Författare Ämne: Utrustningstråden  (läst 17766 gånger)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Utrustningstråden
« skrivet: 2007-05-15, 17:02:39 »
Jag tänkte att man här kunde posta tips o trix rörande sådant material man kan fixa hemma.

Andreas har ju gjort både en viktad shinai och några jättebra sparringsablar, och säkert är många intresserade av hur det gick till (jag t.ex, som när jag var ute vid backaplan tog en sväng förbi biltema och lade ut 170kr på för  muttrar att ha som pommel som visade sig vara för små).
 

Jag skriver här sen hur jag gjorde mitt nackskydd till fäktmasken, men det är träning snart så jag hinner inte nu.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #1 skrivet: 2007-05-21, 13:25:42 »
OK, jag kan ju ge en liten beskrivning av min viktade shinai till att börja med.

Material: bra vävtejp, ca 1,5 mm tjock blyplåt, mutter med 3 cm innerdiameter, järnstång med ca 0,5 cm diameter, tätningslist i gummi. Blyplåt har Tibnor ute i närheten av Stigs Center på Hisingen. Muttrar har t.ex. Biltema, kostar typ en tia styck.

Verktyg: bågfilblad att såga järnstång med, plåtsax eller liknande att klippa blyplåt med (går förstås att såga med bågfil det också, men SE UPP med blyspånet i så fall), borr eller Dremel eller liknande att borra/fräsa ut spår för järnstängerna i korset (inte helt nödvändigt eftersom järnstängerna inte är helt nödvändiga heller)

Jag har ett av Penttis vanliga träkors. I undersidan av det har jag på vardera "eggsidan" fräst ut en U-formad fördjupning lagom så att järnstången passar. Fördjupningarna går knappt halvvägs igenom korset. Såga järnstången (med bågfilblad) i två lika långa delar (hur långa beror förstås på hur långt grepp man gillar). Sätt på korset och stick in järnstängerna så att de ligger längs det blivande greppet, på var sin sida. Sätt ett eller två lager tejp runtom nederst på greppet (så muttern kan sitta stadigt) och skruva på muttern lagom långt. Tejpa fast korset med korsvis tejpning så att det sitter stadigt.

Sätt remsor av tätningslist längs med järnstängerna så de blir lite mjukare att hålla i. Sätt tätningslist runt greppet framför muttern, fler varv ju närmare muttern man kommer (så att det blir en mjuk övergång från greppet). Sätt om man vill ett par varv tätningslist runt mitten av greppet för att ge en "midja" som många historiska svärd har. Linda ordentligt med tejp runt om alltihop; för bäst effekt linda diagonalt 45 grader nerifrån och upp, med ett par millimeters överlapp mellan varven.

Rör blyet så lite som möjligt. Ha gärna handskar. Spara allt spill (eller ta det till återvinning), släng det inte. Blyplåten har man lämpligen i en ca 8 cm bred (det viktiga är att man inte gör den så bred att den hamnar utanför shinaiens tsukagawa!) remsa, som man lindar lagom många varv runt shinaien precis ovanför korset. Vad som är lagom beror förstås på var man vill ha balanspunkten. Själv har jag min fyra fingerbredder upp från korset. Linda blyplåten hårt runt shinaien och fixera den med flera lager tejp. Se till att inte tejpa fast själva shinaien, det ideala är om hela hjaltkonstruktionen sitter fast i tsukagawan. Då går det ganska lätt att ta loss själva shinaien så denna kan bytas ut enkelt utan att behöva göra om så mycket av hjaltkonstruktionen.
Modifikationer: knapp kan man också göra av blyplåt om man vill, men då skulle jag rekommendera att man sätter ett yttre lager av stålplåt (eller som ett minimum flera lager aluminiumfolie eller liknande) och täcker med flera lager tejp. Bly är GIFTIGT och kan tas upp genom huden (och så fastnar det där och hamnar i mat man senare tar i). Svett från händerna kommer att laka ur blyet så småningom om det inte är rejält inkapslat.

Järnstängerna är inte alls nödvändiga, de är bara mitt sätt att göra greppet asymmetriskt (och som en bonus samtidigt lite tyngre). Man kan göra detta på annat sätt, men se i alla fall till att göra greppet "riktat", det är viktigt.

Tätningslisten kan ersättas med liknande material eller rentav med vikta tyg- eller skinnremsor.

Framtida förbättringar: Jag tänker linda greppet med tunt skinn. Skall också sätta lite neoprenmaterial eller liknande runt "mutterknappen" för att göra den lite mjukare.

Tänker också testa att tejpa runt "flatsidesribborna" i shinaien en bit upp (typ upp till mitten), så att de hålls ihop lite mer och ger shinaien en plattare profil med lite tydligare eggar. Dvs jag tejpar innanför eggribborna. Shinaien flexar då nästan lika mycket som tidigare uppe på det svaga (som man ju slår med) men blir stummare och mindre studsig nere på det starka som man vanligen parerar med. Allra längst ner (typ de sista 15-20 cm innan korset) tänkte jag tejpa runt om hela shinaien.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #2 skrivet: 2007-05-21, 16:33:04 »
jag har 4st sådana muttrar över, säg till innan så tar jag med dom till träningen, ni får dom för en tia.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #3 skrivet: 2007-05-21, 16:40:07 »
Till mitt nackskydd för fäktmasken tog jag två st bitar härdat läder. Jag tog det hårdaste lädert jag kunde hitta, när man böjde in det innanför maskkanten så satt det ganska bra av sig själv. egentligen borde jag ha använt någon sorts nit för att fästa kanterna av dem i nätet på sidan av masken, men jag hade inget sådant hemma. Istället tog jag stark tråd, en syl för att få hål i lädret och sen sydde jag fast lädret i kanterna på masken, efter det dränkte jag in tråden i superlim, vet inte om det hjälper, kanske blir tråden skör men hittils har det fungerat väldigt bra.

Viktigt är (ganska naturligt) att man sätter läderbitarna utanför det lilla nackskydd/hållare som redan finns på masken. Lädret hålls fast lite extra då, det blir lättare att göra och har man som jag stort huvud så har man inte så mycket utrymme att bygga med, måste ju vara bekvämt att ta av och på masken.

Till sist har jag fäst några remsor läder vertikalt från den nedersta läderbiten, dessa går ner längre över nacken, och jag ska fästa något mjukt på insidan av dem som extra skydd, samt använda någon sorts stretchtyg för att fästa ihop dem  med varandra och med masken. Postar bild senare.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #4 skrivet: 2007-05-31, 19:13:46 »
Tycker det vore trevligt med en bild jag:) för jag förstår inte riktigt syftet med muttern?...   är väl dum dalkarl men det låter lite abstrakt då jag inte har sett shinaien:)


/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #5 skrivet: 2007-05-31, 20:53:06 »
var inte så modest Björn, vi dalkarlar är ett stolt och skarpsinnigt släkte, och Både Jan Guillou och Herman Lindqvist har otvetydiga empiriska bevis (som alltid) på att den västerländksa civilisationens vagga ligger i Yttermalung!

Muttern fungerar bra som pommel på svärdet.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #6 skrivet: 2007-05-31, 22:19:52 »
Kan tillägga att det förstås inte bara är för att det är kul att ha en svärdsknapp, utan främst för att förbättra balanseringen. En shinai som bara är viktad framför hjaltet blir ohanterlig och "slö" (tycker jag, i alla fall). Muttern var helt enkelt en praktisk pryl som råkar ha en bra innerdiameter och vara lagom tung..

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #7 skrivet: 2007-06-01, 23:18:21 »
Andreas... vore jättetrevligt med en bild:)


Axel..   yttermalung  njae... Mora menar du väl:)   Har du bytt telefonnummer?   kan du ringa mig i helgen???


/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #8 skrivet: 2007-06-02, 22:34:23 »
Jag skall fixa en bild. Tar med kameran till träningen nästa gång så kan jag fota min shinai och posta en bild här.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #9 skrivet: 2007-06-09, 11:41:44 »
andreas  om du vill så kan maila mig bilden på din shinai:)...  min mail finns på morahfs hemsida..... (eller till morahfs@ h o t m a i l(dot)och så vidare


Behöver något snyggt ill Ö-vik


/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #10 skrivet: 2007-06-09, 20:42:44 »
Här kommer lite bilder på mina hemmabyggen.

-Engström

Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #11 skrivet: 2007-07-15, 13:19:58 »
Andreas...:)


Du får gärna göra en beskrivning på hur du har gjort din mycket fina sparringsabel!!


Ange gärna vilken längd det är på den (både nu och vilken längd det var för ev kapning) samt vad "bulan" är gjord av??


 


Björn


MoraHFS


PS jag viktade mina shinaier efter din modell och blev helnöjd... Jag utnyttjade kontakter inom däckbranschen och fick tag i klistervikter till däck som är självhäftande..fungerar alldeles ypperligt framför hjaltet  DS
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #12 skrivet: 2007-07-15, 16:45:10 »
Björn, kan jag köpa sådana klistervikter av dig?
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Björn Kallur

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #13 skrivet: 2007-07-15, 19:06:15 »
AXEL???  VAAAAAAA????  KÖPA MINA VIKTER.. HAHA  NEJ DU DIN FULING HAHAHA...


Jag har inga kvar men jag ska försöka fixa några och i så fall så får du självklart dom gratis när vi träffas....


/Björn
What is the sword without the hand that wields it? ( Doom - Conan Barbaren)

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Utrustningstråden
« Svar #14 skrivet: 2007-07-15, 19:32:53 »
Hej Björn

Mina sablar (jag har gjort två identiska) är gjorda av vanliga size 39-shinaier, avsågade med ca 13 cm i handtagsänden och 5 cm i spetsen. Sen har jag klippt av tsukagawan (handtags"strumpan") med lika mycket (minus en cm i sömsmån) och vrängt den och sytt ihop igen med ståltråd. Vrängt tillbaka och satt tillbaka hela baletten. Slutlängden är runt 90 cm, men det kan man ju variera efter tycke och smak.

Korgen är gjord av ett fiskenätsflöte köpt på Biltema för typ 40 spänn. Stenhård bakelitliknande tjock plast, finns i rött och gult. Hålen är borrade med håltagningsborr, 3cm diameter. Därefter är själva urtaget för handen utsågat med Dremel med slipskiva och alla kanter tilljämnade (även det med Dremel, ett utmärkt litet universalverktyg ) Nätflötets fäste för linan har jag lämnat som extra skydd utstickande ovanför handen, hjälper till lite att fånga upp klingan vid en parad i sixte, t.ex.

Sen är utsidan målad (med bred svart spritpenna) och därefter lackad för att inte färga av sig så mycket.

När korgen är klar sätter jag lagom med tejp på handtaget där hålen kommer att vara för att få stadig passform, och när jag trätt på korgen har jag lagt en strimma isoleringslist i gummi längs handtagets insida (där fingrarna greppar) för att ge lite "riktning" på greppet. Lindat med bra vävtejp runt detta. Slutligen sätts lagom med tejp på den utstickande biten för att muttern (också köpt på biltema, 50 spänn för 5 stycken, 3 cm innerdiameter) skall kunna skruvas på tajt. Täck med lite mera vävtejp. Dra ett varv runt greppet nertill på insidan och utsidan i en slinga så att korgen inte snurrar runt greppet. Klart!

Det jobbigaste är att dremla korgen. Tar kanske en och en halv timme och stinker av bränd plast.

Men resultatet är lysande, tycker jag. Alla som testade dem på Gunpowder Mills nu i helgen tyckte de var kanonbra. Vill du se dem in action kan du kolla på det nyupplagda galleriet därifrån.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)