Författare Ämne: fråga om Nylonturneringen på Swordfish  (läst 7917 gånger)

Utloggad Andreas Ståhlberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
fråga om Nylonturneringen på Swordfish
« skrivet: 2009-10-26, 12:34:36 »
Hej


Jag hoppas att det här är rätt plats för denhär frågan, (om inte, så ber jag om ursäkt i förväg). Vad jag undrar är om knäskydd och armbågsskydd av modell inline-skydd är ok under turneringen? De har ju visserligen en hård plastdel, men är ganska mjuka i övrigt. Kanske en fånig fråga, men det börjar ju vara dags för oss att "kitta" upp.


/Andreas ÖFHF

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: fråga om Nylonturneringen på Swordfish
« Svar #1 skrivet: 2009-10-26, 12:58:28 »
tjenare Andreas, det vore bäst om ni hade helmjuka skydd faktiskt, det finns säkert att låna bland oss andra som är med! Iochmed att det är tillåtet knä-och armbågsslag mot kropp är det mest jämlikt om skydden (om man vill ha dom) är mjuka rakt igenom för alla. Men som sagt hittar ni inga mjuka skydd går det säkert att lösa med utlån på nåt sätt.


Det ska tilläggas att de wasters vi kommer använda inte smäller så hårt så man kommer inte behöva så mkt skydd, de från GHFS som ställer upp tror jag inte kommer ha mer än halsskydd, susp, handskar, mask och eventuellt mjuka armbågs/underarmsskydd.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Ståhlberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Re: fråga om Nylonturneringen på Swordfish
« Svar #2 skrivet: 2009-10-26, 13:27:56 »
Hej Axel


Tack för ett snabbt svar!


Det blir nog så att de av oss som deltar i turneringen mestadels kör i Gambeson utan särskilda armbågsskydd.


Personligen fäktar jag dock vanligtvis i en fäktväst från allstar och med skydd på armbågarna. Härom veckan tog jagändå en rätt hård smäll på en oskyddad armbåge som jag känner av än (det verkar bli någon sorts broskbildning) och vill gärna ordna bra armbågsskydd till turneringen. Några tipsom var det säljs mjuka skydd? Vilka idrotter de används i?


Jag menar, man vill ju vara rätt klädd för lite kvalificerat nylonsmisk, även om jag inte direkt planerar att bli träffad så ofta.


Andreas ÖFHF

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: fråga om Nylonturneringen på Swordfish
« Svar #3 skrivet: 2009-10-26, 16:33:23 »
Jag kan förstå det :), skaderisken riskerar ju att gå upp en del vid tävling jämfört med vanlig sparring med.


Vi har haft god lycka med lacrosseskydd, jag vet inte om ni hinner köpa sådant innan Swordfish men vanliga mjuka skydd man kan köpa i kampsportsbutiker är också något vi använder, de är lättare att få tag på med. Det finns en butik som heter Budo Fitness som ligger i Vasastan här i gbg, ni kanske hinner dit på väg till Swordfish, annars kan jag köpa skydd åt er i förväg så kan ni ge mig pengar när ni kommer hit.


här finns olika armskydd, säg vad ni vill ha bara så går jag förbi och kollar om de finns inne: http://www.budo-fitness.cc/index.php\?cPath=21_47_105
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Ståhlberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Re: fråga om Nylonturneringen på Swordfish
« Svar #4 skrivet: 2009-10-27, 00:43:47 »
Hej igen


Tack för tipset och för ditt generösa bemötande!


Ska kolla med vår lokala kampsportsbutik. De har säkert något som passar.


Vi ses på Swordfish.


/Andreas