll gå att sälja vidare utan någon större förlust om inte annat.

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #9 skrivet: 2010-09-04, 18:46:44 »
Väldigt svårt att svara på, för det beror ju på din ekonomi. Personligen tycker jag att detverkar varaett riktigt bra pris om den är oanvänd, men det är alltid en risk att köpa begagnat. Jag vet inte vilken svärdssmeden är, men lyckas du ta reda på det så kan du ju kolla på något av de internationella forumen och se vad folk tycker om hans grejer. Det kan ju också vara en idé att prata med Dick.

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #10 skrivet: 2010-09-05, 10:34:58 »
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Håkan Arnoldson

  • GHFS members
  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 15
    • Visa profil
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #11 skrivet: 2010-09-06, 07:30:49 »
Tack.


Det var rätt mycket billigare där än hos Nidingbane. Bara frakten som skulle vara lite dyrare på ett nytt vs beg oanvänt så då skippar jag det nog och väntar på nästa erbjudande. Tackar för hjälpen.

Utloggad Roger Norling

  • Sr. Member
  • ****
  • Antal inlägg: 1851
    • Visa profil
    • HROARR
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #12 skrivet: 2010-09-06, 08:27:03 »
Förståeligt. Sen kan man inte jämföra handlares priser med smedernas riktigt. Internationell frakt, lokalhyra och omkostnader, 50% skatt etc gör att det blir en hyfsad skillnad i pris. Det blir inte mycket kvar i handlarnas händer när allt är borträknat.


Sen kan det ju vara upp emot 4 månaders väntan hos en smed, men från en handlare har man det dagen efter... :) Själv tyckte jag att jag var smart som köpte direkt från PavelMoc, men valutaändringarna gjorde att priset steg 500kr från beställning till leverans och prisskillnaden mellan Pavel och Nidingbane blev försumbar. Enda skillnaden var att jag fick vänta 4 månader på att betala samma belopp...

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #13 skrivet: 2010-09-06, 09:53:08 »
En annan poäng är ju att det är trevligt att ha en svensk handlare att gå till om något går sönder eller så. Internationella garantiärenden kan bli meckiga.


-Andreas
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Johannes Van der wijk

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Re: Nyheter hos nidingbane
« Svar #14 skrivet: 2010-09-06, 11:49:55 »
Hej hopp! Johannes från Skaraborg här :-)


Kan bekräfta att det var långsvärdsmodell 12 som två av mina fäktkamrater köpte. En av dem har dock slutat träna och han väl inte använda svärdet särskilt mkt. Men den andre (Andreas) har tränat länge med det svärdet nu och det duger absolut. Klarar intensiv sparring och eggen har klarat sig förvånansvärt bra. Så för pengarna väl värt svärd!


Men, de båda svärden var rätt mkt olika trots att det var samma modell. Så jag skulle inte köpa utan att först ha känt på just den klingan man vill köpa. Alltså inte bara känna på just modellen utan verkligen just det specifika svärdet innan köp.