Författare Ämne: Plastwaisters!  (läst 10511 gånger)

Utloggad Martin Wallgren

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Plastwaisters!
« skrivet: 2007-05-24, 12:03:57 »
Nu har ARMA killarna i USA fått igång produktionen. Eric har en firma nu som heter With Intent Waisters (undrar vem som kom upp med det namnet, hehe) och hemsidan finns här... http://www.freewebs.com/wiwasters/Vet ej om de skickar utomlands ännu!

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Plastwaisters!
« Svar #1 skrivet: 2007-05-24, 14:13:44 »
jag ser bara fördelar med de där j'mtemot en träwaster, och skulle gärna lägga vantarna på en. Hoppas de kommer gå att köpa i europa till hyffsat pris (några spanjorer gjorde dem väl också tror jag).
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Andreas Engström

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3034
  • Huvudtränare militärsabel
    • Visa profil
Re: Plastwaisters!
« Svar #2 skrivet: 2007-05-24, 14:37:28 »
De ser helt suveräna ut, måste jag säga. Jag hade dock velat ha lite mer information, typ vikt, längd, tjocklek, POB och så vidare.. längden framgår ju iofs av bilderna att den är precis samma som ett Albion Liechtenauer. Men framför allt vikten och balanspunkten är ju extremt viktiga data som jag verkligen inte fattar varför han inte har med på sajten.

Jag har mailat honom och frågat om detta (frågade också om frakt och priser till Sverige). Postar här om/när jag får svar.

-Engström
Citat från: Herakleitus, ca 500 fvt
Panta rei kai ouden menei
(Allt förändras, inget är beständigt)

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Plastwaisters!
« Svar #3 skrivet: 2007-05-24, 14:37:39 »
Min åldrade gamla träwaster är egentligen redan waster emeritus och borde kasserats för länge sedan. Jag har iofs 2st aluminiumwasters, men efter sommarjobbslön så kanske jag tar o beställer ett par av de här (under parollen "ju fler HEMA-prylar, desto högre livskvalitet"). Efter sommaren lär det ju finnas mer info ute om dem med.
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Plastwaisters!
« Svar #4 skrivet: 2007-05-26, 10:05:38 »
Jake Norwood har testat de där nylonwasters, han postade en liten utvärdering på Scholas forum (ctrl + copy):

"


Aluminum Wasters - I have played with these some. I think they're okay, if generally too light. They also tend to cost more than the plastic. The plastic is, IMO, safer. The flatness of the aluminium is more sword-like, though.

Hardwood Wasters - The nylon ones are superior in all ways but price...and in the long run I think that the longevity of the nylon wins out. There's no guessing with the quality of a batch of nylon like there is wood, too. The nylon reacts much, much more "sword like" than hardwood wasters. It's also safer. Blows sting more, hurt less.

Arma style paddeds - Obviously you can't wail on a guy with the nylons like with the paddeds, but with helmets and minimal protective gear (hard elbow pads, good gloves, etc.) the level of intensity between intermediate fighters and up is almost identical...and you've got more control with the nylons. Also, the ARMA style paddeds, in my experience, tend to break pretty quickly. The nylon also elimates the padded weapon bounce (and waster bounce). The nylon-on-nylon glide is light years ahead of any cloth or tape cover, also.

My paddeds - As with the ARMA style paddeds, minus the breaking issue.  

Shinai - I haven't used the ubershinai, but I don't consider an unmodified shinai to be anything but a toy lightsaber. Can't comment past that.

Steel blunts - This is a loaded question. Obviously a good blunt, like Albion's new training line, is as sword-like as you're going to get. The nylons are cheaper and safer. I'd say that they also out perform any steel sword that runs under $350 that I've seen, except that even poorly balanced overly soft steel is still steel, and nylon is still nylon.

I've been hit, a lot, with all of these things (except the Ubershinai). The nylon hits sting, but do less real damage than wood or some paddeds do...and certainly less than a bad hit with steel. I'd say getting hit in an ungloved hand is not much different between these and a padded sword. There's usually so much more mass and inertia in a padded sword that it mashes your finger against your own haft. These don't do that as badly, which lessens the damage on a hand-shot. They do require more control than a padded sword, of course, as do all simulators as they get more-and-more sword like. I've also noticed that those newer guys who haven't played with steel but only wood or pads tend to get hit in the hands a lot when the start playing with these, probably because they're not used to the flex and glide in the bind.

Jake                "


Låter ju riktigt bra tycker jag. Vet inte hur ofta träwasters går sönder i GHFS, men vi har ju pratat om det lite, att lånewasters pajar då och då pga överambitiös eller inkorrekt användning, de här verkar ju vara ett hållbart alternativ isåfall. Å andra sidan vet jag inte hur stort problem det verkligen är för oss med trasiga wasters i relation till nylonwasters för 1000kr eller mer/stycket.

Här är några videos av nylonwasters i användning:

http://www.youtube.com/watch?v=D0VINDXzstk
http://www.youtube.com/watch?v=X4HdpesD7AY
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."

Utloggad Staffan Westin

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Re: Plastwaisters!
« Svar #5 skrivet: 2007-05-26, 21:16:14 »









"Man är ingen riktig man om man inte nån gång vägt över hundra kilo"

Utloggad Axel Pettersson

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3252
  • tränare f-grupp långsvärd
    • Visa profil
Re: Plastwaisters!
« Svar #6 skrivet: 2007-11-11, 19:15:36 »
Har sett på några forum folk som påstår sig ha fått slitningsskador i armarna av nylonwasters, tydligen ska de inte vara lika bra på att absorbera smällar som en träwaster, vibrationerna tär på armarna till slut, tydligen har hockeyfolk samma problem.

det verkar handla om en rätt lång tidsperiod innan man kan märka av något sånt här (uppemot ett år eller så), och personligen tror jag inte att det är någon överdriven fara eftersom vi inte uteslutande förlitar oss på nylon utan även stål, trä och shinai (så tiden vi använder nylon är inte så stor), dessutom beror det nog på vilken sorts plast det är i en waster, men det kan ändå vara bra att vara medveten om ifall någon börjar märka av ovan smärta i armarna.

Här är en länk till en diskussion om nylonwasters (har sett fler men orkar inte leta upp dom): http://www.fioredeiliberi.org/phpBB2/viewtopic.php?t=6083
"When in doubt, escalate beyond all reasonable expectations."