Författare Ämne: Utrustningsfråga - jag vill ha era åsikter och synpunkter  (läst 7577 gånger)


Utloggad Conny Corneliusson

  • Vice ordförande
  • GHFS Revisorer
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 4213
    • Visa profil
Re: Utrustningsfråga - jag vill ha era åsikter och synpunkter
« Svar #1 skrivet: 2010-03-04, 12:07:56 »
Hej Andreas


Det är svårt att ge ett generellt svar då upplevelsen av skydden är individuell samt bör anpassas till ens egna fäktstil. Jag personligen har valt att haett kortare Budoskydd för underarmarna och ett separat bandyskydd för armbågen. Jag skyddar således min underarm med tre olika delar. Handsken som täcker handen och nedre delen av underarmen, underarmsskydd som täcker upp till 5-6 cm från armbågen samt ett separat armbågsskydd. Detta ger mig full rörlighet och ett väldigt bra skydd.


Många i vår föreningen har dock valt att köpa ett längre underamsskydd som går förbi armbågen. För en del räcker detta (det blir dessutom billigare då du slipper ett extra skydd) men för mig, som har en fäktstil som gör att jag kan få hårda träffar på armbågen skulle det inte fungera. För mig är det viktigare att skydda armbågen än underarmen.


//Conny

Utloggad Anders Linnard

  • GHFS tränare
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 3434
  • Grundare, huvudinstruktör, tränare f-grupp långsv.
    • Visa profil
Re: Utrustningsfråga - jag vill ha era åsikter och synpunkter
« Svar #2 skrivet: 2010-03-04, 14:15:01 »
Jag kör på det svarta skyddet här. Det ger inget skydd alls i princip, bortsett från att det skyddar min armbåge när jag armbågar folk i masken. Vilket är anledningen till att jag har det.Och kanske skyddar det mot att huden spricker vid en hård träff. Men jag tycker att det är bra. TIll skillnad från Conny har jag en fäktstil som går ut på att inte bli träffad alls, nämligen:D





/Anders
"He has all the virtues I dislike and none of the vices I admire." Churchill

Utloggad Andreas Ståhlberg

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
Re: Utrustningsfråga - jag vill ha era åsikter och synpunkter
« Svar #3 skrivet: 2010-03-04, 22:30:15 »
Tack för er input! Det verkar som om det blir ett par sådana skydd trots allt.


Och även jag försöker fäkta så att jag träffar utan att träffas.Detfunkade ju visserligen inte helt perfekt mot dig, Anders, i kvarten på swordfish då jag blev träffad lite mer än jag träffade. Men det var väl bara ett tillfälligt brott i koncentrationen, hoppas jag.


/Andreas ÖFHF