OK, jag kan ju ge en liten beskrivning av min viktade shinai till att börja med.
Material: bra vävtejp, ca 1,5 mm tjock blyplåt, mutter med 3 cm innerdiameter, järnstång med ca 0,5 cm diameter, tätningslist i gummi. Blyplåt har Tibnor ute i närheten av Stigs Center på Hisingen. Muttrar har t.ex. Biltema, kostar typ en tia styck.
Verktyg: bågfilblad att såga järnstång med, plåtsax eller liknande att klippa blyplåt med (går förstås att såga med bågfil det också, men SE UPP med blyspånet i så fall), borr eller Dremel eller liknande att borra/fräsa ut spår för järnstängerna i korset (inte helt nödvändigt eftersom järnstängerna inte är helt nödvändiga heller)
Jag har ett av Penttis vanliga träkors. I undersidan av det har jag på vardera "eggsidan" fräst ut en U-formad fördjupning lagom så att järnstången passar. Fördjupningarna går knappt halvvägs igenom korset. Såga järnstången (med bågfilblad) i två lika långa delar (hur långa beror förstås på hur långt grepp man gillar). Sätt på korset och stick in järnstängerna så att de ligger längs det blivande greppet, på var sin sida. Sätt ett eller två lager tejp runtom nederst på greppet (så muttern kan sitta stadigt) och skruva på muttern lagom långt. Tejpa fast korset med korsvis tejpning så att det sitter stadigt.
Sätt remsor av tätningslist längs med järnstängerna så de blir lite mjukare att hålla i. Sätt tätningslist runt greppet framför muttern, fler varv ju närmare muttern man kommer (så att det blir en mjuk övergång från greppet). Sätt om man vill ett par varv tätningslist runt mitten av greppet för att ge en "midja" som många historiska svärd har. Linda ordentligt med tejp runt om alltihop; för bäst effekt linda diagonalt 45 grader nerifrån och upp, med ett par millimeters överlapp mellan varven.
Rör blyet så lite som möjligt. Ha gärna handskar. Spara allt spill (eller ta det till återvinning), släng det inte. Blyplåten har man lämpligen i en ca 8 cm bred (det viktiga är att man inte gör den så bred att den hamnar utanför shinaiens tsukagawa!) remsa, som man lindar lagom många varv runt shinaien precis ovanför korset. Vad som är lagom beror förstås på var man vill ha balanspunkten. Själv har jag min fyra fingerbredder upp från korset. Linda blyplåten hårt runt shinaien och fixera den med flera lager tejp. Se till att inte tejpa fast själva shinaien, det ideala är om hela hjaltkonstruktionen sitter fast i tsukagawan. Då går det ganska lätt att ta loss själva shinaien så denna kan bytas ut enkelt utan att behöva göra om så mycket av hjaltkonstruktionen.
Modifikationer: knapp kan man också göra av blyplåt om man vill, men då skulle jag rekommendera att man sätter ett yttre lager av stålplåt (eller som ett minimum flera lager aluminiumfolie eller liknande) och täcker med flera lager tejp. Bly är GIFTIGT och kan tas upp genom huden (och så fastnar det där och hamnar i mat man senare tar i). Svett från händerna kommer att laka ur blyet så småningom om det inte är rejält inkapslat.
Järnstängerna är inte alls nödvändiga, de är bara mitt sätt att göra greppet asymmetriskt (och som en bonus samtidigt lite tyngre). Man kan göra detta på annat sätt, men se i alla fall till att göra greppet "riktat", det är viktigt.
Tätningslisten kan ersättas med liknande material eller rentav med vikta tyg- eller skinnremsor.
Framtida förbättringar: Jag tänker linda greppet med tunt skinn. Skall också sätta lite neoprenmaterial eller liknande runt "mutterknappen" för att göra den lite mjukare.
Tänker också testa att tejpa runt "flatsidesribborna" i shinaien en bit upp (typ upp till mitten), så att de hålls ihop lite mer och ger shinaien en plattare profil med lite tydligare eggar. Dvs jag tejpar innanför eggribborna. Shinaien flexar då nästan lika mycket som tidigare uppe på det svaga (som man ju slår med) men blir stummare och mindre studsig nere på det starka som man vanligen parerar med. Allra längst ner (typ de sista 15-20 cm innan korset) tänkte jag tejpa runt om hela shinaien.
-Engström